Zondag 05/04/2020

FilmAt Eternity's Gate

‘Je moet zelf schilder zijn om het leven van Vincent Van Gogh te kunnen verfilmen’

Julian Schnabel en Willem DafoeBeeld Photo News

Qua succes zijn ze mekaars tegenpolen: Vincent van Gogh kreeg bij leven nauwelijks een doek verkocht, Julian Schnabel vangt honderdduizenden dollars wanneer een van zijn schilderijen onder de hamer gaat. Toch zegt de New Yorkse kunstenaar Van Gogh te begrijpen, en vindt hij zichzelf de ideale man om diens leven te verfilmen in At Eternity’s Gate.

In een dure hotelkamer in Venetië vleit Julian Schnabel zich languit op de divan. Zijn groen-wit gestreepte badjas valt nonchalant open, waardoor we tijdens het interview mogen kennismaken met ieder haartje op zijn borst. Noem Schnabel gerust de Hugh Hefner van de kunstwereld. Een viriele excentriekeling die er een sport van maakt om zelfs op de rode loper in een (ongetwijfeld erg dure) pyjama te verschijnen.

Niet zelden zitten er nog verfvlekken op zijn eigenzinnige outfits. Schnabel is namelijk in de eerste plaats schilder. Lang voor hij de camera ter hand nam om films als Basquiat en het Oscargenomineerde Le scaphandre et le papillon in te blikken, werd hij begin jaren 80 heel bekend met zijn monumentale “plate paintings”: kleurrijke, expressieve werken, geschilderd op een ondergrond van gebroken borden. Niet alle kunstkenners zijn even overtuigd van hun artistieke waarde, maar Schnabels doeken gaan wel voor veel geld – soms meer dan een miljoen dollar – onder de hamer. Om maar te zeggen: de Amerikaan, die in New York een reusachtig roze dakappartement in Venetiaanse palazzo-stijl bewoont, kent de smaak van het succes.

Huilen? Belachelijk.

Dag en nacht verschil dus met Vincent van Gogh, het onderwerp van Schnabels nieuwste film At Eternity’s Gate: de Nederlander wordt vandaag tot de meest invloedrijke schilders van de 19e eeuw gerekend, maar bij leven raakte hij zijn werk niet aan de straatstenen kwijt. Van Goghs ellende – het gebrek aan erkenning, maar ook zijn waanzin – staat meestal centraal in de vele biopics die al over hem gemaakt werden. En dat ergert Schnabel. “Neem nu Lust for Life, de film van Vincente Minnelli met Kirk Douglas als Van Gogh”, briest Schnabel terwijl hij wat rechter gaat zitten. “Hij zit gewoon de hele tijd te huilen! Belachelijk.”

Schnabel nam zich voor om het anders te doen. “Ik wou een film maken over hoe het is om schilder te zijn. Dat het over Van Gogh gaat, doet er eigenlijk niet zo toe. En dat is het grote verschil met alle andere films die al over Van Gogh gemaakt zijn: die regisseurs waren zelf geen schilders. Ik wel. Van Gogh zegt op een bepaald moment in de film: ‘Wanneer ik schilder, stop ik met na te denken, en word ik deel van alles wat zich binnen en buiten mezelf bevindt’. Dat heeft hij wellicht nooit echt gezegd, maar het is wel mijn ervaring van het schilderproces. Een schilderij is een deur die je voor jezelf kan openen.”

Pretty fucking moe

Voor de hoofdrol castte Schnabel zijn goede vriend Willem Dafoe. “We kennen elkaar al meer dan dertig jaar. Ik wou Willem eindelijk nog eens de kans geven om echt te tonen wat hij in zijn mars had.” Of dat volgens hem dan al zo lang geleden was, vragen we een beetje verbaasd. Dafoe kreeg vorig jaar toch nog een Oscarnominatie voor zijn bijrol in The Florida Project? “Dat is waar”, reageert Schnabel laconiek, “maar in die film moest hij eigenlijk niet veel doen. Ik denk dat iedereen gewoon verrast was dat Willem ook een doodgewone hansworst kon spelen. (lacht)”

Dafoe als Van Gogh casten mag dan evident geweest zijn voor Schnabel, het was wel een gewaagde keuze. Van Gogh is in de film 37, Dafoe blaast binnenkort 64 kaarsjes uit. “Ja, dat maakte het soms wel moeilijk om investeerders te overtuigen. Maar weet je, Van Gogh zag er pretty fucking moe uit op zijn 37, terwijl Willem in topvorm verkeert. En ik wist gewoon dat hij perfect zou zijn voor deze rol. Toen ik hem uiteindelijk op de set bezig zag, dacht ik: ‘Hij acteert niet, hij roept een geest op!’ Ik kan me geen betere vertolking inbeelden dan deze. Alleen De Niro in Raging Bull komt misschien in de buurt. Wat Willem hier heeft gedaan, is het allerhoogste niveau van acteren.”

‘At Eternity’s Gate’ speelt vanaf 24/04 in de bioscoop. Lees hier ook ons interview met Willem Dafoe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234