Dinsdag 17/05/2022

Review

Joost Zweegers laat met soloconcert in AB in zijn ziel kijken

Joost Zweegers. Beeld Alex Vanhee
Joost Zweegers.Beeld Alex Vanhee

Vanavond was het podium van de AB even een straathoek in een verwaaide stad: de busker Joost Zweegers was er met zijn knapzak aanbeland, en begon met de smile door zijn discografie te zwerven.

Vincent Van Peer

"Normaal praat ik nooit", flapte de troubadour er meteen uit, "Alleen in mijn privé." Maar nu dus wel. De setlist - een akoestische mengeling van uitgeklede songs op afwisselend gitaar, piano en mondharmonica - werd voortdurend doorspekt met veelzeggende anekdotes en half-afwezige mijmeringen.

We kregen vanavond dus per uitzondering een volledig transparante Zweegers te zien. "Jullie zitten vanavond in mijn kelder, waar ik aan mijn songs werk en waar alles kan. Geen enkele versie is er dezelfde." Hij speelde dan ook alsof er geen publiek bij was, alsof we inkijk kregen in iets dat met enig fatsoen privé had moeten blijven. Wat het natuurlijk des te leuker maakte.

De terugkeer die Joost vanavond inzette naar zijn roots als straatmuzikant, was evengoed een excuus om enkele uit het oog verloren songs - moegespeeld, vergeten - te herontdekken. Zoals daar zijn: 'Never Back Down' (begot een dik decennium oud al) en 'Millersan', met een raak acapellabegin. Of nog: 'Because', 'Tunnelvision' en 'Kabul', stuk voor stuk zacht voorbij waaiende mijmeringen die stonden met de Unplugged-behandeling. Soms miste ik de arrangementen - zoals bij 'Inside Outside' en 'Almost Bangor' - maar meer dan twee van die voorbeelden kan ik me niet herinneren en dat is een goed teken. Songs die overeind blijven zonder tralala errond, zijn meestal goeie songs.

Uitschieters waren er ook: 'Wrong' - buiten adem aangekondigd als "het summum der straatversies" - 'Lost and Blown Away' en 'When the Lights Go Down', met name. Maar - een persoonlijke keuze - het liefst hoorden we Zweegers bezig met één van zijn vijf mooie gitaren, die als een twelve-string klonk (misshien was 't er wel één). Op de instrumentale stukken van 'Closer to You' en vooral 'Light Up My Life' klonkt hij daarmee bijna als een Vlaamse Michael Chapman. De gitaar ging met de show aan de haal en begon uit zichzelf verhalen te vertellen. Daar werd even de brug genomen van "mooi" naar "spannend".

Joost Zweegers. Beeld Alex Vanhee
Joost Zweegers.Beeld Alex Vanhee

Bíjna moest Joost Zweegers de muzikant het afleggen tegen Joost Zweegers de cabaretier, die met een free-flowing narratief - de verhalen uit de kelder - de songs aan elkaar bond. Plezierig om 'm bezig te horen. 'Miles' blijkt het resultaat van een jongensdroom die uitkwam, namelijk samenwerken met The Waterboys ("de eerste grote groep die ik live zag"). 'Kabul' ontstond in Engeland, toen hij zijn vrouw miste. En 'Wrong' was hij een hele tijd beu; hij sloot het nummer pas weer in de armen met de huidige, van alle grandeur ontdane versie. Bij 'Sundance' was dan weer geen anekdote nodig om onbestemd verlangen te horen. Dat nummer had trouwens het beste mondharmonicastuk van de avond: bonuspunten.

De anekdotes waren veelal klein en simpel, net als de songs, maar meer was er niet nodig. Het was een optreden als een goeie rarities-compilatie: voor de toevallige passant zijn er allicht betere vertrekpunten te vinden in wat uitgegroeid is tot een benijdenswaardig oeuvre, maar voor de fans - de mensen die al twintig jaar met de knapzak mééstappen - was dit goud waard. Zeker omdat het weer even zal duren - een nieuwe Novastar-plaat komt eraan, en is nooit een makkelijke bevalling - vooraleer Zweegers opnieuw op de planken zal staan.

"Niks mooier dan de AB", mijmerde hij nog bij wijze van adieu. "Typisch keldergeluid."

Joost Zweegers. Beeld Alex Vanhee
Joost Zweegers.Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234