Zaterdag 15/06/2019

Vlaamse Filmprijzen

Jury Ensors kiest voor kunstzin

Le ciel flamand, King of the Belgians, Home en Souvenir. Dat zijn de grote favorieten voor de Ensor-uitreiking in september. Niet toevallig films die al een uitgebreid, internationaal parcours hebben afgelopen.

Marihuana rokende adolescenten in Home. Beeld rv

Niet de publieksfilms Sprakeloos of De premier steken de meeste nominaties voor de Ensors, de 'Vlaamse Oscars', op zak. Wel de arthousefilms van eigen bodem. Ze lokten misschien niet het meeste volk naar bioscopen, maar ze reden wél een mooi parcours langs internationale festivals.

"Het is geen toeval dat vele genomineerden internationaal al prijzen hebben gewonnen", zegt juryvoorzitter Caroline Pauwels, professor communicatiewetenschappen en rector van de VUB. "Toch zijn deze nominaties eerder een bevestiging van de kwaliteit. Een internationale prijs heeft nooit meegespeeld in onze overweging. Elk jurylid heeft alle films bekeken, een rangschikking gemaakt en daarna hebben we gediscussieerd."

De jury maakte dus een selectie op basis van kwaliteit. Logisch, vindt Riema Reybrouck van Post Bills PR, dat de promotie van Home en King of the Belgians verzorgt. "Mensen uit het vak hebben oog voor zaken die bij het grotere publiek misschien minder als de kwaliteiten van de film worden gezien, zoals cameravoering en montage. Bij een publieksstemming zouden de nominaties er waarschijnlijk anders uitzien."

Still uit Souvenir, met Isabelle Huppert en Kévin Azaïs. Beeld rv Fabrizio Maltese

Naast mensen uit het pure filmvak zetelen dit jaar bijvoorbeeld ook muzikant Wannes Cappelle en tv-maker Jan Eelen in de jury. En de voorzitter komt uit de academische wereld. Ook dat speelt een rol, denkt Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent. "Wanneer je een jury uit het bredere culturele veld samenstelt - die dus niet volslagen Vlaams is, uit de ons-kent-onswereld waar mensen elkaar belonen - lijkt het mij normaal dat zij kiezen voor films met meer artistieke kwaliteiten. Ik geloof niet dat er tegen 'commerciële' films gekozen is, maar men wil iets bekronen dat een bredere betekenis heeft."

Volgens Duynslaegher gaat het niet om films die moeten concurreren met de blockbusters. "Het gaat eerder om films die elders niet gemaakt worden. Hoe authentieker Europese films zijn, hoe groter de appreciatie in het buitenland." Vaak zijn dat ook de films die geëxporteerd worden via festivals, veel meer dan via gewone releases. "Dat circuit is een bijkomende vorm van vertoningen geworden. Er zijn vandaag wereldwijd zo veel filmfestivals, dat er films gemaakt worden die bijna louter een festivalcarrière hebben." Zo wijst Duynslaegher er ook fijntjes op dat de meeste Ensor-nominaties hun Belgische première kregen op zijn Film Fest Gent.

Peter Van den Begin en Nina Nikolina in King of the Belgians. Beeld rv

Ook bij ons worden zulke festivalfilms steeds vaker gemaakt. "Het is best grappig: Le ciel flamand kon vorig jaar niet naar het Filmfestival van Oostende, omdat we net dan in première gingen in Toronto", vertelt Sara Vertongen, genomineerd als Beste Actrice voor haar hoofdrol in de film. "In Toronto waren we niet alleen. Je voelt op zulke internationale festivals dat ook andere Belgische films heel veel aandacht krijgen."

Internationale aandacht

"De nominaties bevestigen het verhaal dat wij het afgelopen jaar hebben verteld in Toronto, Londen en San Sebastián", zegt Jan De Clercq van Lumière, dat Le ciel flamand verdeelt. "Al is er vandaag gewoon meer dan ooit buitenlandse aandacht voor Vlaamse films. Dat is een proces dat jaren in beslag nam en dat men enkel kan onderhouden door een voortdurende toestroom van goede films. Festivaldirecteurs en vertegenwoordigers komen nu zelfs naar Brussel om hier filmvoorstellingen bij te wonen."

Een verdienste van onder meer Flanders Image, vindt De Clercq. Reybrouck bevestigt dat: "Er wordt al een tijd harder gewerkt om Vlaamse films tot bij een internationaal publiek te krijgen en je merkt nu dat die films sneller worden opgepikt. Het is een kwestie van ruimte en middelen om die films op internationale festivals in de kijker te zetten. Dankzij bijvoorbeeld Flanders Image zijn die middelen er. En vervolgens merk je dat het internationale succes ook bij ons meer benadrukt wordt. Bij de Ensors, maar ook in de media."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden