Maandag 09/12/2019

Televisie

Is ‘De dag’ de beste Vlaamse serie ooit?

Maaike Neuville in ‘De dag’. Beeld FBO/Woestijnvis

Bijna een jaar na alle abonnees van Telenet Play krijgt nu ook de rest van Vlaanderen De dag te zien. De reeks werd het voorbije jaar alom bejubeld, maar is die lof ook terecht? 

Gevoel voor tumor op Eén, Professor T. op twee en dan pas De dag dat op ruime afstand het podium mocht vervolledigden. De kiezer mag volgens de doorsnee wollige politicus dan altijd gelijk hebben bij verkiezingen, de uitslag voor beste serie nationaal van Humo’s Pop Poll bewees dat die ijzeren wet lang niet altijd geldt. Want beide Eén-reeksen die beter zijn dan De dag? Alle respect voor Gevoel voor tumor en Professor T., maar nee dus, dat klopt niet. Alleen krijg je zo’n bizarre uitslag als een reeks eerst op een betaalzender uitgezonden wordt. 

Maar hoe verhoudt De dag zich dan tot al die andere Vlaamse reeksen? Met onder meer Beau séjour, Tabula rasa, Salamander, Cordon, Chaussée d’amour en – in een wat verder verleden – Clan, Quiz me Quick, De parelvissers of Van vlees en bloed is de Vlaamse kijker het voorbije decennium best verwend geweest op fictievlak. Over water is nu ook een aanrader en binnenkort zal Undercover, met Tom Waes in de hoofdrol, geheid een succes zijn. Slaagt De dag, een reeks waarover al lang voor ze op televisie kwam getoeterd werd, er echt in die te overtreffen?

Het grote manco bij veel Vlaamse reeksen was lang het scenario. Na vaak uitstekende eerste afleveringen durfde het verhaal al eens stevig in elkaar te zakken. Personages waren ook te weinig uitgetekend, ondergeschikte verhaallijnen kregen nauwelijks aandacht. En dan was er nog soms een verhaal dat nauwelijks verder reikte dan de dichtstbijzijnde kerktoren. Met Beau séjour en Tabula rasa werden er de voorbije jaren al enkele forse sprongen voorwaarts gezet en kregen we reeksen die zich naast het betere buitenlandse werk kunnen zetten, maar wat De dag doet is toch nog van een iets andere orde.

De dag vertelt het verhaal van een gijzeling in een bank en hoe de politie die probeert op te lossen. In de eerste aflevering zie je hoe de gijzeling ontdekt wordt en de politie massaal uitrukt, terwijl de tweede aflevering toont wat er zich op datzelfde moment in de bank afspeelde bij de gijzelaars en gijzelnemers. Die spiegel – ook de volgende tien afleveringen herhalen dat procedé – is wellicht het meest opvallende en ook meest geniale aan De dag. En meteen ook de reden waarom je de reeks best per twee bekijkt en VIER ze per twee uitzendt.

Puzzelwerk

Eén verhaal vanuit verschillende standpunten vertellen is niet nieuw, maar hoed af voor de manier waarop Julie Mahieu en Jonas Geirnaert dit minutieus uitgewerkt hebben. Ongetwijfeld zijn er muren vol Post-its geplakt om elke verhaallijn, elk detail te laten kloppen vanuit alle mogelijke standpunten. Het zorgt er mee voor dat je niet voor een déjà-vu of verveling hoeft te vrezen. Iedere keer opnieuw zie je iets nieuws, andere details, opvallende uitspraken, die alle eerdere scènes in een ander perspectief zetten. Het betere puzzelwerk kortom, dat ook wat denk- en invulwerk aan de kijker laat. 

Is het dan alleen die switch tussen standpunten dat De dag zo goed maakt? Gelukkig niet. De dag is simpelweg ook mooi in beeld gebracht en de acteerprestaties zijn af. Zelfs de kleinste rolletjes worden hier serieus genomen, terwijl een reeks minder bekende acteurs – Willy Thomas, Bob Snijders, Sofie Decleir – voor wat verfrissing zorgen. 

Beeld FBO/Woestijnvis

Maar bovenal is er het steengoede scenario over de gijzeling. De dag is zo’n serie die je meteen bij het nekvel grijpt en waar je gefascineerd naar blijft kijken. Hier geen scenarionoodgrepen om het toch maar te laten kloppen of een plot die als een flauwe kerstsoufflé in elkaar zakt. Integendeel, het slot is er eentje dat blijft nazinderen. Een enkele keer is het verhaal wellicht wat vergezocht – zeggen waarover het gaat zou het kijkplezier vergallen – maar op dat punt in de reeks ben je al zo ver om dat je makkelijk meegaat in die suspension of disbelief. En zelfs als je denkt dat alle twists op zijn, krijgt het verhaal opeens een nieuwe wending die je nog wat meer op het puntje van je stoel doet schuiven. Voor een serie als De dag is is het woord ‘bingewatchen’ uitgevonden. 

Telenet-baas John Porter verklaarde ooit dat De dag televisie zou heruitvinden. Dat is vooral grootspraak die je van een zelfverzekerde Amerikaanse CEO kan verwachten, al is het ook niet helemaal naast de waarheid. Want is het dan misschien de beste Vlaamse serie ooit? Welja. Al hopen we dat daar snel weer verandering in komt.

De dag, donderdag om 20.35 uur op VIER.

Julie Mahieu en haar lief Jonas Geirnaert, het schrijversduo achter ‘De dag’. Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234