Dinsdag 16/07/2019

Sociale media

Jeugd verslindt soaps, maar niet op tv

Beeld Jan Straetmans

Het eerste seizoen van Endless Summer was goed voor 28 miljoen kijkers wereldwijd. Met het tweede seizoen dat net op gang geschoten is, willen de makers nog beter doen. Toch is de kans groot dat u nog nooit van de reeks hebt gehoord. Die is namelijk enkel op Snapchat te zien.

Hoe slaag je erin jonge kijkers te lokken? Het is de vraag van één miljoen waar televisiemakers aller landen zich de laatste paar jaar gezamenlijk het hoofd over breken. Die jeugd kijkt namelijk geen tv meer. Of correcter: ze kijkt niet meer op het traditionele televisiescherm. En met iets hopeloos ouderwets als een zendschema houdt ze al helemaal geen rekening meer. Wat dus niet noodzakelijk betekent dat ze niet meer naar traditionele televisieprogramma’s kijken. Neem nu Endless Summer. Die reeks volgt het doen en laten van YouTube-ster Summer McKeen met een nadrukkelijke focus op haar turbulente liefdesleven. Een reality-soap dus zoals we die op het traditionele televisiescherm al jaren kennen. Maar door Summers avonturen op te knippen in afleveringen van maximaal 5 minuten en die op dagelijkse basis op Snapchat te gooien, slaagden de makers er in amper 12 afleveringen tijd in om een trouwe fanbase van 28 miljoen kijkers op te bouwen. Voor Sean Mills, verantwoordelijk voor content bij Snapchat, het beste bewijs dat series wel degelijk hun nut hebben op sociale netwerken als het zijne.

 “We merken dat mensen steeds terugkomen voor nieuwe afleveringen aan het ritme waarop wij die aanbieden”, vertelde hij aan The Hollywood Reporter. Voor Mills en de zijnen meteen ook een reden om een versnelling hoger te schakelen wat die Snapchat-series betreft. Deze zomer belooft het bedrijf nog een aantal nieuwe formats te lanceren. Maar ook daarbij lijken ze niet van plan om het warm water opnieuw uit te gaan vinden. Daarvoor wijzen ze onder andere naar Dead Girls, nog zo’n reeks die in een mum van tijd een trouwe schare van een paar miljoen fans wist op te bouwen. Daar hebben Mills en co. naar eigen zeggen gemerkt dat vertrouwde technieken uit de traditionele tv ook op Snapchat perfect werken. 

Vloeiende overgangen

Het succes van die Snapchat-reeksen hoeft echter niet te betekenen dat jongeren in de toekomst al hun televisiebehoeften via sociale netwerken zullen invullen. “Op dit moment zitten we nog volop in de experimenteerfase”, weet Peter Bouckaert, CEO van productiehuis Eyeworks. Vorig jaar pakte Bouckaert zelf met zo’n experiment uit. Instaverliefd, een jongerenreeks in samenwerking met Kom Op Tegen Kanker die enkel en alleen op Instagram te volgen was. De reeks wist uiteindelijk 30.000 vaste kijkers te lokken van wie het overgrote deel zich in de leeftijdscategorie 12 tot 16 jaar bevond. 

Cijfers waar Bouckaert best tevreden mee is. “Omdat het echt pionierswerk is. Het was zowel voor makers als kijkers nog wat zoeken.” De makers leerden bijvoorbeeld dat ze bij zo’n Instagram-reeks zich niet te veel zorgen moesten maken over vloeiende overgangen. Wie op Instagram stories bekijkt, springt immers ook zonder probleem van het ene naar het andere personage. De kijkers moesten dan weer wennen aan het feit dat in hun Instagram-feed plots fictieve personages opdoken. “Op een sociaal netwerk ben je gewoon om echte mensen te volgen”, legt Bouckaert uit. “Geen acteurs die een bepaalde rol spelen. Dat wrong in het begin een beetje.” 

‘Instaverliefd’ kon rekenen op zo’n 30.000 vaste kijkers op Instagram. Beeld Eyeworks

Of er in de toekomst nog zulke experimenten volgen, kan Bouckaert nog niet zeggen. Grote pijnpunt bij dit soort projecten is immers de financiering ervan. Voor Snapchat zijn de reeksen het ideale middel om de bezoekerscijfers van hun platform op peil te houden en dat mag wat kosten. Maar productiehuizen die hun ding op Snapchat of Instagram willen doen, moeten op zoek naar een partner die zo’n experiment wil financieren. Zoals Kom Op Tegen Kanker dat met Instaverliefd deed.

‘Endless Summer’, dat in afleveringen van 5 minuten op Snapchat verschijnt, kan rekenen op liefst 28 miljoen trouwe kijkers. Beeld RV Courtesy Snap Inc.

Goed rapport

Bovendien zijn er nog andere experimenten die aantonen dat Instagram en Snapchat niet de enige manieren zijn om de jeugd van tegenwoordig te bereiken. Neem nu D5R (spreek uit als ‘de vijver’), begonnen als Ketnet-reeks maar ondertussen een heus onlinefenomeen. Het vijfde seizoen van de reeks was niet op de klassieke tv te zien maar enkel op aanvraag via Telenet en op het YouTube-kanaal van jongerenzender MNM. Over beide platformen heen was de reeks goed voor meer dan 5 miljoen views. Of wtFOCK, alweer een jongerenreeks die ook al een fantastisch rapport kan voorleggen. De korte filmpjes van telkens maar een paar minuten zijn enkel via Instagram en de site van het programma te volgen. Het nieuwe seizoen dat momenteel loopt, is in twee maanden tijd al goed voor 8 miljoen gestarte afleveringen en de wtFOCK-site lokt 400.000 bezoekers per week, hoofdzakelijk uit de doelgroep die tot voor kort voor televisiemakers zo goed als onbereikbaar was. 

“Het beste bewijs dat jongeren nog steeds geïnteresseerd zijn in goede content”, besluit Tom De Baerdemaeker van Warner Bros Belgium, het productiehuis dat D5R maakt. “Alleen kan je die niet meer via de traditionele kanalen aanbieden maar moet je op zoek naar de kanalen waar die jongeren zelf het liefst gebruik van maken.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden