Vrijdag 06/12/2019

Evenementen

Je kan nu ook feesten onder water. Heeft de belevingscultuur zijn toppunt bereikt?

Een bekende bierproducent organiseert feestjes onder water, in een zwembad in Venetië. Beeld RV - DESPERADOS

“Beleving is de sleutel tot allés.” Een blinde schrijnwerker kan de keren dat eventmarketeers het b-woord droppen onmogelijk op beide handen tellen. Na een zoveelste absurde ervaring – een onderwaterparty in Venetië – keerden we met een essentiële vraag huiswaarts: is die zogezegde belevingscultuur méér dan een hol begrip?

We staan aan de rand van 's werelds diepste zwembad, in Venetië, met knikkende knieën zweetklieren die overuren kloppen. Een duiker doet teken om tot op schouderhoogte in het water te zakken. Zodra hij een duikhelm over ons hoofd schuift, ruimen onze hysterische hartkloppingen plaats voor de beats van een dj. Hij gebaart ons om verder af te zakken, tot op een twee meter diepe dansvloer. In een tunnel tegenover ons staat een dj te draaien, terwijl links en rechts bezoekers een onderwatermoonwalk uit de benen slaan. Raven met het hoofd in het water: extremer wordt een fuif niet.

Bierproducent Desperados maakt er al jaren een sport van om liefhebbers van de betere beats unieke ervaringen voor te schotelen: zo organiseerde hij vorig jaar een festival in luchtballonnen, maar met een onderwaterparty heeft het diensthoofd Absurdisme van Desperados zijn toppunt bereikt. In tijden waarin beleving de muziek vaak een rij achteruit dwingt, is dit een voorbeeld van hoe je de dj of artiest niet tot een figurant degradeert, maar net een tandem laat vormen met een bijzondere ervaring.

Unieke locaties, extravagante randanimatie, themaweekends: beleving op festivals en eendagsevenementen vindt u dezer dagen in alle geuren en kleuren. Het is in vele gevallen echter zo goedkoop verpakt dat beleving bijgevolg een gratuit woord lijkt geworden. Maar de inburgering van de belevingscultuur is méér dan een goede verkooptruc, zegt Peter Decuypere, doorwinterd eventmarketeer en oprichter van onder meer I Love Techno. “Sinds de eeuwwisseling wordt de term beleving gulzig gebruikt, maar evenementen hebben altijd rond ervaringen gedraaid. Woodstock was lang geleden al een belevingsfestival. Het grote verschil is dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden: vroeger gebeurde alles op het podium, vandaag vind je de beleving ernaast.”

Verbinden

Decuypere wijst naar Tomorrowland als dé trendsetter. “Ze hebben de focus in eventland verlegd. Bij hen staat de ervaring van de bezoeker centraal, en daar spelen ze optimaal op in door alles – van het eten over de podia tot de toiletten – als een ervaring te verpakken.” Een decennium geleden lokten Rock Werchter en Pukkelpop muziekminnend België naar de festivalweides, maar een goede line-up volstaat niet meer, beweert de eventmarketeer. Je maakt het verschil niet langer met grote namen, maar met een slimme aanpak.

“Door de kelderende cd- en platenverkoop worden artiesten bijna verplicht om meer te toeren, en dat maakt hen minder exclusief. Vroeger kon je als organisator uitpakken met een optreden van pakweg Rammstein, maar die tijden zijn voorbij. Voor organisatoren van dance-events is het nog moeilijker om het verschil te maken, omdat dj’s tien keer zo inwisselbaar zijn als rockgoden. Zij kunnen niets anders dan de kaart van de beleving trekken om overeind te blijven.”

Beeld RV - DESPERADOS

Het veelvuldig gebruik van het b-woord komt velen de strot uit, maar we groeien steeds meer naar de essentie van dat woord toe, aldus Decuypere. “Je kan een hedendaags festival als Burning Man naast Woodstock leggen. Ze delen immers dezelfde missie: mensen samenbrengen. Er zijn uiteraard organisatoren die dat concept uitmelken en commercialiseren, maar er zijn genoeg voorbeelden van events die het wél juist aanpakken. Op WeCanDance verkleedt de bezoeker zich in thema. Daar zijn niet de artiesten maar de bezoekers de sterren van het festival. Je mag het verbindende karakter van belevingsevenementen niet onderschatten.”

Creativiteit

Verbinden: dat deed ook de onderwaterparty in Venetië. Nadat we de dansvloer inruilden voor het droge vielen onbekenden elkaar spontaan in de armen. ‘How cool was that?!’, hoorde je een dertiger in Frenglish schreeuwen. Maar er is meer: unieke ervaringen beïnvloeden ook onze creativiteit. Zo stelt professor Daniel Richardson van University College London. Hij legde de bezoekers voor én na het duiken enkele opdrachten voor, waaruit hij concludeert dat we na speciale belevingen meer outside of the box denken.

“Bizarre ervaringen stimuleren je gedachten om buiten de lijnen te kleuren”, zegt hij. “Wanneer we buiten onze comfortzone treden, werpen we een unieke blik op de wereld. Het is geen toeval dat een icoon als Picasso zijn creatief toppunt bereikte toen hij in het buitenland woonde. Nieuwe ervaringen introduceren je tot eigenschappen van jezelf die je wellicht nog niet kende.”

We krijgen wekelijks, misschien zelfs dagelijks, belevingen naar het hoofd geslingerd. Is de beleving nu niet een béétje in overdrive geschoten? En heeft dat ook negatieve gevolgen? “Je loopt onder meer het risico dat je mentale gezondheid eronder gaat lijden”, meent professor Daniel Richardson. “We leven in tijden waarin iedereen elke ervaring wil delen met de wereld. Je wil steeds meer unieke dingen meemaken en bijgevolg tonen om je imago staande te houden, terwijl je zo net een leven creëert waarin geen plaats is voor slechtere ervaringen. De boog kan niet altijd gespannen staan.”

Ook eventmarketeer Peter Decuypere blijft op zijn hoede voor een overaanbod aan belevingsevenementen. “Wanneer op belevingsfestivals ook partners en sponsors op dezelfde kar springen, word je haast bekogeld door de vele ervaringen. Je merkt soms geen verschil tussen een festival of kermis, en da’s een probleem. Het mag niet beleven om te beleven zijn, het draait om het verbinden – met jezelf én anderen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234