Dinsdag 19/11/2019

Animatie

Is Pixar uitgespeeld?

Beeld © RV

De aankondiging van hun meest ongeïnspireerde sequel tot nog toe - 'Toy Story 4', really? - doet alvast het ergste vermoeden. Maar is onze favoriete animatiestudio, het onoverwinnelijke Pixar, écht de pedalen kwijt?

Na 'Toy Story 3' - misschien wel het beste sluitstuk van een trilogie ever - pakten de donderwolken samen boven het hoofdkwartier van Pixar. Werden daarna uitgebracht: 'Cars 2' (unaniem de grond in geboord), Brave (onthaald op een algemeen 'meh') en 'Monsters University' (nu al collectief vergeten).

Ondertussen regen de concurrenten - na jarenlang onopvallend en onbetekenend in Pixars slipstream te hebben getoefd - de successen aan elkaar: Warner had 'The Lego Movie', DreamWorks 'How to Train Your Dragon 2', en Disney 'Frozen'. Waar liep het mis?

Volgens de meesten: bij datzelfde Disney. Dat Pixar, in plaats van te focussen op originele nieuwe films - zoals ze vroeger deden - de laatste jaren liever inzet op sequels, wordt meestal geweten aan de overname van Pixar door het Bedrijf van de Muis in 2006. Momenteel staat er niet alleen een vervolg voor Toy Story in de steigers, maar ook nieuwe afleveringen in de Finding Nemo-, Cars- en The Incredibles-franchises. Disney zou het beleid bepalen en dat beleid zou zeggen: 'Sequels brengen meer geld op, dus dat is waar we ons vanaf nu op toeleggen.' Beter voor de merchandising en de pretparken.

Natuurlijk gaat Disney dat niet publiekelijk toegeven, maar als je kijkt naar Pixars releaseschema kun je niet naast de vele cijfertjes in de titels kijken. De enige film die na 2006 in ontwikkeling ging en die géén sequel was, was Brave: geeuw!

Overleven

Als je dan de toon en de insteek van films als WALL-E en Up vergelijkt met die van Cars 2 en Monsters University, dan weet je: Pixar stond voor vernieuwing, Disney-Pixar voor veiligheid.

Het wordt nog verontrustender als je kijkt naar de projecten die bij Pixar op de lange baan zijn geschoven. Eén van de films waar wij het meest naar uitkeken, was Newt. Het concept omschreef Pixar zelf als "de laatste salamanders op aarde worden samengebracht om hun soort te redden. Ze ontdekken dat het leven nooit loopt zoals gepland, en dat liefde geen wetenschap is". Klinkt origineel, uitdagend, léúk. Klinkt, met andere woorden, als de spannende projecten die Pixar met WALL-E en Ratatouille voordien al ondernam. Helaas: Newt werd gecanceld.

Dan is er nog The Good Dinosaur, een project dat eerst in 2013, dan in 2014 en nu eind 2015 zou verschijnen: een getroebleerde productie is geen garantie voor een slechte film - bij Ratatouille rommelde het ook achter de schermen -, maar dat een regisseur vertrok en de film vervolgens 'compleet omgehaald' werd (dixit acteur John Lithgow) zijn op zijn minst vege tekenen aan de wand.

Maar misschien moeten we ook maar eens in eigen boezem kijken: welke rol heeft de pers te spelen in de almaar negatievere perceptie van Pixar? De artikels over een zogezegde neergang dateren al van 2012: die droegen titels als 'Is Pixar eindelijk de plot kwijt?'. Alsof dat iets onvermijdelijks was, alsof we daarop zaten te wachten.

Stinker en topper

Als we de feiten bekijken, dan heeft Pixar één stinker gemaakt (Cars 2) op veertien films, en drie ontgoochelende (Cars, Monsters University en Brave). Niet slecht, en met Inside Out (juni volgend jaar) lijkt er nog een echte topper op stapel te staan. Het verhaal - we volgen een controlekamer in het hoofd van een jong meisje, waar emoties als Vreugde en Angst haar door het dagelijkse leven sleuren - klinkt geweldig en regisseur Pete Docter maakte met Monsters Inc. en Up al twee grand cru's. Stel dat Inside Out super is, dan springen we misschien wel weer met zijn allen op de Pixar-kar, over elkaar struikelend om Cars 2 en Monsters University te vergeven als accidents de parcours.

Duimen dus, dat die schattige bureaulamp in Pixars logo ook de komende jaren nog een van de meest welgekomen beeldjes in de cinemazaal mag blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234