Zaterdag 04/04/2020

Documentaire

"Italodisco is geen kitsch, het zijn gewoon heel goede songs"

Beeld rv

Gelikte synthesizerdeuntjes en strakke beats. Begin jaren 1980 was italodisco iets fris en nieuws. Vandaag blikt de documentaire Italo Disco Legacy terug. Vrijdag gaat de film in premiere in Leuven. Wij bekeken hem al met Vito De Luca van Aeroplane.

“Oh, I’m ready for your passion”, zongen The Flirts in 1982. En dat is precies wat Italo Disco Legacy probeert te doen. De documentaire met helden van toen en dj’s van nu, werd gemaakt dankzij crowdfunding. Want vergis u niet: italodiscofans zitten verspreid over de hele wereld.

De Belgisch-Italiaanse producer Vito De Luca (1982) – bekend van Aeroplane – is zo’n liefhebber. 
Voor italodisco was hij iets te jong. “En het was ook niet de muziek waar mijn moeder thuis naar luisterde”, zegt hij. Maar de nasleep ervan, de invloed op de Italiaanse pop/dance die hij als tiener hoorde, was groot. Popbands werden elektronische bands. Denk maar aan Matia Bazar met het legendarische ‘Ti sento’.

Vito De Luca, better known as Aeroplane.Beeld rv

“Ik heb die Italiaanse muziek vooral leren kennen via mijn grootouders. Mijn opa sprak geen Frans, dus keek hij de hele fucking dag naar de Italiaanse tv-zender Rai. Al zolang ik me kan herinneren, keken we elk jaar samen naar Sanremo, een Italiaanse liedjeswedstrijd. De muziek uit die periode klonk heel erg als italo. Terwijl de rest van de wereld muziek met drummachines maakte, bleven de Italianen elektronische songs met bitterzoete melodieën schrijven.”

Toch ontdekte De Luca italodisco pas veel later. Op zichzelf, toen hij begin jaren 2000 een platenzaak in Namen uitbaatte. “Er was toen een Belgisch label dat italodiscoplaten opnieuw uitgaf: Radius Records, een onderdeel van N.E.W.S. Toen ik die muziek voor het eerste hoorde, dacht ik: dit ken ik! En dit is waar ik van hou.”

Wankele muziek

Een van de dj’s in Italo Disco Legacy noemt italo een belangrijke invloed op house en techno. Maar daar is De Luca het niet mee eens. “Ik kan dat niet bewijzen, maar volgens mij had Kraftwerk een veel grotere invloed op de elektronische muziek dan italodisco.” Maar de invloed op zijn eigen werk als Aeroplane is onmiskenbaar. Zeker ten tijde van zijn eerste album We Can't Fly, met de gelijknamige hitsingle. “Het heeft alles waar ik van hou”, zegt hij. 

“De haast naïeve akkoorden en melodieën, die voor een instant emotionele reactie zorgen bij het publiek. Maar ik vind de sound ook geweldig. Ja, het klinkt wat crappy, maar op een ongelofelijke manier. (lacht) Ze maakten die nummers in enkele uren tijd. Speelden de baslijn live, de hele plaat door. En als ze er al eens naast zaten, dan werd dat niet gecorrigeerd. Ik probeer dat zelf wel eens met opzet na te doen, maar dat is moeilijk. Vandaag hebben we materiaal dat perfectie nastreeft, mensen aanvaarden niets dat wat wankel klinkt. En zo klonk italo: wankel.”

De schuld van de Duitsers

De Luca vindt Italo Disco Legacy een interessant document, omdat het onderwerp hem nauw aan het hart ligt. Maar een echt goede film wil hij hem niet noemen. Bovendien had de selectie van getuigen wel wat breder gemogen. “Al is dat tegelijk eigen aan italodisco: veel van de muziek werd destijds door dezelfde mensen gemaakt, onder verschillende artiestennamen. De keuze is dus niet zo groot.” Net daarom valt het hem op dat zijn twee persoonlijke favoriete nummers niet in de film worden besproken. ‘Take a Chance’ van Mr. Flagio wordt wel gebruikt op de achtergrond. “Maar dat B.W.H. – ook gekend als Casco – met ‘Livin’ Up’ wordt vergeten, vind ik onbegrijpelijk.”

Beeld rv

Ook opvallend: in de documentaire wordt op geen enkel moment het woord kitsch gebruikt. Terecht, vindt De Luca. “Het was het Duitse label ZYX Music dat de naam italodisco bedacht. Zij hebben de kitsch in het genre gebracht, ze hebben er een een formule van gemaakt, waardoor het allemaal heel erg raar werd. Maar de muziek die daarvoor werd gemaakt, dat waren gewoon heel goede songs.”

26/1 in STUK (Leuven) met after-party door Mind Warp en David Vunk, stuk.be
Dvd en vinyl binnenkort via priv4te.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234