Maandag 18/11/2019

Bedreigd festival

Is Saint Amour uitgemolken? Verslag van een bedreigd literair festival

Pedro Elias verklaart zijn liefde aan de literatuur op de tweeëntwintigste editie van Saint Amour. Beeld wouter van vooren

Heeft Saint Amour zijn beste tijd gehad, zoals het rapport van de subsidiecommissie deze week liet uitschijnen? De Morgen trok naar wat misschien wel de laatste editie van het literaire festival zou kunnen zijn. En was aangenaam verrast.

Saint Amour is al vrolijker van start gegaan. Net voor de avant-première van de 22ste editie kreeg organisator Behoud de begeerte tot eigen verbazing een slecht rapport van de adviescommissie die zich over de subsidieaanvragen buigt. Vooral de 'nipte onvoldoende' op artistiek vlak komt hard aan. Ook al is het nog maar een pré-advies.

"Als het van de commissieleden afhangt is dit misschien de laatste Saint Amour", klinkt het ontgoocheld op de Facebook-pagina van bezieler Luc Coorevits. Om kort samen te vatten: de organisatie zou de schrijvers teveel betalen, geen al te divers team en publiek hebben en te weinig vernieuwen. De leden van de adviescommissie vrezen dat het concept stilaan uitgemolken is. Hebben ze gelijk?

Neus voor talent

Aan het format is in al die jaren inderdaad weinig veranderd. Schrijvers en dichters lezen op een podium voor uit hun werk. Werk dat over de liefde gaat, in zijn schoonste, grappigste maar ook wreedste gedaante.
Maar één blik op de line-up en je merkt wel degelijk vernieuwing en lef. Geen Lanoye, Mortier of Verhulst dit jaar, wel Antwerps stadsdichter Maarten- "grasduin in mijn kippenborst"- Inghels, Stella -"mannen zijn klootzakken" Bergsma en Pedro -"niets mooier dan een eenzame vrouw op een koersfiets"- Elias.

Gemiddelde leeftijd van de performers: 36 jaar. Bekendste namen op de affiche: belofte Lize Spit en Jamal Ouariachi. Dan weet je als organisatie dat je een risico neemt. Maar het werkt.

Niet dat alle jonge honden met dezelfde flegma, flair of branie hun zielenroerselen opdragen als pakweg een Herman Brusselmans of Connie Palmen. Sommige schrijvers, zoals podiumbeest Andy Fierens, voelen zich duidelijk meer in hun sas voor een volle zaal dan anderen.

Maar lijkt Marieke Rijneveld eerst niet meer dan een bedremmeld meisje als ze haar eerste gedicht afsteekt, dan weet de jonge blondine je in geen tijd in te pakken met haar prachtige zinnen over gespitste oren en droge ontbijtkoeken. Voor je het weet sta je na de voorstelling haar bundel Kalfsvlies af te rekenen aan de kassa van de boekenstand. Dat is misschien wel de grootste kracht van Saint Amour: het leert je pareltjes kennen die je anders mogelijk nooit had ontdekt. Coorevits heeft een neus voor talent. Altijd al gehad. Ook Peter Verhelst en Dimitri Verhulst stonden voor ze bekend werden al op zijn podia.

Lize Spit. Beeld wouter van vooren
Stella Bergsma. Beeld wouter van vooren

Blootspelletjes

Toegegeven: de enscenering, met die ene sta-microfoon en wazige projecties op de achtergrond, blinkt een stuk minder uit in vernieuwing. Het meeste frivole decor-element? Drie Ikea-lampen. Dat kan funkier. Anderzijds: daarvoor kom je ook niet per se naar Saint Amour.

Wel om weg te dromen bij verhalen over onmogelijke liefdes, te gniffelen met de blootspelletjes van Lize Spit, of te schaterlachen met de schlagerparodieën van muzikaal trio Los Speedy Bobs (Gregory Frateur, Tom Pintens en Roy Aernouts). Die ingrediënten zorgen ervoor dat Saint Amour nog altijd veel volk lokt. Eenvoud heeft ook zijn charme.

Tip voor de organisatie: ook een jonge hiphopband zoals de Antwerpse NoMoBS zou hier niet misstaan. Heb je meteen meer kans op een diverser publiek.

Veel schrijvers hebben de organisatie van Behoud de Begeerte alvast laten weten dat ze in hun pen willen kruipen om de literaire festivals tot hun laatste snik te verdedigen. Zelf hopen Coorevits en co dat de leden adviescommissie tegen de tweede ronde in april hun mening alsnog zullen herzien. Want zonder subsidies riskeert het festival mogelijk te verdwijnen.

En dat zou zeer jammer zijn. Al was het maar omdat het festival broodnodige originele inspiratie verschaft in deze cliché, suikerzoete Valentijnsperiode. Probeer vanavond voor de verandering bijvoorbeeld eens een poëtische onliner van Andy Fierens uit op uw lief: "neem gerust uw tijd, ik heb mijn gewesten alvast voor u gespreid".

Maarten Inghels. Beeld wouter van vooren
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234