Vrijdag 24/09/2021

TheaterrecensieTAZ

In ‘Op een bankje, op een dag’ knettert de chemie tussen de twee acteurs ★★★☆☆

Roy Aernouts en Maaike Neuville in 'Op een bankje, op een dag'. Beeld RV Marlies D'Haene
Roy Aernouts en Maaike Neuville in 'Op een bankje, op een dag'.Beeld RV Marlies D'Haene

In het Oostendse Maria Hendrikapark vinden Maaike Neuville en Roy Aernouts de perfecte locatie om elkaar terug te vinden, op een bankje, op een dag tijdens Theater Aan Zee. De tekst vervalt soms in stuurloos gefilosofeer, maar de twee acteurs voelen en vullen elkaar perfect aan.

Het is voor voorstellingen als Op een bankje, op een dag dat Theater Aan Zee werd uitgevonden. Een theaterfestival in het hartje van de zomer vraagt om toneel dat gebruikmaakt van de omstandigheden: een unieke locatie en zonnig weer dat het vitamine D-gehalte van de toeschouwers weer omhoog krikt. Maaike Neuville heeft zo’n voorstelling geschreven.

Op een bankje, op een dag werd oorspronkelijk bedacht voor het achterplein van de KVS, afgelopen oktober, maar komt misschien wel beter tot zijn recht in het Oostendse Maria Hendrikapark, waar een vijver het decor vormt en opvliegende ganzen een figurantenrol op zich nemen. Er staat ook een bankje. Daar hebben Roy en Maaike, zoals de twee personages heten, afgesproken, twintig jaar nadat ze elkaar er voor laatst zagen.

Neuvilles tekst vat, zeker in de eerste twintig minuten, perfect het ongemakkelijke gestamel van twee mensen die, overweldigd door de situatie, niet weten waar te beginnen. Roy en Maaike zijn twee sympathieke personages, maar met onvolkomenheden: hij verbergt zijn romantische onzekerheid onder een laagje sarcastisch cynisme, zij vermomt haar twijfels met een vrijgevochten attitude. De onderbrekingen, aarzelingen en het niet uit je woorden komen zijn niet alleen haarfijn geschreven, ze worden ook perfect gespeeld: de chemie tussen deze twee acteurs (die tien jaar geleden al tegenover elkaar stonden in Twee mensen praten… misschien) knettert langs alle kanten, een vol uur lang.

Evident is dat niet, want naarmate Op een bankje, op een dag vordert, waaiert ook de tekst uit: discussiëren de twee aanvankelijk nog over of een straatmuzikant al dan niet ‘Redemption Song’ van Bob Marley mag spelen, dan verglijden de gesprekken vervolgens naar chaotische en weinigzeggende dialogen over geloven en niet-geloven en de arrogantie van Socrates.

Naarmate de tijd verder glijdt, wordt Op een bankje, op een dag op die manier een beetje een stuurloos schip, dat wegdrijft van de emotionele lading die onder de tekst sluimert. Al brengen de twee kapiteins zelfs een theologische discussie met zo veel panache dat je graag aan boord blijft.

Tot 6 augustus op Theater Aan Zee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234