Donderdag 11/08/2022

DM ZaptCharlot Verlouw

Inventing Anna: waar heb ik nu negen lange, te lange, afleveringen naar zitten kijken?

Julia Garner als Anna Delvey in 'Inventing Anna'. Beeld AP
Julia Garner als Anna Delvey in 'Inventing Anna'.Beeld AP

Charlot Verlouw zet de blik op oneindig. Vandaag: Inventing Anna.

Charlot Verlouw

“Waarom doe je zo dramatisch!”, schreeuwt een roodharige jonge vrouw met een bril met dik montuur en modieuze jas. “Ik probeer hier iets op te bouwen en jij zeurt over een creditcard?!” Het is Anna Delvey. Tegenover haar zit vriendin Rachel te snotteren en te smeken. “Alsjeblieft, ik heb het geld nódig, ik word ontslagen!” Maar niets van dat. Anna tettert nog wat door met haar niet te plaatsen accent, Rachel jammert en huilt. Anna wuift de bezwaren weg en zegt dat ze naar het toilet moet. Dan rent ze langs het raam en vlucht een taxi in.

Het is een van de vele scènes in Inventing Anna waarin Anna zich onder een torenhoge schuld uitpraat. Anna Delvey heet helemaal geen Anna Delvey, maar Anna Sorokin. Ze doet zich voor als een steenrijke Duitse erfgename, maar is eigenlijk de dochter van Russische immigranten, geobsedeerd door luxe en status, vastberaden om het te maken in New York. Goedschiks of kwaadschiks.

Tenminste, dat is het frame waarmee de serie begint. Het waargebeurde verhaal van Anna is niet onbekend. De oplichtster kwam als uit het niets naar New York en likte zich razendsnel in bij de elite van de miljoenenstad. Haar einddoel: een miljoenenlening opstrijken om een chique club te starten.

Anna liep tegen de lamp, wordt in de eerste aflevering al duidelijk, en journalist Vivian Kent is geraakt door haar verhaal. Ze zoekt Anna op in de gevangenis en wil haar overhalen tot een interview. Ondertussen probeert ze de hele handel en wandel van de oplichtster te achterhalen via haar vroegere vrienden en zakenpartners voor een knallend verhaal, om haar eigen carrière (een mager subplotje dat totaal niet uit de verf komt) te redden.

De obsessieve Vivian is ervan overtuigd dat Anna meer is dan de oplichtster die ze lijkt, dat er een verhaal zit, een jeugdtrauma, wat dan ook. Haar obsessie voegt een hele feministische laag toe aan de serie. Anna wilde bewijzen dat ze het kon maken in een door witte mannen gedomineerde wereld. En, concludeert een van Anna’s resterende vriendinnen: die Wall Street-types lichten elkaar aan de lopende band op zonder dat ze ervoor gestraft worden. Waarom Anna wel? Is zij niet gewoon het slachtoffer van een seksistisch systeem?

Als Vivian het verhaal eenmaal op papier heeft staan, krijgt ze twijfels. Draagt ze op deze manier niet bij aan de merkwaardige hype rond de enigmatische Anna, die door velen wordt bewonderd als een icoon, maar eigenlijk gewoon een ordinaire oplichtster is? Met dat gevoel blijf je als kijker ook achter. Waar heb ik nu negen lange, te lange, afleveringen naar zitten kijken?

Immers, de echte Anna verkocht de rechten op haar verhaal aan Netflix vanuit de gevangenis. Alle centen gingen naar schuldeisers. Even was ze op vrije voeten, waarna ze meteen haar Instagram-account weer tot leven wekte en genoot van de warme zonnestralen van de roem. Inmiddels zit ze weer vast vanwege een verlopen visum, maar geen twijfel dat ze zodra ze vrij is weer kan genieten van haar hernieuwde faam.

Inventing Anna is te zien op Netflix.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234