Vrijdag 20/09/2019

Gaming

Is dit een strip of een game?

Dankzij speciale visuele technieken zien games als 'Borderlands 3' eruit als speelbare strips. Beeld 2K Games

Videogames zijn schermentertainment, en hebben daardoor een zekere verwantschap met films en tv-series. Maar een aantal recente titels toont dat ze ook erg schatplichtig kunnen zijn aan een medium waar u misschien niet meteen een match mee ziet: strips.

De Spaanse stripreeks Blacksad, een serie noir-thrillers met dieren in mensenrollen, krijgt dit najaar (5 november) haar eigen videogame. Blacksad: Under the Skin ligt, zowel visueel als narratief, volledig in het verlengde van de vijfdelige serie graphic novels. Juan Diaz Canales en Juanjo Guarnido, de geestelijke vaders van de strips, gaven dan ook hun zegen over het project. 

Maar aanvankelijk, toen ze een vroege demo ervan onder ogen kregen, schrokken ze wel even, zegt Carlos Colomé Garcia, lead programmer van de game. “Personages komen heel anders over op de pagina’s van een strip dan in een interactief product. We gaven hen gedragingen mee in de animatie, en een karakteristieke stem, die ze natuurlijk alleen maar in een audiovisueel medium erbij kunnen krijgen. Bovendien zie je in een game veel méér van het universum dan wat striptekenaars kunnen tonen in hun platen: de scènes kunnen worden geëxploreerd.”

Scène uit 'Blacksad: Under the Skin'. De game levert, volgens zijn makers, een ervaring die dicht bij de 'leeservaring' van de strip komt. Beeld Microïds

Juist belicht

Blacksad: Under the Skin is natuurlijk op zich geen unicum: er komen geregeld games op de markt die zijn gebaseerd op strips. Vooral rond de Amerikaanse superheldenfabrieken: volgend jaar komt er een grote game rond Marvel-stripreeks The Avengers, ontwikkeld door de Amerikaanse studio achter de Tomb Raider-games, en volledig los van de bekende filmserie. Onlangs nog verscheen Marvel Ultimate Alliance 3, een game waarin de speler zijn eigen vierkoppige team kan kiezen uit de honderden Marvel-helden. En met Injustice 2 verscheen er anderhalf jaar geleden een vechtgame rond de helden en schurken van DC Comics.

Maar Blacksad: Under the Skin toont een verbondenheid tussen de twee media die een stuk verder gaat. Bij games als deze sluipen er niet alleen personages en verhalen, maar ook artistieke invloeden vanuit de strip de game binnen. Dat schuilt ten eerste in hun visuele stijl: de makers van de game kozen voor een zogeheten cel-shaded look. De programmatuur van moderne videogames voorziet in een virtuele lichtbron die licht en schaduwen op alle 3D-objecten werpt. Maar wanneer die ‘belichting’ op een heel specifieke manier gebeurt, zien personages en decorstukken er heel stripverhaalachtig uit. Het is inmiddels al een erg courante aanpak: uit het zeer recente game-aanbod werd bijvoorbeeld de actiegame Astral Chain en de shooter Void Bastards behept met zo’n stripverhaalachtig stijltje.

En van Borderlands, de shooterreeks die de cel-shaded look in 2008 populair maakte, verschijnt eind deze week een derde aflevering, waarvoor de techniek nog wat werd geperfectioneerd: de crapuleuze, postapocalyptische alienwereld van Borderlands 3 werd gehuld in dikke, klare lijnen rondom de figuren, en de makers (het in het Amerikaanse Dallas gevestigde Gearbox Software) kleurden ze ook op een unieke, gedetailleerde manier in. Bovendien verschijnen er de bekende onomatopeeën op het scherm wanneer u raak schoot. “De technologie die vandaag in consoles en tv’s zit, leverde ons mogelijkheden om nog een stap verder te gaan in die stijl”, zegt Paul Sage, creative director achter de game. “Hij is ook nauw verbonden met het idee achter de game: wanneer je je visuele technieken uit strips haalt, kun je ook wat verder over the top gaan, alles wat schreeuweriger maken.”

Dankzij de stripverhaalachtige stijl konden de makers van 'Borderlands 3' naar eigen zeggen hun game wat schreeuweriger maken. Beeld 2K Games

Diepere verwantschap

Los van die visuele accenten vertonen heel wat games ook een grote verwantschap met strips in de manier waarop ze worden gespeeld. Die band bestond er zelfs al in de vroegste dagen van het medium: een game gebaseerd op de Britse cultstrip Sláine (uit 1987) had al stripplaten die op het scherm werden gegooid, een game rond de Belgische strip De Blauwbloezen (1989) was een van de allervroegste strategiegames, en er kwamen ook games rond Franco-Belgische kanjers als Blueberry, Papyrus en Thorgal.

Videogames gingen zich halfweg de jaren 90, met de eerste PlayStation-console, vooral in een 3D-wereld afspelen, en vanaf dat moment assimileerden ze ook veeleer technieken uit de film. Maar met name het Franse videogamemerk Microïds wil nu, in een aantal nieuwe games, die oude band tussen de twee media weer aanhalen.

Microïds is eigendom van de Franse groep Média Participations, die ook bekende stripuitgeverijen Le Lombard, Dargaud en Dupuis onder haar vleugels heeft. Daardoor heeft het gamebedrijfje zijn titels maar voor het uitkiezen: na Blacksad: Under the Skin komen binnenkort ook de remake van een game-adaptatie van de Belgische cultstrip XIII, en een nieuwe aflevering van de Syberia-reeks van Benoît Sokal, een Franse auteur die zowel strips als games maakt.

De band tussen de twee media is soms subtiel: XIII is bijvoorbeeld een shooter in van die zonet genoemde cel-shaded graphics, en met stripelementen die bovenop de actie verschijnen: schiet bijvoorbeeld een vijand in het hoofd, en u ziet een korte sequentie van kleine stripplaten bovenaan op het scherm waarin hij in elkaar zijgt. Maar bij sommige van de titels werd het gamegenre voluit gekozen in functie van de strip. Bij Blacksad is dat bijvoorbeeld een zogeheten adventure game, een rustiger gametype waarin objecten uit de omgeving moeten worden onderzocht en personages moeten worden ondervraagd. “Dat leek ons echt de beste match”, zegt Nouredine Mohammed-Saad, Producer van de game bij Microïds. “We wilden een spelervaring geven die qua tempo en opzet zo dicht mogelijk bij de leeservaring van de strips komt.”

Ook ‘Void Bastards’ vertoont een grote visuele verbondenheid met strips. Beeld Humble Bundle
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234