Maandag 17/05/2021

InterviewJaouad Alloul

Jaouad Alloul over de muziek die zijn leven heeft gevormd: ‘Ik zou de kracht van Tina Turner willen uitstralen’

Jaouad Alloul. Beeld Thomas Sweertvaegher
Jaouad Alloul.Beeld Thomas Sweertvaegher

Welke vijf nummers veranderden jouw leven? In ‘De ochtenddienst’, de nieuwe podcastreeks van ‘De Morgen’ en Trix, stelt kunstenaar en presentator Jaouad Alloul die vraag aan acht inspirerende Belgen. Maar eerst is het de beurt aan hemzelf.

Zanger, danser, theatermaker, fashionista en multidisciplinair ondernemer: Jaouad Alloul (34) is het allemaal. Dankzij de podcastreeks De ochtenddienst die muziekcentrum Trix ontwikkelde in samenwerking met De Morgen ontpopt hij zich nu ook als presentator. Met muziek als leidraad zoekt Alloul naar de drijfveren van mensen zoals auteur Jeroen Olyslaegers, fotograaf Stephan Vanfleteren en comédienne Soe Nsuki.

“Als presentator is Oprah Winfrey mijn grote voorbeeld. En toen ik voor dit interview mijn platenkast doorzocht, stelde ik vast dat vrouwen van kleur ook op muzikaal vlak een inspiratiebron zijn. Ik kan niet anders dan concluderen dat ik het liefst een zwarte vrouw wil zijn. (lacht)

Grace Jones - ‘Slave to the Rythm’

“Als ik als artiest één iemand moet noemen aan wie ik me spiegel, dan is het Grace Jones. Doorheen de geschiedenis van de popcultuur zie je dat de allergrootste artiesten spelen met hun genderidentiteit – denk maar aan David Bowie en Prince. Maar Grace Jones spant voor mij de kroon. Ze creëert een wezen dat tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid in zweeft en durft enorm exuberant te zijn met haar kostuums en acts. Ze geeft geen zier om wat anderen over haar denken.

“Ik ben zelf op een punt in mijn leven waarop ik mezelf volledig aanvaard. Net als Jones heb ik besloten de stem te gebruiken die ik gekregen heb. Mijn uitgesproken look en mening lokken weleens negatieve reacties uit maar dat deert me niet, mijn intenties zijn zuiver.

“Dit nummer spreekt me bovendien aan omdat ik vind dat we slaven zijn van deze kapitalistische samenleving. Ik heb een tijdje met thuislozen gewerkt. Veel mensen kijken op hen neer en vinden dat ze hun leven niet op orde hebben. Maar hebben wij dat zelf wel? We lopen maar mee in die mallemolen en moeten drie keer per jaar met vakantie om te bekomen van ons werk, dat ons zo uitput. Dat is toch de wereld op zijn kop? In plaats van een welvaartsstaat moeten we dringend naar een welzijnsstaat evolueren.”

Tina Turner – ‘Private Dancer’

“Voor mij is Tina incontournabel. Ik zou niet alleen evenveel kracht willen uitstralen op het podium als zij, ook haar privéleven inspireert me. Ik heb bewondering voor de manier waarop ze haar leven een positieve wending heeft gegeven na de gewelddadige relatie met haar man en andere tegenslagen.

“Zelf ben ik op mijn twintigste van huis weggelopen omdat ik dacht dat dat nodig was om mijn eigen leven te kunnen leiden. Ik ben door een moeilijke tijd gegaan en besef dat ik enorm gezegend ben dat het goedgekomen is met mij. Ik help geregeld jongeren die problemen ervaren rond hun homoseksualiteit en besef daardoor extra goed dat een positieve afloop geen evidentie is. Ik ben trots dat ik die zware tijd van me heb kunnen afschudden.”

Nick Cave & The Bad Seeds – ‘Into My Arms’

“Ik heb Nick Cave drie jaar geleden leren kennen via mijn vriend. In het begin van onze relatie hadden we een soort pauze ingelast maar toen ik dit nummer op een feestje hoorde, wist ik dat ik ervoor moest gaan. Het nummer deed me beseffen dat ik te koppig was om me kwetsbaar op te stellen en een volwaardige relatie uit te bouwen met één persoon. Bij zo’n relatie hoort introspectie, confrontatie en communicatie en dat is niet evident. Maar als je ervoor durft te gaan, geef je elkaar vleugels en breng je alles in balans.

“Ik heb relaties nooit makkelijk gevonden en heb om mij heen niet altijd de beste voorbeelden gehad. Er leeft een wilde man in mij en als homoman had ik gerust de eeuwige vrijgezel kunnen blijven. Van mijn vriend leerde ik dat een wilde man ook een edele heer kan zijn die zorgzaam is met relaties.”

Hair - ‘Aquarius’

Hair is de ultieme hippiemusical. Er wordt vaak gezegd dat de roaring twenties terug zullen komen, maar voor mij mag er gerust een nieuwe hippieperiode aanbreken. Heel wat spirituele mensen geloven dat het zogenaamde Waterman-tijdperk, waarover ze zingen in deze musical, nu is aangebroken. Ik geloof daar ook in. Ik denk dat we voor een verandering staan waarbij het emotionele weer voorrang krijgt op het rationele, en vrouwelijke principes zullen zegevieren. De competitieve wereld waarin je je met je ellebogen moet opwerken en je elkaar kapotmaakt omwille van de snelle winst is uitgezongen. Als ik zie hoe giftig mensen zijn op sociale media, kan ik alleszins alleen maar concluderen dat er nood is aan peace and love.”

Oum Kalthoum - ‘Enta Omri’

“Oum Kalthoum katapulteert me terug naar mijn jeugd, omdat mijn moeder haar zo graag hoorde. Kalthoum wordt hier begeleid door een groot orkest dat enkel uit mannen bestaat, terwijl zij als een ware koningin het publiek vol emotie toezingt. Volgens mij spiegelde mijn moeder zich stiekem aan de kracht en de vrijheid die deze Egyptische ster uitstraalde. Ik ben dankbaar dat ik uit zo’n warm nest kom. We waren thuis met acht kinderen en mijn moeder heeft ons streng maar rechtvaardig opgevoed. Onze ouders hebben ons een stevige, veilige basis gegeven en ik weet zeker dat dat mijn redding is geweest. Zonder die stabiliteit zou ik mijn weg nooit hebben gevonden in het leven.”

De ochtenddienst is vanaf zondag 28/2 te beluisteren in de app van De Morgen, en dat acht weken lang. De eerste gast is Stephan Vanfleteren.

Vandaag komt ook Allouls nieuwe single ‘Light’ uit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234