Vrijdag 18/06/2021

FilmrecensieJudas and the Black Messiah

‘Judas and the Black Messiah’: explosief drama met sterren voor en achter de camera ★★★★☆

Fred Hampton (Daniel Kaluuya) en zijn Black Panthers. Beeld Courtesy of Warner Bros. Pictures
Fred Hampton (Daniel Kaluuya) en zijn Black Panthers.Beeld Courtesy of Warner Bros. Pictures

Of raciaal geweld in de VS u nu aan uw witte reet kan roesten of niet, Judas and the Black Messiah over de moord op een Black Panther-kopstuk pakt u hoe dan ook bij het nekvel. Regisseur Shaka King filmt wervelend en woedend.

Het was de taaiste twistappel binnen de Amerikaanse burgerrechtenbeweging: moesten zwarte burgers zich vreedzaam verzetten tegen onderdrukking, of desnoods zelf geweld gebruiken? De Black Panthers hielden het niet bij liefdadigheidswerk en riepen op tot revolutie – gewapend, indien nodig.

De FBI twijfelde dan weer niet: voorzitter J. Edgar Hoover draaide zijn hand niet om voor wat bloedvergieten. Een van de schandaligste voorbeelden is de moord op Fred Hampton, chef van een lokale Black Panther Party. Hij werd geëxecuteerd in zijn bed, slapend naast zijn zwangere vrouw Deborah.

Regisseur Shaka King verpakt het wraakroepende verhaal als een wervelende sfeerthriller en focust op de man die de aanslag voorbereidde: Bill O’Neal (gespeeld door Lakeith Stanfield), een zwarte kruimeldief die door de FBI zowat verplicht werd om te infiltreren bij Fred Hampton (Daniel Kaluuya) en zijn Black Panthers. Hij is de Judas die zijn Messias naar de slachtbank zal leiden.

Toch krijgt O’Neal meer krediet dan zijn Bijbelse voorganger. Ook hij zit namelijk in de tang van een racistisch systeem, zo laat deze film met verve doorschemeren. Dat besef begint ook bij O’Neal zelf te groeien, waardoor zijn sympathie voor zijn doelwit almaar groter wordt, en zijn opdracht steeds onmogelijker.

Nekhaartjes recht

De uitmuntende acteerprestaties springen meteen in het oog. Kaluuya, bekend van horrorparel Get Out, toont een ronduit magnetische kant van zichzelf. Wanneer hij voor een volle zaal schreeuwt “I am a revolutionary!” veren alle toehoorders én onze nekhaartjes simultaan recht. De Oscar die hij net won kon niet meer verdiend zijn. Maar ook Stanfields subtielere, verscheurde vertolking maakt een verpletterende indruk. Wie niet strijdt voor zijn rechten zal misschien niet zijn leven verliezen, maar wel zijn ziel, zo doet hij aanvoelen.

Ook achter de camera staat een toekomstige ster: Shaka King goochelt met de spanning van Martin Scorsese’s The Departed en de elektrische woede van Spike Lee. Iedere regiekeuze is haarscherp. Zo last King ook nu en dan een rustmoment in, om de droefenis van het verhaal te laten bezinken. Een explosieve cocktail van gevoelens, die naadloos aansluit op het jaar van George Floyd.

Judas and the Black Messiah is vanaf woensdag te huur bij Telenet, Proximus, BE TV, iTunes, Apple TV, Google Play en YouTube.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234