Zaterdag 19/09/2020

DM ZaptPieter Dumon

Je hoeft niet per se te weten wie wint. Neen, wat je echt wil zien is wie verliest en dan vooral de manier waarop

Beeld één

Pieter Dumon keek naar De Stoel, het meest in het oog springende programma van de voorbije tv-week.

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Telkens de dagen langer worden en de temperaturen de hoogte in gaan, begint het speurwerk naar de stoel. Niet zomaar een stoel, maar wel een houten strandexemplaar dat tijdens de zomermaanden her en der in Vlaanderen opduikt. De omzwervingen van ‘de stoel’ zijn te volgen op tv. Aanvankelijk in een rubriekje van het zomermagazine 1000 zonnen en garnalen, tegenwoordig heeft het ding zowaar een eigen programma dat tijdens een weinig vruchtbare brainstormsessie ‘De Stoel’ werd gedoopt.

Ook aan het concept van het programma ging niet bijster veel origineel denkwerk vooraf. Het is simpel: wie op TV herkent waar de stoel staat, haast er zich zo snel mogelijk naar toe. Ben je de eerste die er in neer kan ploffen? En heb je het gevraagde voorwerp mee? Dan heb je prijs. Een wonderlijk eenvoudig idee dat ook na twintig jaar amper slijtage vertoont.

Maar dit jaar moest er noodgedwongen gesleuteld worden. Corona weet u wel. Van zodra de stoel ergens opduikt ontstaan er immers spontaan samenscholingen, variërend van klein tot meer dan behoorlijk formaat. Daarom speelt de race naar de stoel zich deze zomer online af. Wie de stoel weet staan, surft naar de website van Eén en moet dan hopen dat zijn of haar naam er door de spreekwoordelijke onschuldige hand wordt uitgepikt. 

Die online versie van De Stoel komt ondertussen al drie weken op het scherm. En hoe goed we ook ons best doen om er de charme van in te zien, het lukt gewoon niet. Een handvol slapeloze nachten en een paar crisisvergaderingen van het gild der televisiecritici later weten we ook hoe dat komt. Blijkt dat je bij een programma als De Stoel niet per se hoeft te weten wie wint. Neen, wat je echt wil zien is wie verliest en dan vooral de manier waarop.

Roger die op zijn sloffen en helemaal buiten adem bij de stoel aankomt om te merken dat zowat het hele dorp hem te snel af is geweest. Wesley die dan misschien wel als snelste bij de stoel arriveert maar in zijn haast het juiste voorwerp is vergeten. Of Irma die de opdracht - wat dat voorwerp betreft - niet goed heeft begrepen en met iets totaal anders aan komt zetten. Stuk voor stuk zijn ze veel boeiender dan de triomferende winnaar. 

Verliezen in stijl is een kunst. Alleen kunnen we daar in De Stoel, corona-versie niet meer van genieten. Online hoef je je niet meer strompelend of in een inderhaast bijeengeraapte outfit naar die strandstoel te haasten. Al kan verliezen in theorie nog wel. De winnaar in spe moet immers een opdracht tot een goed einde zien te brengen voor hij of zij een reischeque in handen krijgt geduwd. Maar die spelletjes zijn zo makkelijk dat verliezen eigenlijk geen optie is. Laat staan dat het in stijl gebeurt. 

De Stoel, elke weekdag op Eén 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234