Zondag 22/09/2019

Filmrecensie

‘In The Fade’: terreurdrama met de subtiliteit van een spijkerbom

Diane Kruger versus vlakke scenario: 1-0. Beeld RV

Fatih Akin (Gegen die Wand) brengt de verwoestende gevolgen van een racistische aanslag in beeld. Helaas bezit In The Fade ook de subtiliteit van een spijkerbom.

Over islamterreur raken we maar niet uitgepraat, maar wat met terreur tégen moslims, of algemener, tegen mensen met een kleurtje? Regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand) verlegt bewust de focus in zijn rouwdrama In The Fade

De inspiratie vond hij bij een neonazistische bomaanslag in Keulen in 2004. Toen vielen er gelukkig geen doden, maar in de film gebeurt dat wel: de Duits-Turkse Nuri (Numan Acar) en zijn zoontje Rocco komen om het leven, Nuri’s vrouw Katja (Diane Kruger) blijft gebroken achter.

Racisme na de dood

En dan begint het: de politie lijkt in eerste instantie vooral geïnteresseerd in Nuri’s verleden als drugsdealer. Alsof hij die aanslag wel op zichzelf moet hebben afgeroepen. Ook wanneer blijkt dat de daders extreemrechtse klojo’s zijn, blijft gerechtigheid buiten bereik. Zelfs na de dood stopt racisme niet, lijkt Akin te willen zeggen. En ook al stelt hij de dingen soms met de subtiliteit van een spijkerbom voor – zelfs de advocaat van de verdediging klinkt als Hitler –, misschien heeft hij wel een punt.

Alleen, daar gaat In The Fade uiteindelijk helemaal niet over. De film ruilt zijn politieke insteek al snel in voor een voorspelbare mengeling van rouwdrama en wraakthriller. Ergens verbaast dat niet: genuanceerde reflectie is nooit Akins sterkste kant geweest. Grote Emoties, daar was het hem altijd om te doen.

Dramaporno

En natuurlijk ontroert In The Fade – meteen dé verklaring voor die Golden Globe voor de Beste Niet-Engelstalige Film –, maar dat maakt het nog geen goede film. Anders zou elke kittenvideo op YouTube een meesterwerk zijn. Akin flirt gevaarlijk met dramaporno, en maakt geregeld te evidente keuzes. Moet het echt voortdurend regenen, om ons te doen te inzien dat Katja heel diep zit? 

Dan heeft Diane Kruger een beter gevoel voor dosering: zij stijgt geregeld uit boven het vlakke scenario.

Vanaf 17/01 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234