Maandag 30/03/2020

Filmrecensie

‘It Comes at Night’: wanneer een mens griezeliger is dan een zombie

.Beeld It Comes At Night

Toptalent Trey Edward Shults begeeft zich ergens tussen zombiefilm en familiedrama met het nachtmerrieachtige en hyperefficiënte It Comes at Night. Tussen de ijzingwekkende taferelen door heeft hij heel wat te zeggen over de menselijke natuur en de tijdsgeest.

Is de 28-jarige Trey Edward Shults de toekomst van de Amerikaanse auteursfilm? Zijn intense regiedebuut Krisha creëerde wereldwijd hoge verwachtingen, en met It Comes at Night lost hij die nu moeiteloos in. Is het een horrorfilm? Dat hangt vooral af van uw definitie van het genre, maar wij kregen het er alleszins ijs-, ijskoud van.

Op papier lijkt It Comes at Night op een klassieke zombieprent: een mysterieuze epidemie verandert mensen in zwartogige, hoogst besmettelijke gedrochten. Een familie probeert in de bossen te overleven. Maar van bij de openingsscène wordt meteen duidelijk dat de nadruk niet op de zombies zal liggen, maar wel op het monster dat in ieder van ons huist. De zieke opa die de film opent, krijgt van zijn eigen schoonzoon (Joel Edgerton) genadeloos een kogel door de kop gejaagd. Kleinzoon Travis (Kelvin Harrison Jr.) kijkt geschokt en machteloos toe van achter zijn gasmasker – zijn sprekende ogen zijn de emotionele toegangspoort tot deze donkere thriller. Hoe kan zijn vader zoiets over zijn hart krijgen?

Harde actie

It Comes at Night is een film over overleven. Pater familias Paul gaat tot het uiterste om zijn geliefden te beschermen. Wanneer een ander gezin bij hen om hulp komt smeken, is hij dan ook wantrouwig. Wat als ze ziek zijn? Of liegen over hun bedoelingen? Als blijkt dat Pauls gezin er zelf ook voordeel uit kan halen, mogen de vreemdelingen dan toch bij hen intrekken. Maar al snel escaleert de situatie, en ziet Paul zich verplicht om (harde) actie ondernemen.

De vraag die in elke frame ingebed zit, is: “Hoe ver kan en mag je gaan om jezelf en je geliefden veilig te stellen?” Shults is spaarzaam met antwoorden, maar maakt toch duidelijk dat er morele grenzen zijn. Is overleven nog zinvol, als je daarvoor al je menselijkheid overboord moet gooien? Soms kan een wanhopig mens veel griezeliger zijn dan een zombie.

Beeld It Comes at Night

De muur van Trump

Na het al even intrigerende Get Out is dit opnieuw een intelligente genrefilm die de tijdsgeest onder de loep neemt. Het algemene wantrouwen dat de wereld in zijn greep heeft, de angst voor het vreemde: je kan het allemaal weerspiegeld zien in Pauls paranoïde smetvrees. De opvallend rood geschilderde (en daardoor extra symbolische) deur die zijn huis hermetisch afsluit, is niet zo heel verschillend van de muur van Trump of de gesloten grenzen in Zuidoost-Europa.

Maar ook wie geen zin heeft om na te denken, kan genieten van It Comes at Night. Wat een stijl, wat een zelfvertrouwen heeft die Shults: lang geleden dat we nog zo’n minimalistische en compacte thriller zagen. Met trage, dreigende camerabewegingen en een uitgebeende vertelstijl – verwacht niet dat u veel te weten zal komen over het hoe en waarom van de epidemie – creëert hij een beklemmend huis clos waarin eens te meer geldt: “L’enfer, c’est les autres”.

Vanaf 28/06 in de zalen.

Genre: Horror/thriller
Van: Trey Edward Shults
Met: Joel Edgerton, Kelvin Harrisson Jr., Carmen Ejogo, Riley Keough
Duur: 97 min.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234