Vrijdag 21/02/2020

Joe Armon-Jones in AB: jazz en dub gaan hand in hand ★★★★☆

Beeld Francis Vanhee

Het was al veel langer aan de gang maar twee jaar geleden werd met de release van het compilatiealbum We Out Here pas echt duidelijk wat er allemaal aan het gebeuren was in de Londense underground. Samensteller Shabaka Hutchings (zie ook: Sons of Kemet en Shabaka and The Ancestors) had wat momentum en wilde zoveel mogelijk van zijn vrienden mee laten surfen op die golf. Namen als Nubya Garcia, Moses Boyd en KOKOROKO werden ontdekt en terecht naast Hutchings op een voetstuk geplaatst.

Mocht ook nog mee het schavot: toetsenist Joe Armon-Jones. Op de compilatie stelt hij zijn talent maar liefst drie keer tentoon: bij Ezra Collective, bij Nubya Garcia en solo. Wanneer hij deel is van een band, stelt hij zijn warme Fender Rhodes-klanken ten dienste van het project maar gisteren bleek dat hij als bandleider helemaal open bloeit. Hij dirigeerde zijn mede-muzikanten met veel respect, gaf iedereen zijn moment maar nam met zijn pianospel terecht het voortouw.

Nubya Garcia (midden) in de band van Joe Armon-JonesBeeld Francis Vanhee

Het succes van de huidige jazzrevival is grotendeels toe te schrijven aan de vele mengvormen die ontstaan zijn. Hiphop, elektronica, funk... De nieuwe jazzhelden ontlenen maar wat graag elementen uit andere genres. Armon-Jones is daar niet anders in maar haalt zijn inspiratie bij de reggae en dub, iets dat gisteren meteen bleek uit opener ‘Mollison Dub’. Het nummer opende zweverig, er passeerde een vroege saxofoonsolo maar eenmaal de zware bas binnenviel en Armon-Jones op de tegen-tel de herkenbare afgekapte reggaeritmes uit zijn vingers toverde, kwam de echte kracht naar boven. Bij een normaal dubnummer zou dat zo tien minuten doorgaan zonder veel verandering maar de toetsenist hield het interessant door leegtes op te vullen met zijn rijk, intrigerend en vliegensvlug spel.

Ook ‘Try Walk With Me’ en iets later ‘The Leo & Aquarius’ kregen dezelfde behandeling. Zanger Asheber – een rastafari inclusief lange dreads en typisch hoofddeksel – zorgde nog voor het meest klassieke reggae-element van al met teksten over Babylon, het Zionisme en het overwinnen van het goede op het kwade. Niet meteen dé grootste meerwaarde maar zeker ook geen stoorzender. Wij hadden het gewoon meer voor de instrumentale nummers waarbij iedereen van de band zijn moment kreeg. ‘Ragify’ was daar het mooiste voorbeeld van waarbij de drummer tijdens zijn solo heel wat ritmewissels uit zijn mouw schudde, de bassist heerlijke slow funk vibes in de mix bracht en saxofoniste Nubya Garcia na een vlammende solo op heel wat applaus van het publiek kon rekenen.

Beeld Francis Vanhee

Het dankbare publiek zorgde voor een dankbare Joe Armon-Jones want tussen de nummers benadrukte de Brit verschillende keren hoe fijn hij het vond om in België te zijn. Hij gaf trouwens ook mee dat de AB in de Londense jazzscene bekend staat als een van de beste podia van Europa, een zoveelste bewijs dat die Belgische AB-trots niet misplaatst is.

Alles aan Joe Armon-Jones schreeuwt oprechtheid en bescheidenheid. Hij ziet er uit als een niet-arrogante surferdude, de soort die na het surfen niet aan het kampvuur gaat zitten maar naar zijn zolderkamer gaat om muziek te maken met zijn niet-surfende maten. Hij communiceert tijdens het optreden op een heel normale, niet-dwingende manier met zijn band. Zonder woorden weet hij tegelijk solo’s uit te delen en iedereen ook weer samen te brengen. Inclusief het publiek want tegen het laatste opzwepende nummer eet iedereen uit zijn hand.

Joe Armon-Jones wist ons eerder al te verbazen op het podium met Ezra Collective maar bewees in de AB dat hij ook als voortrekker een avond kan vullen met zijn eigen ideeën en invloeden. Mocht Reggae Geel eens een spannende artiest op de line-up willen, raden we hem graag aan maar we zien Joe Armon-Jones eigenlijk elk podium plat spelen. Wij zullen er alvast weer bij zijn.

Joe Armon-Jones (l.) en zanger Asheber Beeld Francis Vanhee