Woensdag 20/11/2019

Festivals

"Je hebt maar één kans om een goeie eerste indruk te maken"

Beeld Stefaan Temmerman

Rock Ternat, Mano Mundo... De lijst van verdwenen festivals wordt elk jaar langer. Toch roepen moedige mannen als Gilles De Decker (33) en Dries Claeys (30) nieuwe festivals in het leven. Met Paradise City en Cirque Magique willen ze het anders en beter aanpakken.

"Kijk", zegt Gilles De Decker (33), "daar komen de Orangerie en de Artist Village". De artiesten zullen met een bootje over het water moeten, tot aan de festivalweide. "We hebben gelukkig geen internationale vedettes op de affiche die daar moeilijk over zullen doen."

Het is een warme vrijdag en De Decker wandelt langs het kasteel van Ribeaucourt in Perk. Op het water waar straks artiesten als Tout Va Bien, Aeroplane en Hydrogen Sea de oversteek zullen maken, zwemmen vandaag eenden en zwanen.

De Artist Village is een onbewoond bijgebouw. Op het gras staat een trampoline, ernaast een plastic glijbaan. Het kasteel van Ribeaucourt telt meer dan tweehonderd kamers en omvat negentig hectare weiden en bossen, waarvan zeven hectare vijvers.

"Het is ongelooflijk", zegt De Decker, "zo'n mooi domein op twaalf kilometer van de Grote Markt van Brussel". Samen met vriend en medevennoot Dimitri Verschueren zocht hij twee jaar naar een geschikte locatie. "We dromen al een tijdje van een klein, cool festival in de buurt van Brussel en in een groene omgeving."

Hoeilaart, het Zoniënwoud, Ter Kamerenbos, keer op keer liep het spaak. Ook graaf Paul de Lannoy, de huidige bewoner van het kasteel van Ribeaucourt, was voorzichtig. "Gemakkelijk ging het zeker niet", zegt De Decker. "Hier is nog nooit een dergelijk evenement opgezet."

Pas toen De Decker en Verschueren konden bewijzen dat ze het vakkundig zouden aanpakken, gaf de Lannoy zijn fiat. De Decker is actief in de marketingwereld en organiseerde eerder het hockeytoernooi en festival Club Tropicana in Mechelen. Verschueren heeft met Panache Events een eigen evenementenbureau.

Beeld © Stefaan Temmerman

Composteren met kippen

"Wat ook hielp", zegt De Decker, "is de focus op ecologie. Paradise City moet een CO2-neutraal festival worden. Er komt groene stroom, vegetarisch voedsel, ecologische toiletten, herbruikbare bekers, gefilterd kraanwater, voordelen voor carpoolers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer, een doordacht afvalmanagement en zelfs een composthoek met kippenhok."

Airmiles van artiesten worden gecompenseerd en voor artiestenverplaatsingen zetten ze elektrische wagens in. "Ook cash geld wordt geweerd", zegt De Decker. Je laadt je festivalbandje op aan een betaalpunt en betaalt elk drankje of maaltijd met een simpele swipe van de pols. "We hebben niet de ambitie om het grootste festival van België te worden, maar we willen wel proberen om tot een van de meest bijzondere festivals uit te groeien."

Meteen een reden voor de Engelse krant The Guardian om Paradise City afgelopen week te tippen als een van de '10 beste festivals in Europa waarvan je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt'.

Beeld © Stefaan Temmerman

Weg van de beschaving

Op de ochtend van dit bezoek gleed nog een persbericht de mailbox binnen. "23 nieuwe namen voor Paradise City", stond er. Het bericht was verstuurd door Pravda Pressroom en oogde opvallend professioneel.

"Alles moet kloppen", zegt De Decker. "Van het persbericht tot het hout waaruit de podia zijn gemaakt. Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Als de eerste editie tegenvalt, is het allicht over and out voor ons."

Op twee dj-stages en een livepodium wil Paradise City geheimtips uit binnen- en buitenland presenteren. Beetje underground, zegt De Decker, maar toch klassevol en vooral vrolijk. Ze werken samen met stage hosts als Abstrkt uit Gent, Bru¿ksel Jardin, LOVE en het Berlijnse Jackmode. Matthew Herbert is een grote naam. Art Department, Soul Clap, Susanne Sundfor, die eerder dit jaar lovende recensies in The Guardian en The Independent kreeg.

De Decker mikt op vierduizend bezoekers per dag. Early adopters, fijnproevers, twintigers en dertigers die met respect voor de natuur nieuwe muziek willen ontdekken. "Er is potentie om te groeien, maar niet veel. Het moet kleinschalig en gezellig blijven."

Dries Claeys (30), Vincent Letrouit (30) en Quincy Steveninck (34), organiseren dit jaar Cirque Magique in het West-Vlaamse Ledegem.

"Hier", zegt Dries Claeys, "neem een paar buttons mee. Mijn huis ligt er toch vol van." Duizenden heeft hij er al. Allemaal zelf gemaakt, met een klein machientje. Elke avond als hij thuiskomt van zijn werk bij Infrabel in Brussel maakt hij buttons. Of komt Vincent Letrouit, een vriend, buttons maken. Ze zijn rond, met op de rug een scherpe naald en vooraan reclame voor het allereerste festival dat Claeys organiseert. 'Cirque Magique', staat er. '7-8-9 August 2015. Ledegem. Belgium.' Ook op de site is Engels de voertaal. Je leest er over "a brand new festival, far away from civilisation and reality".

Als je verder naar beneden scrolt, lees je ook dat Cirque Magique resoluut voor de underground kiest en echte magie wil verbeelden, "magic that originates from the heart". "We zitten op tien kilometer van de grens met Frankrijk", zegt Claeys. "Als je de communicatie in het Nederlands zou doen, moet je het meteen ook in het Frans doen. Dan maar beter meteen in het Engels. Dat begrijpt iedereen. En het komt minder lokaal over."

18-plus

Claeys is West-Vlaming. Met Cirque Magique wil hij de grenzen van taal, provincie en zelfs land overstijgen. Gedreven spreekt hij over zijn drie festivalpodia: de 'Cirque Magique presents 15 years Moon Harbour Stage', de 'Feestgedruis Stage' en de 'Cirque Antique Stage'. Hij noemt de namen van Yves Deruyter, Olivier Huntemann en Matthias Tanzmann. En van Artescape, decorbouwers uit Kaapstad die eerder al het Boom Festival in Portugal inkleedden. Zijn stem klinkt vastberaden: "Ik heb een goede job, maar toch droom ik ervan om in de toekomst mijn werk te kunnen maken van events. Dat is mijn doel.

"Magique richt zich op een specifiek publiek", zegt hij. "Een publiek dat van underground techno, house, zowel retro als modern houdt." Een publiek dat meerderjarig is ook, want onder de achttien kom je er niet in. Daarnaast willen ze op zondag, met Kids Magique, jonge gezinnen met kinderen lokken. "Voor dit specifieke publiek zijn er in deze streek heel weinig outdoorevenementen in de zomer. En een ticket voor Tomorrowland kost zoveel omdat je er top-dj's als Guetta of Hardwell moet bijnemen, maar die interesseren mij eigenlijk niet. Dat wrong bij mij. Ik liep al een paar jaar met het idee rond om het dan maar zelf te gaan doen."

Tevreden toiletdame

Claeys heeft alleen ervaring met kleinere evenementen in de muziek- en voetbalwereld. In Heule heeft hij een supportersclub van de Rode Duivels, Heule Duivelt. Een eigen festival is van een andere orde, dus bundelde hij de krachten met Tom Reynders van eventbureau Sweet Trade (bekend van het partyconcept Feestgedruis) en Quincy Steveninck, al vijftien jaar actief in de evenementenwereld. Ze sloten sponsordeals af met Pioneer en Studio Brussel. In Ledegem vonden ze een terrein waar ooit een beurs van uitzendbureau Accent werd georganiseerd. "Daardoor bestonden er al mobiliteits- en veiligheidsplannen rond het perceel", zegt Claeys. Dat scheelt veel werk.

Binnenkort steekt hij bij alle buren een briefje in de bus. Op 15 juni is er een informatieavond in het gemeentehuis. "Het is de eerste keer. We willen de mensen treffelijk informeren." Claeys zegt nog dat ze het terrein zullen inkleden volgens het thema van het circus. Hij heeft het over een totaalbeleving, herbruikbare bekers, workshops en Camping Gourmet, die met foodtrucks en vintagezetels de catering zullen verzorgen.

"Iedereen moet tevreden zijn. Van de burgemeester tot de toiletdame." Met een sponsordossier onder de arm trekt hij de komende weken langs alle kleine en middelgrote ondernemingen in de streek. Binnenkort schakelt de promotiecampagne een versnelling hoger. Het zijn korte nachten en lange dagen, zegt hij. Vrije tijd nul. Buttons maken en de boel doen draaien. "Of het allemaal gaat lukken? We doen het lukken. No way back."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234