Dinsdag 22/10/2019
Father John Misty op het Coachella Music and Arts Festival. Beeld Photo News

Column

In tegenstelling tot veel andere indie­goden is Father John Misty uitzonderlijk geestig

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Ik heb de voorbije jaren aan geen enkele artiest meer geld uitgegeven dan aan Josh Tillman aka Father John Misty. Daar heb ik geen spijt van. Father John Misty verkoopt behalve prachtige albums ook een hoop interessante merchandise via zijn website. Ik begrijp waarom bepaalde spullen op het eerste gezicht omschreven worden als brol. Op het tweede gezicht ontdek je echter een zekere poëtische gelaagdheid die triviale items verheft tot kunst.

Josh Tillman is een talentvol singer-songwriter. Hij schrijft mooie nummers voor zichzelf, maar ook voor pop­sterren als Beyoncé en Lady Gaga. Niemand twijfelt aan zijn kwaliteiten als zanger, drummer en gitarist. Tillman is bovendien een performer met een sterke persoonlijkheid. Hij verdedigt de zwakken (Nickelback) en omschrijft zichzelf treffend als a sarcastic Michael Bublé.

Stijn Van de Voorde. Beeld Thomas Legrève

In tegenstelling tot veel andere indie­goden is de Amerikaanse zanger uitzonderlijk geestig. Hij relativeert zichzelf en bij uitbreiding ook de rest van de wereld. Dat is verfrissend. Die lijn trekt hij door in zijn merchandise, waar ik met plezier voor spaar.

Ik had bijvoorbeeld nog nooit een celebrity­parfum gekocht. Alle sympathie voor Heat (Beyoncé), The Key (Justin Bieber) en Between Us (One Direction), maar ik voelde me niet aangesproken. Toen Father John Misty in 2013 via zijn website Innocence op de markt bracht, heb ik geen seconde getwijfeld. Ik kon me aanvankelijk niets voorstellen bij ‘botanical fragrances of Sweet Orange Oil, Tunisian Neroli, Mimosa Absolute, Violet Absolute, Jasmine Grand, Bourbon Vanilla and Linden Blossom’. Het aroma is ondergeschikt aan het concept. Toen ik het flesje opendraaide, vulde mijn neus zich met de scherpe geur van oude mensen en verse Luikse wafels. U mag zelf bepalen of dat positief is.

Vorig jaar werd er een kristal gestolen uit een smoothie­bar in het überhippe Silverlake in Los Angeles. De eigenares van de zaak beschuldigde Tillman van het misdrijf. Ze beweerde dat de energie van de gestolen rozenkwarts de zanger kapot zou maken. Enkele dagen later verkocht de officiële Father John Misty-site oorringen uit ­rozenkwarts voor 45 dollar, plus verzendkosten. Die actie moest ik steunen.

Zijn kleurrijke T-shirts en truien met drukke prints zijn in principe ondraagbaar, maar ik bestel ze allemaal. Er liggen zelfs enkele Kanye West-rip-off­spullen met het opschrift ‘Life of Padre’ in mijn kast. Net als het recent uitgebrachte ‘Why God Why’-T-shirt. Dat refereert aan de Facebook-reactie van de zanger nadat een kandidaat uit The Voice zijn nummer ‘Hollywood Forever Cemetery Sings’ verkrachtte op televisie. De post werd achteraf verwijderd, maar het T-shirt blijft voor altijd.

Van zijn laatste album Pure Comedy bestelde ik de luxe-editie. De unboxing video, waarin Tillman in een paarse kamerjas de inhoud van de vinyl­versie op een relatief stijlvolle manier onthult, overtuigde me onmiddellijk.

Dankzij mijn aankopen kreeg ik vorige week de kans om een dag voor de start van de officiële voorverkoop van zijn concert in de AB in november tickets te bestellen. Dat bleek achteraf gezien niet nodig, want de verkoop verloopt vreemd genoeg minder hysterisch dan verwacht. Het is de gedachte die telt.

Father John Misty houdt van zijn fans. Hij geeft ons behalve de allermooiste gebatikte kleding­stukken en de allerdrukste beprinte accessoires ook het gevoel dat we speciaal zijn. Zo’n gevoel is meestal onbetaalbaar, maar niet in het geval van Father John Misty. In zijn online winkel heeft geluk een democratische prijs. Wat dacht je bijvoorbeeld van een gebatikte paarse hoody voor 65 dollar? Ik zou er onmiddellijk eentje bestellen (mochten er niet al twee exemplaren thuis liggen).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234