BoekennieuwsBoeken
Jeugdboekenmaand gaat noodgedwongen digitaal
Nog tot 31 maart krijgt het jeugdboek een por in de rug via de Jeugdboekenmaand, die aan haar vijftigste editie toe is. De vlag waaronder het – dit keer vooral digitale – evenement vaart is: ‘Lezen is een feest’. Ook het Jeugdboekenmaand-lied van Kapitein Winokio moet de leeslust aanwakkeren. Veel bibs werkten een coronaproof programma uit, met (online) activiteiten en auteurslezingen. Ook op Ketnet krijgt de Jeugdboekenmaand ruimte en er is een podcast over jeugdliteratuur met Radio 1-stem Annelies Moons.
Idyllisch schrijfhuis van John Steinbeck te koop
Bijna 18 miljoen dollar (zo’n 15 miljoen euro) is de vraagprijs voor een terrein op een schiereiland in Sag Harbor (bij New York) waar Nobelprijswinnaar John Steinbeck (1902-1968) zijn schrijfhuisje had én vanaf 1955 veel tijd doorbracht. De idyllische locatie komt nu op de immobiliënmarkt, ruim 50 jaar na zijn dood, na lange ruzies tussen erfgenamen. Literatuurfans en auteurs, onder wie A.M. Homes, klimmen in de pen om het huis voor het publiek toegankelijk te maken. Of dat lukt, hangt van de plannen van de koper af.
The Strand meest geliefde boekhandel bij filmmakers
Welke boekhandel duikt het vaakst als decor in films en series op? Dat wilde website Literary Hub weten. Spoedig tekende zich een top drie van winkels af, waar hoofdrolspelers tussen de boeken vaak romantisch getinte avonturen beleven. Op drie: de City Lights Bookstore van wijlen Lawrence Ferlinghetti in San Francisco. De door toeristen overspoelde Shakespeare & Co in Parijs (L’important c’est d’aimer, Midnight in Paris, ...) is niet geheel verwonderlijk als tweede geëindigd. The Strand in New York (achttien strekkende mijl aan boeken) blijkt het ideale boekendecor – te zien in onder meer Gossip Girl, Dash & Lily en Pretend It’s a City.