Dinsdag 22/10/2019

Games

In Gent maken ze games van wereldniveau

De roleplayinggame zal beschikbaar zijn op Stadia, de nieuwe streamingdienst van Google. Beeld rv

Het Belgisch videogamebedrijf Larian Studios is bezig aan Baldur’s Gate III, een vervolg op twee onmiskenbare klassiekers uit het medium. De game, waar driehonderd man aan werkt, wordt gemaakt voor de nieuwe streamingdienst van Google.

Het stadium van een bescheiden gamebedrijfje, dat wordt gerund door een handvol ontwikkelaars vanuit een garage, is het Gentse Larian Studios allang ontgroeid: de studio, met een paar straatlengtes voorsprong het grootste videogamebedrijf uit ons land, sleutelt al sinds de vroegste jaren 2000 met teams van tientallen ontwikkelaars aan zijn games. Sinds ware doorbraakgame Divinity: Original Sin (2015) ging dat aantal over de honderd, en opende Larian extra productievestigingen in Québec City, Sint-Petersburg en Dublin (waar sinds enkele jaren geleden ook de financiële hoofdzetel van het bedrijf gevestigd is).

En nu, tijdens een presentatie van tech-mogol Googles ‘cloud gaming’-dienst Stadia, liet Larian de volgende stap in zijn ambitieuze plannen zien: het bedrijf is bezig aan Baldur’s Gate III, een vervolg op twee als ware iconen uit het medium aanziene fantasygames uit 1998 en 2000. “Ja, we voelen de druk”, geeft Swen Vincke toe, ceo en oprichter van Larian Studios. “Maar we hebben een duidelijke visie voor Baldur’s Gate III, waarin ook ons eigen dna als gamemaker zit. Dat vertoont een goeie match met de titel.”

Grote niche

Baldur’s Gate III wordt geen game voor iedereen. Het is een zogeheten role playing game, waarin de speler constant aan de uitrusting, krachten en vaardigheden van de door hem bestuurde personages moet sleutelen om krachtigere en krachtigere tegenstanders te verslaan, en zo verder te geraken in het verhaal van de game. Volgens de Entertainment Software Association, een koepelvereniging van Amerikaanse gamehuizen, speelt elf procent van alle gamers weleens een spel uit dit genre. Maar gezien de fenomenale groei die het medium de afgelopen tien jaar doormaakte is dat een grote niche geworden, waarin Larian een goeie naam heeft gemaakt met zijn eigen Divinity-serie: wereldwijd bekende sites voor gamers, zoals Kotaku en Polygon, lopen enorm op met de games van de Gentse studio, en Divinity: Original Sin II uit 2017 wordt door heel wat critici zelfs de beste moderne role playing game genoemd. De game is ook een commerciële joekel: Larian verkocht er bijna drie miljoen exemplaren van, zegt Vincke.

Met de aankondiging dat Baldur’s Gate III op Stadia komt, de aanstaande streamingdienst voor videogames van Google, wil Larian dat publiek nog wat uitbreiden. “De game komt ook op de pc uit, maar we vonden het toch belangrijk dat een zo breed mogelijk publiek hem kan spelen”, zegt Vincke. “Diensten als Stadia zullen naar ons gevoel een grote rol spelen in het democratiseren van games. Je hoeft je niet meer druk te maken over welk platform je in huis hebt, hoe krachtig je computer is, enzovoort. Je kiest de game en je speelt.”

Beeld rv

Beetje thuiskomen

Driehonderd mensen heeft Larian in dienst om Baldur’s Gate III te maken: tweehonderd intern, nog eens honderd bij andere gamebedrijven die in onderaanneming voor de studio werken. Dat is meer dan het dubbele van het aantal mensen die aan Divinity: Original Sin II bezig zijn geweest. De nieuwe productie zette zo’n druk op Larian dat de studio het afwerken van Divinity: Fallen Heroes, een nieuwe aflevering uit zijn eigen reeks, heeft uitbesteed aan het Deense gamebedrijf Logic Artists. “Baldur’s Gate III is een monster dat ons helemaal opslokt”, zegt Vincke. “We hebben momenteel simpelweg de tijd en de middelen niet om met twee producties bezig te zijn.”

Maar Baldur’s Gate III betekent ook een beetje thuiskomen voor Larian. “De Baldur’s Gate-serie was een belangrijke inspiratiebron voor onze eigen games”, zegt Vincke. “Niet de enige, want onze passie voor het genre ontstond al veel vroeger, maar ze hebben ons wel enorm beïnvloed. Vooral het gevoel van vrije exploratie dat de games naar de speler brachten heeft ons enorm geïnspireerd.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234