Dinsdag 20/08/2019

Radio

JOE maakt voortaan radio op maat: "De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt"

Sven Ornelis en Anke Buckinx in de JOE-studio. Beeld Aurélie Geurts

De ochtendshow van JOE is voortaan op drie radiozenders te horen. De presentatoren zijn dezelfde en ook de onderwerpen waar ze het over hebben zijn identiek, alleen de muziek klinkt anders. Een technisch hoogstandje waardoor radio on demand plots een stuk dichterbij komt.

Een zender waar je als luisteraar zelf de muziek kan kiezen. Het is de natte droom van elke radioliefhebber. Met de lancering van twee nieuwe digitale kanalen – één waar je enkel muziek uit de jaren 70 hoort en één waar uitsluitend jaren 80-hits gedraaid worden – speelt JOE in op die behoefte. Op de twee zenders is 7 op 7 en 24 op 24 muziek te horen. Maar omdat een zender meer is dan enkel muziek kan je op de twee nieuwe zenders elke weekdag van zes tot negen ook de ochtendshow beluisteren. Mét aangepaste soundtrack. Terwijl op het "oude" JOE tussen twee nieuwsitems door Bruno Mars te horen is, zal wie naar de eighties-variant luistert het tussen diezelfde items met Dire Straits moeten doen, terwijl de seventies-fans op dat moment The Rolling Stones voor de kiezen krijgen.

Een wereldprimeur willen ze het bij JOE niet noemen. “Maar voor zover we weten doet enkel het Britse Absolute Radio iets gelijkaardigs”, zegt Sven Ornelis, die samen met Anke Buckinx de ochtendshow presenteert en een van de drijvende krachten achter het project is. Ook op de Absolute-zenders worden dezelfde programma’s van andere muziek voorzien maar hun aanpak is nogal rudimentair. “Ze draaien op de verschillende zenders platen van ongeveer dezelfde lengte zodat ze inwisselbaar zijn. Dat werkt, maar het klinkt nogal ruw. Nummers worden vaak abrupt afgekapt en geen enkele plaat krijgt een aan– of afkondiging.”

Uniek medium

Dat moest beter kunnen, dacht Ornelis, en samen met zijn team ontwikkelde hij een systeem dat de verkeersbulletins, de nieuwsflashes en de gesprekken en telefoontjes die hij en Buckinx doen apart opneemt, waarna een technicus die met een zo klein mogelijke vertraging tussen de eighties- en seventies-platen op de andere twee zenders plakt. Een procedé waar Ornelis en co. de voorbije drie maanden keihard aan werkten. “Het moest helemaal goed zitten. De luisteraar mag op geen enkel moment horen dat er in onze show geknipt en geplakt wordt.” Ook voor de presentatoren zelf was het even aanpassen. "Het systeem dwingt ons om 'properder' te presenteren", zegt Buckinx. "Onze stemmen en de muziek worden zorgvuldig van elkaar gescheiden. Een intro volpraten of er zomaar een opmerking tussenfloepen is moeilijker geworden."

Het JOE-experiment is een poging om in te spelen op de veranderende gewoontes van vooral het jongere publiek dat steeds vaker digitaal en on demand luistert. Al blijft radio een uniek medium. "Luisteraars voelen zich thuis bij ‘hun’ zender; ze horen er de stemmen die ze kennen en worden er op de hoogte gehouden van wat er in de wereld gebeurt", zegt Ornelis. "Geen enkel algoritme kan die functie overnemen.” Wat niet betekent dat je als radiomaker zomaar op je lauweren kan rusten. “Technologische evolutie valt niet tegen te houden", denkt de radio-DJ. "Je kan die nieuwe technologie beter omarmen en er proberen je voordeel mee te doen." 

Gigantisch veel perspectieven

Dat is precies wat An Caers, die als directeur radio aan het hoofd staat van zowel JOE als Qmusic, de komende maanden wil doen. "Dit project opent gigantisch veel perspectieven", denkt ze. Het ligt dan ook voor de hand dat binnenkort de luisteraars van Qmusic kunnen kiezen welk soort muziek zij tijdens hun favoriete programma's willen horen. Maar Caers denkt ondertussen al verder. "Nu we er in geslaagd zijn de programma-content van de muziek te scheiden, zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt. Waarom zou het binnenkort niet mogelijk zijn om onze luisteraars de muziek tijdens zo'n ochtendshow uit hun eigen afspeellijsten op Spotify en consorten te laten plukken? Het lijkt me slechts een kwestie van tijd voor ook dat soort toepassingen mogelijk wordt." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden