Zondag 29/03/2020

Theaterrecensie

Jonas Vermeulen schittert in dubbelrol in ‘Brekebeen’

Brekebeen.Beeld Kathleen Michiels

De zin van het leven? Dat is dat ge er zin in hebt. In ‘Brekebeen’, de nieuwste productie van Laika, smijt Jonas Vermeulen zich met volle overgave in een dubbelrol en houdt zo wat in tekst en muziek mankeert recht.

Daar zit hij dan bedolven onder kreupelhout en stoffige berbertapijten. Hij is Peregrin, bijgenaamd Brekebeen, een kreupele jongere die mokkend onder het eten van een zak chips gelaten moet toekijken hoe zijn leeftijdsgenoten van zijn nomadische stam vrolijk rondrennen. De talrijke genezers die vader laat aanrukken, bieden geen soelaas, tot Bod Pa, een blinde dwerg met een wolf als gezelschapsdier, op zijn pad komt. Een sjamaan? Meer een charlatan, smaalt de puberende Brekebeen. Maar dan ondernemen ze samen een tocht. Een tocht die fysieke genezing moet schenken, maar vooral een mentale reis blijkt te zijn.

Het bekroonde boek van jeugdschrijver Anton Quintana (bewerkt door Fikry El Azzouzi) houdt het midden tussen een Bijbelse parabel, een soort Lord of the rings sci-fi en een bildungsroman. Lijkt het verhaal mijlenver af te staan van de actuele leefwereld van jongeren, in de queeste naar aanvaard worden, zingeving zoeken en zelfvertrouwen vinden is het een verhaal van alle tijden. “De zin van het leven is dat ge er zin in hebt,” merkt Bod Pa op.

De tekst op zich ruikt niet bijzonder fris en mist in de regie van Simon De Vos een zekere theatrale vertaalslag, maar de schwung die acteur Jonas Vermeulen er weet in te brengen maakt dat die namiddag 190 veertienjarige pubers aan zijn lippen hangen in deze monoloog. Of moeten we zeggen dialoog? Want Vermeulen schakelt met het grootste gemak tussen de mokkende puber Peregrin en de Tom Waits bassende sjamaan Bod Pa, niet alleen verbaal maar ook fysiek. Hij wordt daarin uitgedaagd door de sobere maar effectieve enscenering van Stef Stessel die deze ganse pelgrimstocht weet te verbeelden met weinig meer dan een grote gong als volle maan, een stapel tapijten en wat hout en stenen als bergen.

De aanwezige muzikanten, aan de zijlijn op scène, spelen een twijfelachtige rol. Het is jammer dat hier niet voor een duidelijker keuze werd gegaan: nu zijn ze of teveel aanwezig (en breken in op de magie die uitgaat van solist Vermeulen) of net te weinig aanwezig (in het samenspel met Vermeulen die immers ook een begenadigd zanger en muzikant is zoals hij eerder al bewees in zijn afstudeerproject ‘The great downhill journey of little Tommy’). Het maakt dat ‘Brekebeen’ ons vooral bijblijft door de acteerprestatie van Vermeulen, meer dan dat deze voorstelling echt brokken maakt.

Op tournee tot 15 november. www.laika.be