Woensdag 29/01/2020

Pro vs contra

Is 'Beverly Hills Cop 4' wel zo'n goed nieuws voor Bilall en Adil?

Adil El Arbi en Bilall Fallah. Beeld Franky Verdickt

Ze hebben niet lang getwijfeld toen ze het script voor Beverly Hills Cop 4 in hun mailbox kregen: Adil El Arbi en Bilall Fallah tekenen voor de nieuwste aflevering over de perikelen van flik Axel 'Gettafuckouttahere' Foley. Gevonden vreten voor de twee populairste filmpoulains van België, of een hapje waarin ze zich zullen verslikken?

PRO: Jaren 80-nostalgie op maat van Adil & Bilall

De Beverly Hills Cop-franchise in het algemeen en de eerste Beverly Hills Cop in het bijzonder zijn een product van de jaren 80. Denk: snelle montage, spectaculaire actie en, vooral, de nodige dosis zelfrelativering. Dat is spek naar de bek van het Brusselse regisseursduo: ook al blonken Image en Black niet uit in lichtheid, hun volgende Belgische project, Patser, zou wél inzetten op een mix van actie en humor. Meer zelfs: voor die film is Beverly Hills Cop een regelrechte inspiratiebron.

"De buddy cop movies waren onze referentie - Lethal Weapon, Die Hard en vooral Beverly Hills Cop", vertelden El Arbi en Fallah in een interview met deredactie.be. "Zo pitchten we ook Patser. We waren de Beverly Hills Cop-films net aan het herbekijken toen we het scenario in onze mailbox kregen." Bovendien gaat de liefde voor de eigenzinnige flik al jarenlang terug: "De eerste twee Beverly Hills Cops behoorden tot onze favoriete films toen we klein waren. Het is het genre films dat we graag zagen." En ze maken er geen geheim fan dat dat ook het genre film is dat ze graag máken.

Bilall Fallah en Adil El Arbi. Beeld Hakuna Casting

Diep vanbinnen zijn ze al Amerikanen

Wat de films van El Arbi & Fallah zo onderscheidt van alle andere Vlaamse bioscoopflicks, was hun niet-Europese stijl. Of het nu gaat om de glossy manier waarop ze de redactie-intriges in beeld brachten in Image of de rauwe street credibility van Black: de voorbeelden van de twee regisseurs waren altijd meer Martin Scorsese, David Fincher, Tony Scott en John McTiernan dan Jean-Luc Godard, Michael Haneke, Jacques Audiard of Lars von Trier. En ook de Vlaamse kerktorencinema van Dominique Deruddere of Stijn Coninx heeft geen indruk nagelaten op het cineastenduo.

De kans dat zij zich weten aan te passen aan de noden van Hollywood-cinema is bij hen veel groter dan bij pakweg Florian Henckel von Donnersmark (Das Leben der Anderen) of Oliver Hirschbiegel (Der Untergang): twee regisseurs die vanuit Europa furore maakten, maar in Hollywood een genadeloze afgang beleefden met respectievelijk The Tourist en Diana. El Arbi en Fallah maken geen Europees geïnspireerde arthouse, wel op maat van het publiek gesneden actiedrama's: zij worden niet gedwongen tot een ongemakkelijke spreidstand tussen Amerikaans popcornvertier en Europese ernst.

Geen film waarop iemand zit te wachten

Beverly Hills Cop III, de vorige aflevering in een franchise die tezamen meer dan 655 miljoen euro opbracht, dateert al van 1994. Plannen om een televisiereeks op te hangen aan het personage van Aaron Foley - de zoon van - werden gelanceerd en weer opgeborgen. Een mens vraagt zich af: wie zit er in godsnaam te wachten op aflevering vier? Nogmaals: Beverly Hills Cop is een product van zijn tijd. Maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons, ook al proberen Hollywood-bonzen hardnekkig om de jaren 80 nieuw leven in te blazen, met (slechte) sequels op Indiana Jones, (slechte) remakes van RoboCop en Total Recall, en een (nog af te wachten) reboot van Ghostbusters.

Net als het Beverly Hills Cop-tijdperk zijn ook de gloriejaren van hoofdrolspeler Eddie Murphy al voorbij. 's Mans laatste deftige rol, in Dreamgirls, is al tien jaar oud: sindsdien moeten we het stellen met stemoptredens in de uitgemolken Shrek-franchise of routineuze komedie-acts in misbaksels als Norbit. Murphy is niet meer de ster die hij twintig jaar geleden was, dus is het meer dan gerechtvaardigd om je af te vragen of de mensen wel op een nieuw optreden van Axel Foley zitten te wachten.

"Voor hem is het een comeback", vertelden de regisseurs nog aan deredactie.be. "Het is al een tijdje geleden dat hij in een goede film heeft gespeeld." Maar de vraag is: kunnen zij de carrière van Murphy weer lanceren? Of werkt het gebrek aan populariteit en goesting bij Murphy hen tegen? Het succes van een Hollywood-film hangt nauw samen met je hoofdrolspeler, en een flop kunnen El Arbi en Fallah zich nauwelijks permitteren: Tinseltown is niet gul met tweede kansen.

Eigen stempel drukken wordt moeilijk

Wie doorgaans wél een neus heeft voor succes, is blockbusterproducent Jerry Bruckheimer. Met kaskrakers als Pirates of the Carribean (delen één tot vier, deel vijf is in de maak), Top Gun en Pearl Harbor, heeft de man behoorlijk wat succesfilms op zijn cv staan. "Jerry Bruckheimer maakt films die cool en groots en Hollywoodiaans zijn", aldus El Arbi. "Dat is waarvoor je naar de cinema gaat." Alleen zijn ook zijn laatste gokken steevast op flops uitgedraaid: denk maar aan The Sorcerer's Apprentice of het lamlendige The Lone Ranger.

Bovendien staat Bruckheimer niet bekend als iemand die zijn regisseurs veel vrijheid geeft. El Arbi en Fallah willen naar eigen zeggen een "coole, hippe film, mét persoonlijkheid" maken, maar je eigen stempel drukken op de commerciële producten die Bruckheimer aflevert, is niet eenvoudig. Het spreekt misschien in hun voordeel dat Bruckheimer een fan is van Black en de regisseurs persoonlijk uitkoos voor Beverly Hills Cop 4; anderzijds moeten de twee oppassen dat ze geen grijze gun for hire worden, die onpersoonlijke films maken op vraag van een gefortuneerde producent.

Eddie Murphy in een van de Beverly Hills Cop-films. Beeld belgaimage
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234