Zondag 18/04/2021

Virtual realityConcert in AB

‘Je kan geen pint bestellen, maar dichter bij een live-ervaring kom je niet’: Ancienne Belgique gaat virtueel met Zwangere Guy

Zwangere Guy. Beeld Thomas Nolf
Zwangere Guy.Beeld Thomas Nolf

Geen mondkapjes, geen afstandsregels, geen vaccinpaspoorten. Wel een motion capture-pak voor Zwangere Guy, die op 12 april een live optreden geeft in een virtuele Ancienne Belgique. ‘Het dak gaat er af. Echt!’

Een baslijn die je tot in het bekertje bier voelt trillen. Niemand, maar dan ook niemand binnen de Ancienne Belgique (AB) beweert dat er iets beters bestaat dan een liveoptreden.

“En laat ons eerlijk zijn,” zegt Ward Cannaerts, marketingbaas bij AB, “bubbelconcerten voor tweehonderd mensen zijn een schamel doekje voor het bloeden.” En toch zijn ze bij de AB niet blijven stilzitten. “We hebben zoveel drang om te knallen. Voor 2.000 mensen. Wie weet voor 200.000 mensen.”

En dat kan. Vroeger dan gedacht. Zij het virtueel. We horen u al zuchten. Is dit opnieuw een artikel dat ons moet warm maken voor een of ander livestreamevent? Ja en neen.

Ja, een tot de nok gevulde AB is op 12 april om bekende redenen nog onmogelijk. Een livestream is de enige optie om duizenden mensen samen te brengen. Neen, want dit is een livestream zoals we er in België nog nooit een hebben gezien. “Het probleem met live gestreamde concerten is het gebrek aan interactie tussen zanger of band en publiek”, zegt Cannaerts. Met andere woorden: je kan evengoed een avondje Netflix bingen. De ervaring is even spannend.

Alleen hoeft dat niet zo te zijn.

Muziek en gaming

Dat zagen we de voorbije jaren in de game-industrie. Op 2 februari 2019 speelde dj Marshmello een liveset in de populaire game Fortnite. Meer dan tien miljoen gamers zakten met hun virtuele avatar af naar het evenement om er te dansen. Enfin, om er op de knopjes van hun toetsenbord of controller te rammen. Later deed Travis Scott hem dat in 2020 na. Aantal bezoekers: 27 miljoen. Ook die andere jongerenplaftormen zoals Minecraft en Roblox experimenteerden volop met virtuele live optredens van Ava Max en Lil Nas X.

“Je voelt dat gaming en muziek steeds dichter naar elkaar toegroeien”, zegt Cannaerts. Voor een kleine Belgische organisatie als de AB is het onmogelijk om een samenwerking op te zetten met Fortnite, Roblox of Minecraft. “Ze antwoorden niet eens op onze vragen.” Dus zocht de AB andere oplossingen dichter bij huis.

Enter Poolpio. Dat is een virtualrealitybedrijf uit Elsene. Het maakte in het verleden verschillende 360-producties (spreek uit: three-sixty). Denk aan een rondleiding in het Europees Parlement. Of de 11.11.18-documentaire over de Wapenstilstand in opdracht van RTBF.

De twee sloegen de handen in elkaar om een virtuele AB te bouwen op het Duitse platform Yabal. Ze doopten die plek tot Nouvelle Belgique. “Wie regelmatig in de AB komt, zal zijn weg kennen in de virtuele versie”, zegt Hervé Verloes van Poolpio. Het bedrijf tekende heel de concertzaal na. “Veel meer dan in het echt zal de AB een deel worden van de liveshow”, zegt Verloes. “Ik kan nu al zeggen: het dak gaat er af. Echt. Een pint bestellen kan jammer genoeg nog niet.”

Motion capture

Geen beter proefkonijn voor dit project dan de Brusselse hiphopheld Zwangere Guy. Die werd net zoals Travis Scott of Lil Nas X perfect nagemaakt in 3D. “Onze designers zijn erg ver gegaan. Je moet het zien als beeldhouwen, maar dan digitaal. Zelfs zijn tattoos zijn tot in detail opnieuw getekend. Dat allemaal op basis van honderden foto’s van Zwangere Guy”, zegt Verloes.

Prijskaartje voor de avatar: om en bij de 10.000 euro. “Dat klinkt heel duur, maar is niks in vergelijking met de prijs van een liveconcert”, zegt Verloes. “Bovendien zal de technologie om waarachtige avatars te bouwen alleen maar verbeteren en goedkoper worden.”

De avatar van Zwangere Guy, inclusief tattoos. De Brusselse hiphopheld is minutieus nagetekend. ‘Je moet het zien als beeldhouwen, maar dan digitaal.’  Beeld rv
De avatar van Zwangere Guy, inclusief tattoos. De Brusselse hiphopheld is minutieus nagetekend. ‘Je moet het zien als beeldhouwen, maar dan digitaal.’Beeld rv

De rapper zal 12 april een motion capture-pak aangemeten krijgen. Elke beweging van de Zwangere wordt minutieus geregistreerd en vertaald naar zijn avatar. Leuk weetje: Zwangere Guy zal effectief op het hoofdpodium in de AB staan. “Hij zal een groot scherm voor zich krijgen”, zegt Verloes. “Daar zal hij zijn avatar zien én hij zal een beeld krijgen van een – hopelijk – overvolle AB met uitzinnige fans.” Of beter gezegd: avatars van fans. Die betalen 10 euro om binnen te mogen.

Net als in Fortnite of Roblox zal Zwangere Guy de interactie kunnen aangaan met zijn publiek. Applaudisseren, dansen, heen en weer wiegen, rondlopen, de handen in de lucht gooien en zelfs vliegen. Het is allemaal mogelijk via commando’s op het toetsenbord. “Dat mag allemaal wat ingewikkeld klinken,” zegt Cannaerts, “maar we zijn er rotsvast van overtuigd dat ons publiek zal meegaan in dit experiment.”

Servercapaciteit

Op dit moment is het nog niet mogelijk voor fans om met elkaar te praten in de Nouvelle Belgique. In de toekomst is dat misschien wel mogelijk. Zowel AB als Poolpio ziet virtuele optredens als een constant experiment. Met elk nieuw optreden moet het platform uitgebreid worden. “Het platform, zoals wij het in ons hoofd hebben, zou in totaal 500.000 euro kosten”, zegt Verloes.

“Dit is geen oneshot”, verzekert Cannaerts. “We geloven dat een virtueel liveplatform een interessante aanvulling kan zijn op onze liveprogrammatie.” Daarbij denkt hij aan nieuwe, frisse bands die een eerste live-ervaring opdoen, of internationale bands die niet naar Brussel kunnen komen, maar hier wel een publiek hebben.

“Een uitverkochte AB betekent 2.000 fans, maar online kunnen we de AB honderd keer uitverkopen”, droomt Verloes. “Het is gewoon een kwestie van de servercapaciteit te vergroten.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234