Vrijdag 24/05/2019

Boeken

Jarretellen tellen: de erotische polaroids van Carmen De Vos

Beeld Carmen De Vos

Slow photography met een edgy frivool randje, zo kun je het beeldenuniversum van Carmen De Vos typeren. In The Eyes of the Fox verzamelde de Gentse fotografe tien jaar polaroids.

‘Deugnieterijen’, zo categoriseert Carmen De Vos met gepaste zin voor relativering haar fotografische esbattementen. ‘De Vos moffelt het speelse in haar werk niet graag onder het tapijt’, stelt Snoecks-hoofdredacteur Geert Stadeus in het voorwoord van The Eyes of the Fox vast. ‘Haar foto’s ontroeren of amuseren, maar prikkelen doen ze ook.’

De erotische excursies van De Vos, die de laatste jaren plots all over the place waren, lijken tegen de preutse tijdgeest in te roeien. In het poëtische universum van De Vos is de broeierigheid inbegrepen. Het (vrouwelijke) lijf mag zijn zinnen uitleven, al dan niet geprangd in fijnbesnaarde lingerie, die opvallend vaak afkomstig is van La fille d’O.

Beeld Carmen De Vos

Deze parade van zelfbewuste vrouwen betekent een vorm van empowerment, vindt De Vos. Geen bikinibody’s in dit flamboyante boek. Wel wezens die à l’aise zijn met hun lichaamsvormen, het aplomb van hun billen en de eigengereidheid van hun borsten. Ze malen niet over dat voorzichtig opdoemende vetheuveltje. Ze doen zich te goed aan de zinnelijkheid van hun lijf, de hulpstukken liggen klaar.

De Vos’ modellen – vaak geput uit haar kennissenkring – ogen soms verbazend down to earth. Toch zijn hun dartele metamorfoses talrijk. Je vindt er girls next door maar ook geraffineerde allumeuses of dominante sm-meesteressen. Ze zijn gehuld in guêpières of discrete negligé, dan weer in latex, terwijl ze hun rijglaarsjes strak aanknellen.

Beeld Carmen De Vos

Etienne Vermeersch

Deze ‘foxy femmes’ cultiveren jarretel en collant, om zich ongegeneerd geil te tonen, zij het steeds met een knipoog, bijvoorbeeld naar het universum van Félicien Rops of de burlesquewereld van Dita Von Teese. Of er is ruimte voor lichtzinnig verleidingsspel met die sporadisch opduikende man, die weliswaar menigmaal in zijn hemd wordt gezet.

Het boudoirsfeertje is zelden veraf bij de fantasierijke foto’s van De Vos. Vooral is er die drang naar overdadig decorum, waarbij elke foto een scenografie op zich is. Toch wordt De Vos slechts sporadisch expliciet – er mag wat te raden overblijven, erotiek gaat wel eens op de loop bij het al te frontale. Dankbaar gebruikt ze het retropatina van polaroidfilms met overschreden houdbaarheidsdatum en zelfgemaakte filters, waardoor de foto’s vaak een groenig-blauwe mistigheid meekrijgen. Niettemin is er ook plaats voor melancholie, verscholen in een oogopslag vol tristesse of in enig sluiks gewimper. Opmerkelijk zijn de talrijke (hoog)zwangere vrouwen voor de lens. En dat past in een trend, want ook op Facebook zie je tegenwoordig om de haverklap ontblote bolle buiken. Brengt De Vos een ode aan de ‘pronkmoeder’?

Beeld Carmen De Vos

Aanvankelijk zie je hoe laatbloeier De Vos nog naar haar stijl tastte, onder meer in haar eigen fotomagazine TickL en ook in de Wax-bijlage van weleer in De Morgen. Pas later kun je er een ‘De Vos’ zo uitpikken. Al valt ze niet uit het niets – kijk bijvoorbeeld eens naar het werk van de Amerikaanse polaroidfotografe Marianna Rothen. Altijd weer manoeuvreert De Vos haar modellen in een onorthodoxe situatie, de diverse BV’s – ja, ook Etienne Vermeersch op ruitjessloffen – en schrijfsters als Lara Taveirne en Saskia de Coster kunnen ervan meespreken.

Intussen staan velen te springen om voor haar camera te worden vereeuwigd. Uitkijken of De Vos zichzelf de volgende tien jaar nog eens kan heruitvinden en niet in maniertjes vervalt.

Carmen De Vos, The Eyes of the Fox, 208 p., uitgeverij Ander-Zijds, 50 euro.

Beeld Carmen De Vos
Beeld Carmen De Vos
Beeld Carmen De Vos
Beeld Carmen De Vos
Beeld Carmen De Vos
Beeld Carmen De Vos
Beeld Carmen De Vos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.