Maandag 25/10/2021

Jackson Browne geeft voortreffelijk concert in Koningin Elisabethzaal ****

(foto: Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN
(foto: Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN

De oude(re) garde van de rockmuziek houdt dapper stand. Amper drie dagen na de imposante doortocht van Bob Dylan bewees ook de immer jeugdig ogende Jackson Browne (60) zaterdag op een Belgisch podium dat er geen sleet zit op zijn talent en vakmanschap.

Zijn beste platen maakte hij ongetwijfeld tijdens de seventies, maar met zijn vorig jaar verschenen vijftiende cd, Time The Conqueror, gaf Jackson Browne te verstaan dat hij als singer-songwriter ook vandaag nog relevante dingen te vertellen heeft. 's Mans liedjes, die werden gecovered door The Eagles, The Byrds, Bonnie Raitt, Joe Cocker en Nico, houden het midden tussen bekentenislyriek en rake politieke observaties, en weten door hun tijdloze karakter telkens nieuwe generaties aan te spreken. Ook aan bevlogenheid bij Browne geen gebrek: als hij op tournee gaat doet hij dat met een gulle, avondvullende set en put hij songs uit iedere fase van zijn carrière. Slechts zes van de 26 nummers op de speellijst kwamen uit zijn jongste plaat, maar dat nieuwe materiaal ('Off of Wonderland', 'Live Nude Cabaret') viel tussen de klassiekers nooit uit de toon. Dat was mee de verdienste van de vierkoppige, uiterst genuanceerd musicerende band en de twee hemelse zwarte zangeressen van wie de zanger in Antwerpen rugdekking kreeg.

Wie dacht dat Jackson Browne een halfzachte troubadour is, zag zijn ongelijk bewezen door potige rockers als 'Boulevard' en 'Running on Empty', waarin de romige slidegitaar van Mark Goldenberg en het geïnspireerde toetsenwerk van Jeff Young de aandacht opeisten.

Browne, die afwisselend gitaar en piano speelde, klampte zich overigens niet vast aan routine: de fans die om 'Take it Easy', 'Rosie' of 'Before the Deluge' vroegen, werden prompt op hun wenken bediend. En toen iemand vroeg of hij iets van Warren Zevon kon spelen, schudden de zanger en zijn groep ter plekke een prachtversie van 'Carmelita' uit de mouw. Het werd een avond vol variatie, waarin bespiegelende nummers werden afgewisseld met flarden reggae ('EveryWhere I Go') en veerkrachtige pop ('Doctor My Eyes', 'Somebody's Baby').

Kippenvelmomenten? De drie songs uit Late for the Sky: een sober maar subliem 'Something Fine', het drastisch getransformeerde 'These Days' en het nog steeds actuele 'Lives in the Balance', dat er onder druk van de actualiteit enkele strofen bij had gekregen en waarin de zangeressen een glansrol kregen toebedeeld.

Alles zat goed, zaterdagavond: prima songkeuze, doorvoelde uitvoeringen, heldere klank, smaakvolle belichting. Briljant concert. (Dirk Steenhaut)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234