Donderdag 29/10/2020

DM Zapt

‘Instafamous’ berooft onschuldige hersencellen van het leven

Beeld VTM

Elmo Lê van zet de blik op oneindig. Vandaag: Instafamous op VTM GO.

Een mens loopt al eens verloren in het subtropisch oerwoud dat het internet is. Met je lompe vingers begin je wild in het rond te klikken en beland je pardoes bij VTM GO. Daar is het misgelopen. Ik heb zes afleveringen uitgezeten van Instafamous, een nieuwe webreeks die onschuldige hersencellen van het leven berooft.

De reeks heet Instafamous. Dan zou je per definitie genoeg moeten weten. Het is bovendien een sketchprogramma. Dan zou je per definitie genoeg moeten weten. Ach, iedereen maakt fouten.

Instafamous bestudeert dezelfde materie als kijkcijferflop Influencers. Het is een grappig bedoelde reeks over de kuddedieren die Edward Scissorhands-gewijs zijn verbonden met een in selfies betaalde smartphone. Het zijn de jezusfiguren van deze tijd: ze kicken erop om virtuele volgelingen te rekruteren.

Het lijkt makkelijk om de draak te steken met mensen met een talent voor aanstellerij. In de meeste gevallen levert dat zéér slechte televisie op – Influencers, Pink Ambition,… – en ook Instafamous zal niet voor de verhoopte kentering zorgen. Er werd mij satire beloofd, terwijl ik opgescheept zat met branderige ogen en een onbehaaglijk gevoel.

Instafamous wordt op VTM GO aangekondigd met een banner met daarop drie relatief onbekende gezichten: Jade Mintjens, Jennifer Heylen en Dempsey Hendrickx. Eindelijk een VTM-show zónder Sean Dhont, was mijn eerste reflex. Drie keer raden: een minuut ver in de eerste aflevering en daar was hij al. Dhont rijdt in de eerste scène Jade ‘Fleur’ Mintjens aan, de grootste influencer van België. Wat volgt: Fleur lijdt aan geheugenverlies, zodat ze zich niets meer herinnert van haar influencerbestaan.

Beetje bij beetje infiltreert Fleur terug in haar oude fantasiewereld. Ze beleeft jolige avonturen met haar beste vriendin (Heylen) en diens stiefbroer (Hendrickx). De details ga ik u besparen. De wereld wordt al met genoeg drama’s geconfronteerd.

Er passeren regelmatig bekende invloedrijke Vlamingen de revue, zoals An Lemmens, Eline De Munck, Jill de Greef, Katja Retsin en Jan Schepers. Ze ondernemen allemaal een poging tot zelfspot. Met de nadruk op poging. Héél soms is dat grappig. Zoals de scène waar iemand een selfie vraagt aan Sean Dhont. (Dat heet: weten waar de klepel hangt.)

Er zit weinig in Instafamous. De moppen zijn flauw en voorspelbaar, en de acteerprestaties van de BV’s tenenkrullend. Mintjens, Heylen en Hendrickx staan overigens niet zwak te acteren, maar zijn de dupe van een verhaallijn die nooit het daglicht had mogen zien. Na Influencers is Instafamous het tweede bewijs op korte tijd dat een sketchshow maken over influencers uit den boze is. Doe. Het. Niet.

Instafamous is nu te zien op VTM GO.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234