Zaterdag 26/09/2020

RecensieMuziektheater

Josse De Pauw speelt met ‘Leviathan’ de perfecte podcast ★★★☆☆

Josse De Pauw op de openingsavond van 'Leviathan' in Gent.Beeld BELGA

Leviathan is een oorstrelend hoorspel, waarin de licht-lijzige vertelstem van Josse De Pauw het schitterende kortverhaal van P.F. Thomése tot leven wekt zoals alleen een luisterspel dat kan: oprijzend uit de verbeelding van de luisteraar. Waarom wordt er dan eigenlijk een livevoorstelling van gemaakt?

Thomése schreef een parabel die zich afspeelt in de zestiende eeuw, maar in alle opzichten van toepassing is op onze tijd. Met evenveel spot als mededogen schetst hij de mens die verloren loopt: op zoek naar waarheden in een tijd van ecologische rampen, kleinmenselijk leed en onverklaarbare hemelse tekens. In de bewerking van Josse De Pauw worden drie jagers, een levensmoeë admiraal en een dromerige humanist na een stormvloed geconfronteerd met een aangespoelde walvis. Aan de komst van dit enorme bijbeldier valt niets te begrijpen, behalve dan dat het lachwekkend is om dat zelfs maar te proberen. Alle hoop, aspiraties en grote waarheden zijn zelfbedrog – hierin herkennen we de zachte nihilist Thomése. Maar jongens toch: met welk een liefde, met welk een esprit en stilistische verfijning houdt hij ons deze wrede boodschap voor.

Ogen dicht

Het is een verhaal om vandaag te vertellen en ongewone tijden vragen om aangepaste theatervormen, dus creëerde LOD muziektheater een coronaproof live luisterspel. Op het podium staan drie glazen boxen waarin verteller Josse De Pauw, componist en pianist Kris Defoort en bruiteuse Céline Bernard – vergezeld van een arsenaal aan geluidsvoorwerpen – plaatsnemen. Maar het is een vorm die vreemd genoeg tegen de kracht van Thoméses verhaal gaat werken, of zoals een toeschouwer opmerkte: “Ik had voortdurend de neiging om mijn ogen dicht te doen”. Dat is al bij al niet zo’n vreemde reactie. De magie van een luisterspel is dat het woord beeld wordt, op eigen kracht. Wie met open ogen naar dit live gebeuren kijkt, ziet drie performers in een glazen bubbel die het hen onmogelijk maakt om echt contact te maken met elkaar, laat staan met het publiek.

Een mens wordt er treurig van, met alle respect voor de genereuze poging van LOD muziektheater om in moeilijke tijden iets voor het publiek te betekenen. Tegelijkertijd geeft het te denken over wat de essentie is van de ‘live’ kunsten. De live kunsten draaien om nabijheid, om het gevaar dat dat met zich meebrengt – alles wat in Leviathan zo zorgvuldig werd vermeden. Wat overblijft is een heerlijk muzikaal verhaal, in een jasje dat het wezenlijk niet past. Leviathan had de perfecte podcast kunnen zijn.

Tot 21/8 in de Bijloke Wonderland, op 5/9 in deSingel, www.lod.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234