Dinsdag 24/05/2022

RecensieTheater

‘Infidèles’ van tg STAN en De Roovers is één groot rollenspel, maar in welk genre? ★★★☆☆

Infidèles van tg STAN en De Roovers. Beeld Stef Stessels
Infidèles van tg STAN en De Roovers.Beeld Stef Stessels

Samen met De Roovers buigt tg STAN zich in Infidèles opnieuw over het (leven en) werk van Ingmar Bergman, en dus over diens favoriete thema’s: overspel, seksueel verlangen en het beknellende keurslijf van het huwelijk.

Ewoud Ceulemans

“Zijn wij nog altijd aan het spelen?”, vraagt Ruth Becquart zich na een kwartiertje in Infidèles af? Ze vraagt het aan de naamloze regisseurs (Frank Vercruyssen en Jolente De Keersmaeker) die haar opdragen om de rol van Marianne Vogler te spelen, een actrice die haar huwelijk met de succesvolle dirigent Markus (Robby Cleiren) op het spel zet om een affaire te beginnen met de trotse ‘idioot’ David (opnieuw Vercruyssen).

Het antwoord is, natuurlijk, ‘ja’. Iedereen in Infidèles, een coproductie van STAN en De Roovers, speelt, voortdurend, zonder ophouden, verschillende rollen. Het stuk werd geïnspireerd op Ingmar Bergmans gelijknamige, deels autobiografische scenario uit 1997 en zijn eigen autobiografie, en plaatst drie personages in een driehoek van vriendschap en seks, liefde en bedrog.

De tekst van Infidèles zit vol knipoogjes naar Bergmans idee dat iedereen voortdurend een rol speelt en zelden echt eerlijk is. Niet alleen spelen sommige scènes zich af in de coulissen van een schouwburg, waar David “intelligente kak” probeert te creëren, maar personages vragen elkaar ook “na de repetitie” (een knipoog naar Bergmans tekst die STAN in 2013 opvoerde) om “geen theater” te spelen, of merken op dat ze “een abominabel spektakel” opvoeren.

Dat maakt van Infidèles een erg slimme en gelaagde voorstelling, onder een oppervlak dat leest als een soap en doet lachen als een komedie. Het is gevonden vreten voor acteurs als Cleiren, die zich het meest uitleeft in een bijrolletje als gladde advocaat, en Vercruyssen, een acteur die, de wenkbrauwen immer gefronst, simpelweg met zijn handen speelt: soms zitten ze in zijn zakken, soms zijn ze gevouwen, soms steekt hij een moraliserend vingertje op. Het spelplezier druipt ervan af.

Wat Infidèles een tikje ondergraaft, is dat de vier acteurs elk in een ander register lijken te spelen. Vercruyssens flegmatieke stijl botst met de grote gebaren van Becquart, terwijl De Keersmaeker heen en weer schippert tussen het nadrukkelijk kinderlijke spel van Mariannes dochter Isabel en de zakelijke toon van een verteller. Infidèles is een groot rollenspel, maar het is niet altijd duidelijk in welk genre.

Tot 15 januari in Kaaitheater, Brussel. Vanaf 19 januari op tournee.

Robby Cleiren als Markus in 'Infidèles'. Beeld Stef Stessels
Robby Cleiren als Markus in 'Infidèles'.Beeld Stef Stessels
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234