Woensdag 06/07/2022

RecensieMuziek

Is Drake de hiphop beu? Zijn nieuwe plaat is een kras statement ★★★☆☆

Drake Beeld AFP
DrakeBeeld AFP

Een rapper die een houseplaat maakt? What else is new? Drake slaagt er weliswaar in op die manier de hoofden te doen keren.

Sasha Van Der Speeten

Veel is er vandaag niet nodig om het internet in rep en roer te zetten. Drake én Beyoncé die bijna gelijktijdig een housenummer uitbrengen, is kennelijk genoeg. Impliceert het een trend? Zullen andere rap- en r&b-artiesten zich in navolging van Queen B’s single ‘Break My Soul’ en Drakes nieuwe album weldra op elektronische dansmuziek storten?

Honestly, Nevermind lijkt hoe dan ook een kras statement: 90 procent van de plaat is gestoeld op smaakvolle, gestileerde housebeats. Alleen de 21 Savage-samenwerkingen ‘Jimmy Cooks’ en ‘Liability’ zweren bij logge drill en slepende, aardedonkere r&b. Is Drake de hiphop beu?

Nieuw is de aantrekkingskracht van house op rappers natuurlijk niet. Aan het einde van de jaren zeventig heerste er veel affiniteit tussen hiphop en disco: twee muziekgenres die uit een tegencultuur bloeiden waarin de protagonisten – respectievelijk zwarten en homo’s – zich derderangsburgers voelden.

De vroegste rapacts zoals Sugarhill Gang en Grandmaster Flash stoeiden onbekommerd met disco en electro. Aan het einde van de jaren tachtig toeterde de New Yorkse hiphoppionier Jungle Brothers over zijn liefde voor dansmuziek in het hitje ‘I’ll House You’. En we doen u niet graag denken aan de schreeuwerige EDM-rap die Black Eyed Peas in de noughties op ons afvuurden maar bij deze. Sorry daarvoor.

Drake toonde zich in zijn carrière evenmin vies van clubby elektronica. Denk aan ‘Take Care’, zijn duet met Rihanna uit 2011 dat een beat van Jamie xx recycleerde. Of aan de hit ‘Passionfruit’ en het pompende ‘Get It Together’, twee tracks die niet zouden misstaan op Honestly, Nevermind.

Don Juan

Met die voorzichtige koerswending lijkt de Canadese superster in de eerste plaats tijd te willen kopen. Om te herbronnen. Om te bezinnen over zijn status, zijn betekenis en zijn toekomst in de internationale mainstreamhiphop. Het vorig jaar verschenen Certified Lover Boy was geen hoogvlieger en kreeg lauwe recensies.

Zoals die andere rapkeizer Kanye West staat Drake op een kruispunt. Heeft hij nog de kracht en de energie om zichzelf opnieuw uit te vinden? Of teert hij vanaf nu veilig op een sound die de voorbije tien jaar als zoete broodjes over de toonbank ging?

De keuze voor minimalistische boudoirhouse houdt weinig risico’s in. Drake kleurt netjes binnen de lijntjes van het genre of stoeit beleefd met exotische subgenres zoals afrobeats of amapiano. Zijn treurige Autotune-zang die zijn imago van gekwetste Don Juan in de verf zet, aardt wonderwel in het onderkoelde house-universum. Songs zoals ‘Falling Back’ zijn elegant en geraffineerd en doen aan de hoofdtelefoonbeats van Booka Shade denken.

Charmant maar eendimensionaal. Wat wordt zijn volgende zet?

Honestly, Nevermind is uit op OVO/Republic

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234