Zaterdag 24/07/2021

AchtergrondNetflix

‘Jupiter’s Legacy’: Netflix-superhelden nog niet op volle kracht

‘Jupiter's Legacy’ is Netflix' eerste poging een eigen superheldenuniversum uit te bouwen.  Beeld STEVE WILKIE/NETFLIX © 2020
‘Jupiter's Legacy’ is Netflix' eerste poging een eigen superheldenuniversum uit te bouwen.Beeld STEVE WILKIE/NETFLIX © 2020

Om mee te spelen met de grote jongens heb je als streamingdienst tegenwoordig een leger(tje) superhelden nodig. Netflix rekent op de Schot Mark Millar om hen aan de nodige krachtpatsers te helpen. Zijn eerste worp Jupiter’s Legacy blijkt nog niet de voltreffer waar ze bij Netflix op hopen.

Laten we beginnen met een spoiler alert. Wie dacht dat superhelden ontstonden door insectenbeten, blootstelling aan straling allerhande of gewoon vanaf een vreemde planeet kwamen aanwaaien, moeten we teleurstellen. Tegenwoordig zien ze het levenslicht op saaie meetings met marketeers en informatici die aan de hand van allerlei data proberen te bepalen wat de volgende kijkcijferhit wordt.

Die data wijzen steeds nadrukkelijker in dezelfde richting: wie kijkers wil heeft superhelden nodig. Niet alleen in de bioscoop maar ook op streamingplatformen maken de in latex gehulde meisjes en jongens het verschil. En dat is vooral voor Netflix een probleem. De twee vruchtbaarste kweekvijvers voor talent met superkrachten –Marvel en DC – zijn namelijk het exclusieve jachtdomein van Disney+ en HBO Max, twee streamingdiensten die er alles aan doen om marktleider Netflix het vuur aan de schenen te leggen.

Marvel, de thuis-stal van X-Men, Spider-man, Hulk, Iron Man en de rest van de Avengers-bende, is al meer dan tien jaar eigendom van Disney. Sinds dat bedrijf met Disney+ een eigen streamingplatform lanceerde duiken de Marvel-helden enkel daar nog op. DC, waar onder anderen Wonder Woman en Batman in het uitstalraam staan, is dan weer eigendom van WarnerMedia. Ook dat bedrijf heeft met HBO Max een eigen platform in de markt te zetten en schoof Batman en co. een exclusiviteitscontract onder de neus.

Geld op overschot

Netflix moest dus op zoek naar een eigen superheldenleverancier. Die vonden ze uiteindelijk in Schotland bij Mark Millar, een tekenaar/scenarist die zijn strepen verdiende bij zowel DC als Marvel. Bij DC werkte hij aan Swamp Thing en Superman: Red Son, in dienst van Marvel tekende hij comics die later als inspiratie dienden voor hits als Captain America: Civil War, The Avengers of de X-Men-spin-off Logan. Het was uiteindelijk Marvel-oprichter Stan Lee die Millar inspireerde om op eigen benen te staan. Toen Millar in 2003 bij Lee op de koffie mocht voor een interview in SFX Magazine en hij zijn grote voorbeeld trots vertelde over het werk dat hij voor Marvel deed, kreeg hij niet meteen de reactie die hij verwachtte. “Dat is allemaal geweldig”, zei Lee. “Maar je zou bezig moeten zijn met je eigen personages, niet met de mijne. Ik was in mijn tijd niet bezig met Superman, Batman, Tarzan of Sherlock Holmes. Neen, ik heb X-Men bedacht.”

'Jupiter's Legacy' van Mark Millar presteert onder de verwachtingen, maar Netflix geeft zijn superhelden nog niet op. Beeld Netflix
'Jupiter's Legacy' van Mark Millar presteert onder de verwachtingen, maar Netflix geeft zijn superhelden nog niet op.Beeld Netflix

Millar nam dat advies ter harte en stampte met Millarworld een eigen superheldenfabriek(je) uit de grond waar naast comics ook filmscenario’s van de band rolden. Van zijn eerste comic in eigen beheer, Wanted, gingen meteen meer dan een miljoen exemplaren over de toonbank. En ook de filmversie met Angelina Jolie, Morgan Freeman en James McAvoy in de hoofdrollen deed het meer dan behoorlijk met voor 340 miljoen dollar (280 miljoen euro) aan verkochte bioscooptickets. Toen ook Kick Ass en Kingsman, Millars volgende projecten, het goed deden in de filmzalen was de interesse van de Amerikaanse entertainment-reuzen gewekt.

Een hele reeks huwelijkspartners kwam een aanzoek doen, maar het was uiteindelijk Netflix die met de gegeerde bruid ging lopen. “Alle studio’s waarmee we spraken maakten zo’n 25 tot 28 uur aan materiaal per jaar. Opgedeeld in films van een uur of twee”, vertelde Millar over die keuze in The Guardian. “Netflix is goed voor 1.500 uur aan eigen materiaal. Bovendien hebben ze tijd en geld op overschot. Dat laat hen toe om risico’s te nemen die geen enkele studio aandurft.”

Parade van supertalent

Met Jupiter’s Legacy waren Netflix en Millar vorige maand aan hun eerste gezamenlijke gok toe. De reeks over een stel ouder wordende superhelden die de fakkel door willen geven aan hun, ook al supersonische, nageslacht moest in de stoutste dromen van Millar en co. de voedingsbodem worden van Netflix’ eigen superheldenuniversum. Dat was er ook aan te merken. In het eerste seizoen dook een karrenvracht personages op, elk met hun eigen superkracht. Kwestie van in de toekomst een brede basis te hebben om op verder te bouwen. Alleen raakte de verhaallijn een beetje ondergesneeuwd onder die parade van supertalent.

Dat liet zich blijkbaar ook zien in de cijfers, want Netflix kondigde ondertussen aan dat er geen tweede seizoen van Jupiter’s Legacy meer komt. Wat niet hoeft te betekenen dat alle helden uit seizoen 1 meteen richting prullenmand gaan. Netflix sluit niet uit dat bepaalde personages hun opwachting maken in latere Millarworld-reeksen. Want het floppen van Jupiter’s Legacy betekent niet dat ze bij Netflix hun superhelddromen zomaar opbergen. Nog voor eind dit jaar kunnen we Supercrooks bingen. Een reeks over een bende bad guys die nog één keer verzamelen blazen voor een allerlaatste grote slag. En met Huck en Empress staan ook nog twee superheldenfilms op de planning.

Het meest wordt misschien nog verwacht van The Magic Order. Die serie over vijf families die hun magische krachten aanwenden om de wereldbevolking van onheil te behoeden roept gelijkenissen op met het Harry Potter-franchise. Of hun magie sterk genoeg zal zijn om af te rekenen met The Avengers van Marvel en DC’s Justice League valt nog af te wachten. Wanneer de reeks te zien zal zijn is nog niet bekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234