Zaterdag 19/10/2019

De Helden

Josse De Pauw heeft genoeg van het heldendom

Beeld Kurt Van der Elst

De helden is een expressieve voorstelling die de balans vindt tussen door wanhoop gedicteerde introspectie en de muzikale verklanking daarvan.

Een man voert een verloren gevecht met zijn herinneringen, die blijven steken bij de dood van een meisje. Zijn gedachten zweven monomaan rond het ongelukkige moment dat hij haar spelend aantrof aan de waterkant, zij danig schrok en in het kanaal viel. Zij verdronk, want zwemmen kon hij niet.

Zij heeft zich voorgoed in zijn hoofd genesteld als het paradijsvogeltje met de gebroken vederslag. Hij vreet zich op van spijt, vindt rust noch troost, allerminst in de metafysica. Voor de filosoof Schopenhauer die stelt dat wij als individu een zijn met alle leven, is hij tekortgeschoten. Dat impliceert immers dat wij als individu in staat zijn ons leven te wagen om dat van een ander te redden.

Gelaagd in vele opzichten

De helden is een complex werkstuk dat tal van registers bespeelt en zowel artistiek-esthetisch als vanwege de technische vakkundigheid imponeert. De dwingende présence en dragende stem van Josse De Pauw, die oreert als een kerkvader, zijn de klinknagels waarmee de aandacht van het publiek, in weerwil van de vele herhalingen van steeds dezelfde frasen, bij de tekst gehouden wordt.

De muziek van Dominique Pauwels en de live remix van Brecht Beuselinck concerteren met de ik-verteller. De muziek is de echokamer van wat zich in het tollende hoofd van de man afspeelt. Het zelfverwijt wordt verklankt in schallend decibelprotest.

Bij momenten gaat de voorstelling overhellen naar een installatie. Dat gebeurt als De Pauw zich vol overgave smijt om in groene en blauwe tinten het woeden in zijn hoofd te veruitwendigen. Hetzelfde is het geval wanneer de technologische hoogstandjes en de robotica het scènebeeld gaan domineren en de voorstelling overnemen.

Beeld Kurt Van der Elst

Meer is minder

De helden is een vleesgeworden hartenkreet die voortspruit uit onmacht en gelatenheid, en die zich tegelijk intimistisch en schreeuwend ontrolt. Bij momenten is het een poëtisch stilleven, soms explodeert het gevoelspalet. Aan afwisseling, slagkracht en impact ontbreekt het niet, tenzij naar het einde toe, wanneer amechtig doorgegaan wordt nadat alles al gezegd is. Bombast en overdaad verslappen het effect. 

Tot 24 februari in KVS, daarna op reis door Vlaanderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234