Zondag 20/10/2019
Stijn Van de Voorde Beeld Bob Van Mol

Column

Jim Carrey is fan van deathmetalband Cannibal Corpse, en ik begrijp waarom

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Bij het aanschouwen van de Belgische concertkalender ben ik telkens diep onder de indruk van de hoeveelheid inter­nationale topacts die ons piepkleine landje aandoen. Afgelopen week passeerden Kendrick Lamar, Elbow, The Vaccines en Franz Ferdinand. Volgende week vullen Liam Gallagher en The Kil­lers volle zalen. Daarnaast zijn er nog de subtoppers die aan het oog van de brede media ontsnappen, maar toch veel betekenen voor heel wat muziek­liefhebbers.

Vrijdag speelt Cannibal Corpse bijvoorbeeld in Trix in Antwerpen. De best verkopende death­metal­groep ooit stelt er zijn veertiende studio­album Red before Black voor. Ik leerde de Amerikaanse band kennen dankzij hun cameo in de arthouse­klassieker Ace Ventura: Pet Detective. In die film laat Ace Ventura (gespeeld door Jim Carrey) zich volledig gaan op ‘Hammer Smashed Face’, een nummer dat in 1992 op het album Tomb of the Mutilated verscheen. Carrey bleek ook in het ware leven oprecht geïnteresseerd in het repertoire van Cannibal Corpse. De bandleden schrokken zich een aap toen de acteur tussen de opnames door zijn appreciatie uitte voor hun tweede album Butchered at Birth. Vooral ‘Rancid Amputation’ bleek een van zijn lievelings­nummers.

Ik kan me daar iets bij voor­stellen. Jim Carrey houdt van extremen en op dat gebied ben je bij Cannibal Corpse aan het juiste adres. De mannen zingen al 30 jaar op uiterst gedetailleerde wijze over ratten die de ingewanden van onthoofde zombies opsmullen en moordpartijen met extravagante werktuigen. Toestanden waar gezonde, menselijke hersenen in het dagelijkse leven niet mee bezig zijn. Wie verzint titels als ‘Meat Hook Sodomy’ of ‘Fucked with a Knife’?

Hun artwork illustreert liefst zo expliciet mogelijk de inhoud van de liedjes. Politici en moraalridders hadden in de jaren 90 een vette kluif aan Cannibal Corpse. Het feit dat bepaalde mensen de over the top horror-nonsens van een death­metal­band ernstig namen, choqueert me nog het meest van allemaal. Amerikaans senator Bob Dole klaagde hen in 1995 aan voor ‘undermining the national character of the United States’. Prachtig. Op dat ogenblik waren de eerste drie albums van de band reeds verboden in Duitsland. Dat leverde absurde toestanden op. Je kon ‘Hammer Smashed Face’ horen (en zien) in een extreem populaire Hollywood-film met Jim Carrey, maar het nummer mocht niet verkocht worden in platenwinkels. De regel gold ook voor Duitse concerten. Als Cannibal Corpse in Hamburg of Berlijn speelde, verdwenen ‘Under the Rotten Flesh’ en ‘Living Dissection’ van de setlist. Num­mers als ‘She Was Asking for It’ en ‘Force Fed Broken Glass’ vormden wettelijk geen probleem, omdat ze op het vierde album stonden. Wie controleerde dat? Een agent die de eerste drie albums uit het hoofd leerde? Ik hoop het.

De muziek van Cannibal Corpse is niet radio­vriendelijk en de clips zijn te vuil voor televisie. Hoe kon deze band meer dan 1 miljoen albums verkopen? Death­metal kruipt, waar het niet gaan kan.

De bandleden menen geen woord van wat ze grunten. Elk nummer is een fictief verhaaltje. Niet noodzakelijk een goed geschreven verhaaltje, maar dat geldt voor de meeste horrorfilms. De muziek dient als uitlaatklep. Toegegeven, als ik een 47-jarige man hoor schreeuwen dat hij een pasgeboren baby in stukken hakt met een botte bijl, frons ik mijn wenkbrauwen. Maar dat doe ik ook als ik een enthousiaste tribune curling- of Formule 1-supporters zie. Ieder zijn ding.

Liever zieke fantasieën bezingen, dan ze om te zetten in de realiteit. Het is een act, een toneeltje. Uit de documentaire Centuries of Torment – The First 20 Years of Cannibal Corpse blijkt bovendien dat Cannibal Corpse voor 100 procent bestaat uit sympathieke, middle class Amerikanen met een groot hart voor hun fans. De manier waarop ze zichzelf elke avond een whip­lash headbangen is bewonderenswaardig. Met The Black Dahlia Murder in het voorprogramma zal het vrijdag flink stuiven in Trix.

Death metal will never die.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234