Zondag 22/09/2019

Filmrecensie

‘Jinpa’, een raadselachtige tocht in vale kleuren ★★★☆☆

Beeld **

Wanneer een zwijgzame vrachtwagenchauffeur in een desolaat Tibetaans landschap een schaap aanrijdt, krijgt zijn tocht een heel andere wending. Dat is de ‘magere’ premisse van Jinpa, een visueel hoogstandje dat desondanks blijft boeien. 

“Het is een schande voor de Khampa-clan als er geen wraak genomen wordt.” Met dit mysterieuze motto opent de Chinese film Jinpa van Pema Tseden. Het duurt een tijd vooraleer je te weten komt waarover het gaat – en dan nog! – maar dat geeft niet. Zoals wel vaker bij roadmovies is de tocht belangrijker dan het doel. Die trip maken we in het gezelschap van Jinpa, een sibillijnse trucker die zijn vrachtwagen door Kekexili stuurt, een desolate regio in Tibet met een gemiddelde hoogte van bijna 5.000 meter, onderwijl genietend van een krakende cassette met een Tibetaanse versie van ‘O sole mio’.

Te veel Jinpa’s

Twee gebeurtenissen kenmerken de tocht waarvan aanvankelijk niet duidelijk is wat de bestemming is. Tijdens een moment van onoplettendheid rijdt Jinpa een schaap dood en wat later pikt hij een lifter op die verklapt dat hij op weg is om de man van kant te maken die twintig jaar geleden diens vader gedood heeft. Zowel het schaap als de lifter blijven door Jinpa’s hoofd malen en sturen zijn handelen, daarenboven gedreven door een nood aan verlossing. (Als kijker zit je je daarnaast af te vragen waarom de moordenaar in spe óók Jinpa heet.)

Vorig jaar kreeg Jinpa in de belangrijkste nevensectie van het filmfestival van Venetië, waar Tsedens allernieuwste werkstuk Balloon over een tweetal weken in wereldpremière gaat, de prijs voor het beste scenario. Enigszins verrassend, want de grote kracht ervan ligt elders. Bij de acteurs met voorop Jinpa die de chauffeur vertolkt en die zo weggelopen lijkt uit het oeuvre van Aki Kaurismäki. (Neen, dit is geen tikfout: een van de Jinpa’s wordt vertolkt door een heerschap dat ... Jinpa heet.) En vooral bij de prachtige regie en fotografie. Tseden wisselt vale natuurbeelden af met warme interieurs en monochrome flashbacks. Het is dankzij de visuele hoogstandjes dat Tseden dit in wezen magere verhaal – velen zouden er niet eens een kortfilm uit kunnen puren – ruim 80 minuten boeiend houdt.

Vanaf 28 augustus in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234