Zaterdag 01/04/2023

Muziek

Jay-Z is miljardair, en dat heeft maar een beetje met rappen te maken

Jay-Z. Beeld EPA
Jay-Z.Beeld EPA

Shawn Carter, beter bekend als Jay-Z, is de eerste rapper die een miljard dollar heeft vergaard. Niet enkel door te rappen, overigens: doorheen zijn carrière heeft Jay geïnvesteerd in vastgoed, alcohol, kunst en de entertainmentindustrie zelf.

Ewoud Ceulemans

“That’s another difference that’s between me and them / I smartened up, opened the market up / One million, two million, three million, four / In eighteen months, eighty million more.” Al in 2001, in het nummer ‘U Don’t Know’, wond rapper Jay-Z, geboren als Shawn Carter, er geen doekjes om: hij weet hoe hij geld moet verdienen, en hij is er verdorie trots op. “You are now lookin’ at one smart black boy / Momma ain’t raised no fool / Put me anywhere on God’s green earth / I’ll triple my worth.

Het vermogen van Jay-Z wordt door het zakenblad Forbes geschat op een miljard dollar (zo’n 890 miljoen euro) – en dat is een “conservatieve” schatting. De echtgenoot van popster Beyoncé is daarmee de eerste rapper die die kaap rondt, en dat heeft hij niet enkel gedaan door ritmisch te rijmen.

Zijn investeringen begonnen – als we zijn loopbaan als drugsdealer niet meerekenen – wel met een eigen platenlabel: in 1995 richtte hij met twee vennoten Roc-A-Fella Records op, dat tot 2013 al Jay-Z’s albums uitbracht, alsook de eerste zes platen van Kanye West. Het succes leverde hem tussen 2004 en 2008 een baan als CEO van het invloedrijke label Def Jam op. In 2013 hield Roc-A-Fella op te bestaan: Jay-Z had vijf jaar eerder het nieuwe Roc Nation opgericht. Rihanna, The-Dream en Shakira liggen onder contract bij het entertainmentbureau. Eerder had Jay-Z ook Kylie Minogue, DJ Khaled en Mariah Carey in zijn portefeuille.

Dat Jay-Z destijds zijn eigen muziekcatalogus en de bijbehorende publishing rights overnam, heeft hem ook geen windeieren gelegd, weet Forbes. Zijn hits halen bijna een miljard streams per jaar. Het levert hem zo’n 67 miljoen euro op.

Basquiat in de keuken

Maar zijn muzikale exploten vormen maar een fractie van Jay-Z’s inkomen. Uit Roc-A-Fella vloeide in 1999 Rocawear voort, een kledinglijn die in de vroege jaren 90 een omzet van ruim 620 miljoen euro per jaar draaide. In 2007 verkocht Jay-Z het merk voor goed 180 miljoen euro. Via Roc Nation ontstond dan weer Roc Nation Sports, een sportmanagementbureau dat zo’n 67 miljoen euro waard is. Onder anderen Rode Duivels Romelu Lukaku en Kevin De Bruyne liggen daar onder contract.

Daarnaast heeft Jay-Z een voorkeur voor drank. In 2014 legde hij bijna 180 miljoen euro op tafel om eigenaar te worden van Armand de Brignac, een luxechampagnemerk dat verkocht wordt in gouden flessen van 300 dollar. Het merk zou 275 miljoen euro waard zijn. Samen met Bacardi is hij ook eigenaar van D’Ussé-cognac. Volgens Forbes worden er per jaar 200.000 kratten verkocht, weerom goed voor 89 miljoen euro.

Als hij nog even tijd heeft, investeert Jay ook in vastgoed en kunst. Hij bezit eigendommen in Bel Air en New York en heeft, zo rapt hij in ‘Picasso Baby’, “een Basquiat in de keuken” hangen. Tezamen leveren die investeringen zo’n 107 miljoen euro op, weet Forbes. Jay-Z heeft ook aandelen in heel wat bedrijven, die tezamen 196 miljoen euro waard zijn. De rapper blijkt een slimme belegger: hij betaalde in 2013 twee miljoen dollar voor zijn aandelen in de taxidienst Uber, vandaag zijn ze ruim 70 miljoen dollar waard.

‘Tidal-debacle’

Toch heeft Jay-Z niet altijd de reputatie een slimme belegger te zijn: er is veel inkt gevloeid over de tegenvallende resultaten van Tidal, de streamingdienst die Jay-Z in 2015 verwierf. Een jaar later claimde Tidal zo’n 3 miljoen abonnees te hebben; een interne memo verried dat het er werkelijk 1,2 miljoen waren. Toch brengt het bedrijf geld op: in 2017 verkocht Jay-Z 33 procent van de aandelen aan het telefoonbedrijf Sprint in een deal die 178 miljoen euro opbracht, schrijft The Business Insider. Forbes schat Jay-Z’s resterende aandeel op een kleine 90 miljoen euro.

Blijkbaar is het ‘merk’ Jay-Z sterk genoeg om doorheen een carrière van ruim 25 jaar een miljard dollar op te brengen. Het maakt van de rapper uit New York een gewiekst zakenman, en misschien nog wel meer dan dat. Zoals hij het zelf verwoordde op Kanye Wests ‘Diamonds from Sierra Leone’: “I’m not a businessman / I’m a business, man.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234