Zondag 21/07/2019

Televisie

Jongerenzender JIM stopt ermee en maakt plaats voor 'jongenszender'

Jim. Beeld Medialaan

Jongerenzender JIM stopt op 18 december met uitzenden. In de plaats gaat moederbedrijf Medialaan meer internettelevisie voor jongeren maken en komt er een nieuwe zender op het kanaal, gericht op jongens van 8 tot 12 jaar.

"Jongeren kijken nog steeds evenveel naar televisie, maar minder naar lineaire jongerenzenders", geeft het moederbedrijf boven de zender als belangrijkste reden aan.

"Deze doelgroep wil op een andere manier bediend worden en wij volgen hen daarin", legt Erwin Deckers, strategisch directeur van Medialaan, uit. "Enerzijds door programma's aan te bieden op alle mogelijke platformen. Anderzijds door een nieuw soort videocontent aan te bieden."

Om die ambitie te verwezenlijken, gaat Medialaan zich focussen op internettelevisie voor jongeren. Er komt ook een nieuw productiehuis "waar creatief jong talent een plaats krijgt". Het huis moet net het omgekeerde gaan doen van TvBastards, het huidige interne productiehuis dat blijft bestaan. De focus ligt dus volledig op videocontent voor online, met slechts een optie voor succesformules om ook een plekje te veroveren op de grote lineaire zenders.

Succesvoorbeeld is 'De Zaak Bart'. De webreeks die deze zomer liep als afgeleide van het populaire vtm-programma Familie en enorm bleek aan te slaan.

Erg concreet is het allemaal nog niet. Een naam moet nog gevonden worden en ook het aantal personeelsleden waarmee het nieuwe productiehuis zal starten, ligt nog niet vast.

Jongenszender

Op het kanaal van JIM komt een nieuwe kinderzender voor jongens van 8 tot 12 jaar. Een mix van actie, avontuur, humor en vriendschap moet vanaf de kerstvakantie die iets oudere jongens bedienen. Denk aan buitenlandse toppers als "Transformers", "Pokémon" en de "Power Rangers", maar ook enkele lokale programma's rond thema's als sport, auto's en games.

VTM heeft al een andere kinderzender, VTMKzoom. Die richt zich op jongens en meisjes van 6 tot 9 jaar.

Het negentienkoppige team van JIM kreeg het slechte nieuws zelf pas dinsdagmorgen te horen. MEDIALAAN wil er alles aan doen om hen elders in het huis of binnen De Persgroep aan de slag te houden, maar concreet is dat nog niet.

De jongerenzender JIM zond in totaal 14 jaar uit, toen nog onder de naam JIMtv. Oorspronkelijk stond die lettercombinatie voor Jong, Interactief en Meer. Onder meer Sean D'Hondt, Ilse Liebens, Thomas Vanderveken, Tess Goossens, Frank Molnar, Kevin Janssens en Eline De Munck presenteerden op de zender als VJ.

Positieve balans

De financiële impact van JIM in het totale plaatje was klein, maar wel nog positief, onderstreepte Erwin Deckers op de inderhaast bijeengeroepen persconferentie. Met name de activiteiten op festivals en events waren nog interessant voor adverteerders.

JIM Mobile blijft wel nog bestaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden