Maandag 01/06/2020

FilmScenaristen

Is de lockdown een ideaal scenario voor scenaristen?

Lukas Dhont, Fien Troch en Tim MielantsBeeld various

Ze zijn zowat de enigen in de lamgelegde filmwereld die hun werk nog kunnen doen, en isolement is voor hen eerder een voor- dan een nadeel. Is de lockdown een ideaal scenario voor scenaristen?

Het coronavirus heeft de filmwereld in het hart getroffen: shoots werden in allerijl stilgelegd, acteurs en technici allerhande zitten werkloos thuis, zonder zicht op beterschap. Monteurs kunnen nog heel even verder met het materiaal dat net voor de lockdown gefilmd werd, maar ook dat zal binnenkort opdrogen.

De enigen in de sector die onverminderd kunnen blijven doorwerken, zijn scenaristen. Zij hebben weinig meer nodig dan hun laptop en hun verbeelding, en ondervinden dus weinig nadeel van quarantaine en social distancing. Meer zelfs: misschien is het isolement dat we de afgelopen maanden allemaal hebben meegemaakt, voor hen eerder een zegen dan een vloek. Een telefonische rondvraag bij schrijvend België wijst uit van wel.

“Het zijn goede tijden voor scenaristen”, zegt Bert Van Dael, scenarist en showrunner van de één-reeks De Twaalf. Hij schrijft momenteel aan de nieuwe VTM-serie Exen en de langspeelfilm 2Seasons, maar zal aan de lockdown misschien zelfs nog extra werk overhouden. “Het is eigenlijk drukker dan normaal. Ik krijg regelmatig de vraag of ik nog tijd heb voor een nieuwe opdracht. Want doordat er momenteel niet gedraaid kan worden, begint iedereen dan maar in te zetten op het ontwikkelen van nieuwe projecten. De vraag is enorm.”

Regisseur Tim Mielants (De Patrick, Peaky Blinders), die samen met scenarist Carl Joos aan een verfilming van Jeroen Olyslaegers’ Wil schrijft, beaamt: “Iedereen is nu volop aan het investeren in de verhalen die we na de lockdown zullen willen zien. Binnenkort zal er over de hele wereld een enorme hoeveelheid nieuwe projecten gemaakt worden.”

Welgekomen lockdown

Aan werkzekerheid dus geen gebrek voor scenaristen, maar krijgen ze in deze bizarre periode wel iets op papier gezet? “Ja,” zegt Van Dael, “voor een scenarist is zo’n lockdown eigenlijk business as usual: niet buitenkomen is heel normaal voor ons. Ik werk sowieso liefst ’s avond of ’s nachts, wanneer alles rustig is.”

Tim Mielants.Beeld Photonews

Ook Girl-regisseur Lukas Dhont ziet de voordelen van de situatie in. Hij werkt met coscenarist Angelo Tijssens volop aan het script van zijn tweede langspeelfilm. “Sinds de release van Girl, anderhalf jaar geleden, was ik eigenlijk nooit meer thuis. Schrijven gebeurde vaak in hotelkamers of vliegtuigen. Nu ben ik iedere dag thuis, en zijn alle afleidingen en sociale verplichtingen weggevallen. Het contrast is extreem. Ik heb nu alle tijd om na te denken, waardoor het scenario veel sneller kan evolueren. Misschien was die lockdown dus wel welkom voor mij. Al moet ik natuurlijk alleen maar voor mezelf zorgen – ik kan me inbeelden dat het anders is voor mensen die kinderen hebben of voor iemand anders moeten zorgen.”

Mensen zoals Fien Troch dus: de regisseur van onder andere Kid en Home werkt momenteel aan het scenario van haar vijfde langspeelfilm, maar heeft ook twee zoons van zeven en twaalf die sinds het begin van de lockdown voltijds thuiszitten. Toch is haar script intussen goed opgeschoten. “De afgelopen jaren had ik sowieso al niet meer de vrijheid om te schrijven wanneer ik wilde, zeker wanneer Nico (Trochs man Nico Leunen, die als monteur regelmatig in de VS werkt, LT) in het buitenland zat. Door de coronapandemie heb ik nog minder tijd dan anders, maar toch werk ik efficiënter. De quarantaine heeft qua structuur, ritme en focus iets losgemaakt bij mij. Misschien ook omdat Nico vervroegd naar huis moest komen uit New York. Nu moet ik tenminste niet meer de hele tijd nadenken over wat we vanavond weer eens zullen eten. (lacht)”

Angstaanjagend

Heeft de coronastress dan bij niemand een negatief effect op de creativiteit? Toch wel, zegt tweevoudig Gouden Palm-winnaar Luc Dardenne (Rosetta), die zoals steeds met zijn broer Jean-Pierre het scenario voor hun volgende film schrijft. “Mij zal je niet horen zeggen dat ik me beter kan concentreren dan normaal. ’s Avonds werk ik gewoon aan ons scenario, maar de dag draait toch vooral om wat er in de wereld aan het gebeuren is. De dood waart rond in de straten, en ik ben 66 jaar. Dat is angstaanjagend.”

Fien Troch. Beeld photo_news

Ook Bavo Defurne (Noordzee, Texas), die samen met zijn man Yves Verbraeken aan een verfilming van Tom Lanoyes Kartonnen Dozen werkt, is naar eigen zeggen niet ongevoelig voor de lugubere sfeer die de wereld beheerst. “Maar we schermen onze film daar heel bewust van af. Wat er nu gebeurt, mag geen effect hebben op die jongens van het college in 1975 waarover we schrijven. Het is een vrolijke film met een grappig hoofdpersonage, dat idee moeten we zuiver houden.”

Toch heeft Covid-19 nu al zijn weg naar het blad en zelfs naar het scherm gevonden: de populaire jongerenreeks wtFOCK, die voornamelijk online leeft, werd in april tijdelijk omgedoopt tot wtFOCKdown. Kris Gaens, zaakvoerder van productiehuis Sputnik, schreef mee aan het scenario/ “Met wtFOCK proberen we altijd om dicht bij de leefwereld van onze doelgroep te blijven. En waar waren jongeren de afgelopen weken mee bezig? Videochatten, tussen de onlinelessen door. Dat moesten onze personages dus ook doen. Iedere dag schreven we een stukje scenario, aangepast aan de actualiteit, en de acteurs namen dat in hun eigen kot op.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234