Donderdag 14/11/2019

Filmrecensie

'Incredibles 2': eindelijk een échte, feministische superheldenfilm

Helen/Elastigirl krijgt de hoofdrol in 'Incredibles 2'. Beeld AP

Een vrouwelijke superheld is al lang geen statement meer. Maar Pixar doet iets wat niemand eerder durfde: de rol van de vrouw bespreekbaar maken in een blockbuster-tekenfilm.

Staar je niet blind op het feit dat The Incredibles - de eerste Pixarfilm van regisseur Brad Bird - alweer veertien jaar oud is. Het langverwachte vervolg pikt gewoon in waar de voorganger stopte. En draait dan alle rollen om.

Superhelden zijn nog altijd verboden, maar tech-miljonair Winston Deavor en zijn zus, ingenieur Evelyn, willen het tij doen keren. Daarvoor roepen ze drie oudgedienden samen: Bob (Mr. Incredible), Helen (Elastigirl) en Lucius (Frozone). Zijn plan: de publieke opinie aan hun kant krijgen. En daarvoor wil hij enkel Elastigirl inzetten.

Dat Bob niet blij is om afgeschreven te worden als held nummer 1, is slechts het topje van de ijsberg. Eerst is hij jaloers, later op het randje van agressief. En terwijl zijn echtgenote het mooie weer maakt en de criminaliteit bestrijdt, probeert hij op het thuisfront de boel draaiende te houden. Niet evident, met twee tieners en een baby.

Incredibles 2 Beeld Pixar

Die stereotiepen omkeren, is één ding. De issues die daarmee gepaard gaan ook benoemen, dat is uniek in de animatiewereld. De machohouding van Bob is alles behalve sympathiek of wenselijk, maar wel eerlijk. En alleen al voor de scène waarin Helen en Evelyn deze man's world lichtjes beschonken bespreken, verdient Bird een nominiatie voor de Oscar voor Best Screenwriting. Zou dit de eerste, échte feministische superheldenfilm zijn?

En opnieuw kiest Bird voor een prachtig decor dat het midden zoekt tussen mid-century modern en de futuristische architectuur à la Zaha Hadid. Dat maakt van Incredibles 2 opnieuw een heerlijke zit. Dat de plot over de nieuwe supervillain Screenslaver ergens halfweg wat voorspelbaar wordt, zien we dan ook graag door de vingers.

Vanaf 27/6 in de zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234