Zondag 19/05/2019

Film

Jan Verheyen na slechte bezoekerscijfers van ‘De Collega’s 2.0': “We komen zelfs niet uit de kosten”

Jan Verheyen. Beeld RV

De bioscoopdagen van ‘De Collega’s 2.0' lopen op hun eind. De film van Jan Verheyen (55) zal afsluiten met een bezoekersaantal van ongeveer 140.000 bezoekers. Een fikse tegenvaller voor de regisseur: “Dat is veel te weinig om uit de kosten te komen”, klinkt het. “Dit had niemand van ons zien aankomen. Ik ben er echt niet goed van.”

Op zich is 140.000 bezoekers niet weinig, maar voor een privaat gefinancierde film zoals ‘De Collega’s 2.0' ligt dat ver onder de verwachtingen. “We hadden tussen 200.000 en 300.000 toeschouwers nodig om uit de kosten te komen. En dat is niet gelukt, want de film krijgt zeer verdeelde reacties”, vertelt Verheyen in Het Nieuwsblad. “Er zijn fans, maar er zijn ook haters. Soms is enige controverse goed, maar nu heeft ze duidelijk impact gehad op de mond-tot-mondreclame en dat is de énige factor die bepaalt of een film een succes wordt.”

‘Pijnlijk ongrappig’

Onze filmrecensent liep niet bepaald warm voor  de film: De collega’s 2.0, de pijnlijk ongrappige verfilming van Jan Verheyen, is een cadeau dat je niemand toewenst.

Verheyen voelde de bui de dag nadat de film in de zalen kwam wel al hangen. “Op donderdag weet je wat jouw film heeft gepresteerd tegenover de andere op woensdag, de openingsdag. In die context zaten we gewoon niet sterk genoeg en dan weet je dat er een probleem is. Ik ben er echt niet goed van geweest.”

De regisseur heeft naar eigen zeggen wat ‘blikschade’ opgelopen, maar weet dat Vlaanderen heel vergevingsgezind is. “Toch ga ik, los van de vierde ‘Kampioenen’-film, op korte en middellange termijn geen komedies meer draaien. Ik heb nog eens vastgesteld dat het een moeilijk genre is.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.