Donderdag 14/11/2019

Film

John Singleton (1968-2019) stormde met een knal van jewelste de filmwereld binnen, maar overtrof zijn debuut nooit meer

Singleton was in 1991 de jongste én de eerste Afro-Amerikaanse regisseur die ooit genomineerd werd voor een Oscar. Beeld EPA

Het kan óók een enorme last zijn, met een knal van jewelste de filmwereld binnen stormen. John Singleton, die op 23-jarige leeftijd Boyz n the Hood regisseerde en daarmee in 1991 de jongste én de eerste Afro-Amerikaanse Oscargenomineerde regisseur ooit werd, kon zijn fenomenale debuut nooit meer overtreffen. Hij overleed maandag op 51-jarige leeftijd, aan de gevolgen van een beroerte.

Aan de andere kant: hoeveel regisseurs kunnen zeggen dat ze een culturele klassieker op hun naam hebben staan? Zijn rauwe drama Boyz n the Hood gaat over drie jongens die opgroeien in een getto in Los Angeles, waar elke ruzie in minder dan geen tijd dodelijk kan escaleren. Singleton romantiseert het geweld nergens, en toont juist met compassie de dagelijkse worsteling van mensen die leven in een door bendes geteisterd gebied.

Niet alleen Singletons zelfverzekerde regie maakte indruk: Boyz n the Hood was een film die de tijdgeest wist te treffen. Met collega’s als Spike Lee maakte Singleton deel uit van een groep filmmakers die in die tijd hun (boze) zwarte stem liet horen in de cinema. De wereldpremière van Boyz in het certain regard-programma van Cannes was negen maanden voor de Rodney King-rellen in Los Angeles. Toen had Singleton met zijn urgente film over straatbendes, racisme en geweld, al laten zien waarom het daar broeide.

Singleton kende die wereld goed: zelf groeide hij op in een (welvarender) deel van het zuiden van L.A. Het script schreef hij tijdens zijn filmstudie aan de universiteit van Zuid-Californië en hij stond erop dat hij het zelf regisseerde: geen ander zou het verhaal recht kunnen doen, vond hij. ‘De laatste keer dat ik iemand heb gezien met zoveel zelfvertrouwen’, zou studiobaas Frank Price later opmerken, ‘was Steven Spielberg.’

Schrijf en regisseer over wat je kent, bleef altijd Singletons motto. Zijn films, zoals Poetic Justice (1993), Higher Learning (1995), Baby Boy (2001), spelen zich vaak af in de omgeving waar hij opgroeide en bleef wonen. De laatste zeventien jaar regisseerde hij slechts vier films (waaronder de vaardige franchisefilm 2 Fast 2 Furious). Boos leverde hij regelmatig kritiek op het Hollywood-systeem, dat volgens hem tot voor kort zwarte mensen geen kans gaf hun eigen verhalen te vertellen. Tijdens zijn remake van Shaft (2000), met Samuel L. Jackson als de iconische zwarte filmheld, vocht hij regelmatig met de producenten over de a-seksuele portrettering van de gangster.

De laatste jaren hield hij zich als medebedenker, -producent en -regisseur bezig met de televisieserie Snowfall, over de crack-epidemie in Los Angeles in de jaren tachtig. In zijn laatste interview met de Hollywood Reporter stelde hij dat hij ten onrechte de reputatie van ‘zwarte militante man’ had gekregen. ‘Terwijl: je kunt met me lachen (…). Het enige waar ik bloedserieus over ben, is het vertellen van verhalen die nog niet verteld zijn. En waar ik niet van houd zijn studiobazen, die niet mijn culturele achtergrond hebben, die proberen te dicteren waar mijn werk over zou moeten gaan. Je hoeft me niet te vertellen wat mijn verhaal is.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234