Woensdag 28/10/2020

PortretMode

In memoriam: Japanse modeontwerper Kenzo (81), ‘grand créateur’ van vrolijke kleuren

Zijn bedrijfje groeide uit tot een wereldwijd modemerk en droeg niet zijn achternaam, maar zijn voornaam. Ontwerper Kenzo Takada, hier te zien op zijn 80ste verjaardag in 2019, overleed zondag aan covid-19.Beeld Getty Images

Zijn eerste winkel heette ‘Jungle Jap’, maar zijn eigen naam, Kenzo, klonk beter. Zijn bedrijfje groeide uit tot een wereldmodemerk, en Kenzo uit Tokio werd een ‘zoon van Parijs’, en een 'grand créateur’: de man van de modedefilés en de vrolijke kleuren. 

Zijn voornaam kent iedereen die ook maar ‘iets’ met mode heeft, zijn achternaam zal velen onbekend zijn: de Japanse ontwerper Kenzo Takada is zondag op 81-jarige leeftijd in een Parijs’ ziekenhuis overleden aan de gevolgen van Covid-19. Al was Takada zelf al geruime tijd niet meer verbonden aan het modehuis dat hij opzette, zijn merk is nog altijd springlevend. Afgelopen woensdag showde het huis Kenzo tijdens de Parijse Fashion Week zijn nieuwe collectie onder leiding van de huidige hoofdontwerper Felipe Oliveira Baptista.

Takada werd in 1939 geboren in Himeji in de Japanse regio Kansai, als kind van twee hoteliers. Na de dood van zijn vader en tegen de wil van zijn familie in begon hij in 1958 aan een opleiding aan het Bunka Fashion College in Tokyo. Daar kreeg hij les van docent Chie Koike, die opgeleid was aan de L’École de la Chambre Syndicale de la Couture in Parijs. Koike en de succesvolle Franse ontwerper Yves Saint Laurent inspireerden hem om ook naar Parijs te gaan. Die droom kwam uit toen hij in 1964 van de Japanse regering een flinke zak geld kreeg: compensatie voor het slopen van zijn appartement dat de bouwplannen voor de Olympische Spelen in de weg stond. Takada nam de boot richting Parijs en leefde daar van stylingklussen en de verkoop van modeschetsen. In 1970 kreeg hij via via een betaalbare boetiekruimte in de Galerie Vivienne, waar hij creaties verkocht van goedkope stoffen van de lapjesmarkt. De zaak werd bont versierd met oerwoudprints, geïnspireerd op Rousseaus schilderij De droom, en werd ‘Jungle Jap’ gedoopt – een controversiële naam die hij na protesten veranderde in Kenzo. 

Kenzo Takada tijdens de opening van de nieuwe L'Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture, in Parijs, 2011.Beeld Getty Images

Op een olifant bij Circus Knie

Takada’s creaties – vrolijk, kleurrijk en volumineus – vielen in de smaak: al in 1970 prijkte een van zijn ontwerpen op de cover van het Franse modeblad ElleIn 1976 opende hij zijn Parijse vlaggeschip-winkel op Place de la Victoire, even benoorden het Palais Royal. Ook zijn shows werden groter. Berucht waren zijn defilés aan het einde van de jaren zeventig, toen hij onder meer showde in Studio 54 in New York en in de tent van Circus Knie: aan het einde kwam hij zelf op een olifant de piste binnen. Zakelijk breidde hij uit met een mannenlijn in 1983, een tweede goedkopere lijn in 1984 en kinder- en jeanslijnen in 1986. Ook op de cosmeticamarkt vond Takada zijn weg. Vanaf 1980 lanceerde hij talloze parfums, waarvan FlowerbyKenzo uit 2000 de beroemdste werd. In 2001 lanceerde hij huidverzorgingslijn KenzoKI.

In 1993 kreeg Kenzo een nieuwe eigenaar: LVMH, het grootste luxeconglomeraat ter wereld, kocht het merk. Takada zelf verliet zijn eigen huis in 1999 om te gaan rusten en reizen, maar kwam vijf jaar later weer terug als interieurontwerper voor onder meer Roche Bobois. Vorig jaar ontwierp hij de kostuums voor een uitvoering van Madama Butterfly door de Tokyo Nikikai Opera. In januari van dit jaar lanceerde hij een nieuw interieurmerk, K3, op de Parijse beurs Maison et Objet. 

Het merk Kenzo kende vanaf 2012 onder de Amerikaanse ontwerpers Carol Lim en Humberto Leon een enorme opleving. Hun kleurrijke sweaters met tijgerkoppen en grote Kenzo-logo’s waren niet aan te slepen en zorgden voor een nieuwe schare Kenzo-fans. 

Anne Hidalgo, burgemeester van Parijs, twitterde zondag: ‘Wat een createur! Hij gaf kleur en licht een plaats in de mode. Parijs rouwt om een ​​van haar zoons.’

Kenzo Takada tijdens Paris Fashion Week, 1991.Beeld Getty Images
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234