Maandag 14/10/2019

DM City

In deze stadsgalerijen vind je de meesters van gisteren en de sterren van morgen

Beeld THINKSTOCK

De neus van de Belgische verzamelaar is wereldberoemd, al decennialang besnuffelt hij kunst in ateliers, galerieën, en op kunstbeurzen. DM.City sloopte het spaarvarkentje en ging in Antwerpen, Gent, Leuven en Brussel kijken naar de plekken waar de meesters van gisteren en de sterren van morgen gespot kunnen worden.

Antwerpen: Künscht in de koekenstad

Zeno X Gallery

Uiteraard hebben wij geen idee wat je budget is, maar staan er veel nulletjes achter de cijfers, loop dan eens langs bij Zeno X. Een voorstelling van deze galerie is haast overbodig. Dit bastion van de hedendaagse kunst heerste dertig jaar lang op het Zuid recht tegenover het KMSKA en besloot twee jaar geleden te verhuizen naar een oude drukkerij in Borgerhout. Dat pand voelt aan als een museum: wit en strak. Niet onterecht.

Zeno X bezoek je eerder om te kijken dan om te kopen. Het is de thuisbasis van Michaël Borremans, Luc Tuymans, Marlène Dumas, Dirk Braeckman, Anton Corbijn, Naoto Kawahara en wijlen Raoul Dekeyzer. Om er dan toch een prijs op te plakken: in 2006 ging er bij Christie's een Borremans van het schap voor 192.000 euro.

Zeno X is het officieuze kunstpaleis van de stad, maar ondersteunt ook jonge kunstenaars. Toen de kleine galerieën van Borgerhout, en dat zijn er heel wat, besloten ook nocturne te houden net zoals op het Zuid, waren zij niet te vies om mee op de kar te springen. Hoedje af.

Godtsstraat 15, Antwerpen, www.zeno-x.com

Beeld Peter Cox

Tim Van Laere Gallery

Zeno X verplaatste richting Borgerhout, maar dat betekent niet dat het Zuid heeft afgedaan. Dé sterkhouder blijft Tim Van Laere Gallery. We kregen er kippenvel tijdens de expo's van onder anderen Kati Heck en Benjamin Verdonck.

Hecks schilderkunst balanceert tussen hyperrealisme en misselijkheid - haar gezichten zijn zo verwrongen - terwijl Verdonck intelligentie sensatiekunst creëert. Tijdens zijn vernissage trakteerde hij de massa toeschouwers op een performance, voor de deur van de galerie. Hij bouwde met stoelen een toren op een paar minuten tijd, sprong erbovenop om samen met het meubilair te crashen. Het Zuid op zijn kop. Heerlijk.

Verlatstraat 23, Antwerpen, www.timvanlaeregallery.com

Beeld Rinus Van de Velde

Ingrid Deuss Gallery

Een van de toegankelijkere galerieën is die van Ingrid Deuss. Zij houdt het op 'gemakkelijke' fotografie waarmee wij bedoelen: figuratieve, eenvoudig te lezen beelden. Voorbeelden: de onscherpe poëtica van 'Rundskop'-cameraman annex fotograaf Nicolas Karakatsanis of het oeuvre van Kevin Westenberg die Pete Doherty en andere popsterren op de gevoelige plaat wist vast te leggen.

Nog tot 21 februari stelt Deuss een nieuwtje voor: Veronika Pot. Haar expo, 'The Transformation', zou gaan over Arcadië in een post-apocalyptische status. Huh wat? Arcadië is een utopisch en niet bestaand landschap uit de klassieke oudheid vol bloemen en planten, waar alles pais en vree is. Veronika Pot transformeert dit landschap in een vagevuur nadat er een atoomboom lijkt te zijn gevallen.

Nota bene: fotografie is over het algemeen goedkoper dan schilderkunst omdat een foto in meerdere exemplaren wordt verkocht.

Privinciestraat 11, Antwerpen, www.ingriddeussgallery.com

Beeld Karel Fonteyne

Stilll Gallery

Hoor ik je 'Pfeuh!' zeggen bij de beschrijving van Ingrid Deuss' selectie, dan zal Stilll Gallery meer je meug zijn. Stilll met de drie L'en toont en verkoopt conceptuele fotografie. De beelden lezen dus een stuk minder gemakkelijk.

Neem fotograaf Erik van der Weijde. Zijn reeks 'Patinoires' bestaat uit een aantal zwart-witbeelden van schaatshallen. Op het eerste oog een reeks doordrongen van banaliteit. 'Pfeuh!' zou je zeggen. Totdat we je vertellen dat het de schaatshallen zijn die Marc Dutroux frequenteerde voor hij zijn andere beruchte hobby erop na hield.

Stilll durft ook de abstracte weg in te slaan. Jan Kempenaers - bekend voor zijn haarscherpe, perfecte beelden - is er binnenkort te zien met zeefdrukken van abstracte beelden die hij in Moskou fotografeerde.

Laar 12, Antwerpen, www.stilll.be

Beeld Erik Van der Weijde

The Bries Space

Ligt de hogere kunst wat zwaar op de maag bezoek dan The Bries Space. Niet alleen klinkt de naam als een tintelende luchtverplaatsing, de kunst beslaat het genre van de comic art. Strips dus. The Bries brengt het betere werk uit België en het buitenland.

Passeerden de revue: Pieter Van Eenoge, Brecht Vandenbroucke en Tim Enthoven. Pieter ken je van zijn Tom Schampachtige tekeningen in Humo. Brecht heeft een gelijkaardige stijl en tekende al voor The New York Times en Wired. Tim Enthoven is de Nederlandse tekenheld bij uitstek.

Stenenbrug 15, Antwerpen, www.deserteur.be/bries-space

Beeld Blexbolex

Valerie Traan

Wie de designwereld enigszins opvolgt, weet dat Europa op dit moment intens verliefd is op het Belgisch duo Muller Van Severen. Ze kopten in ieder magazine en sleepten tal van prijzen in de wacht, laatst nog op Interieur Kortrijk. Warm minimalisme, geniale kleuren en trendy zonder haar tijdloosheid te verliezen: zo zouden wij hun meubels omschrijven. Valerie Traan is de pr-kracht achter dit duo.

De vrouw heeft een visie om spontaan 'asjemenou' van te zeggen. Wil je investeren in kunst en design: pijltje naar Traan. Naast Muller Van Severen mocht fotografe Annemie Augustijns er haar werk tonen alsook Bram Boo, Scholten & Baijings en op Sofie Lachaert. Jong talent, fris talent, designers met een knipoog naar de kunst. Met andere woorden: kunst die bij tijden ook effectief een functie heeft.

Reyndersstraat 12, Antwerpen, www.valerietraan.be

Beeld Ralph Collier

Extra City Kunsthal

Deze kunsthal komt met een disclaimer. Technisch gezien valt deze werking niet onder de noemer galerie want zij 'verkoopt' niet. Echter zijn wij van mening dat alles in het leven te koop is, en al zeker het werk van jonge kunstenaars in een kunsthal.

Jong, artistiek geweld is wat er in Extra City te Berchem welig tiert. In het gebouw resideren verschillende kunstinstanties en jonge, hard werkende designers. Extra City focust op hedendaagse kunst en durft een geheel eigen concept naar voren te drukken. De laatste expo bijvoorbeeld heette Allegory of the Cave Painting en verzamelde kunstenaars die op eigenzinnige wijze aan de slag gingen met de bacteriekweek van rotsschilderingen.

Extra City palmde een oude industriële wasserette in die woorden als amazing van de tong doet rollen. Het gebouw kun je spijtig genoeg niet kopen. Vermoeden we. Hoewel. Hoeveel nullen heb jij achter de cijfers?

Eikelstraat 25, Antwerpen, www.extracitykunsthal.org

Woord: Ringo Gomez-Jorge

Gent: interessante underdog

Kristof De Clercq Gallery

Ergens tussen de onopvallende huizen in de Tichelrei zit een groene oase verstopt, een grote, wilde tuin die twee witte kubussen vol kunst omzoomt. Daar kweekt Kristof De Clercq groenten - en houdt hij galerie.

De Clercq is filosoof, econoom en de zoon van een kunstenares en een kunstverzamelaar. Die achtergrond scherpte zijn neus voor subtiele kunst van heel divers pluimage: installaties van Honoré d'O, grappige droedels van Peter Morrens, kleurrijke en intuïtieve prenten van Thomas Müller... Een galerie voor artistieke fijnproevers, waar je dan ook struikelt over de mensen uit het milieu: andere galeristen, kunstenaars en verzamelaars.

Goedkoop zijn de werken doorgaans niet, zegt De Clercq. "Je kan bij mij terecht vanaf 700 euro. Maar ik verkoop ook werken van meer dan 25.000 euro. Gemiddeld kan je met 2.500 euro al een mooie koop doen."

Wie slim kunst wil kopen, moet volgens De Clercq de Nederlandse schilder Evi Vingerling en de Nederlandse fotografe Awoiska van der Molen in de gaten houden. "Ik verwacht dat zij in de komende 5 jaar internationaal naam gaan maken." Staat genoteerd!

Tichelrei 82, Gent, www.kristofdeclercq.com

Beeld rv

Ganache

Kunst voedt de ziel. Maar naast de innerlijke mens, wil Annelies Ysebaert ook graag de kritische fijnproever bevredigen. Daarom opende ze, in de schaduw van de Sint Baafskathedraal, galerie Ganache. Daar kan je je laven aan thee, koffie, chocolademelk of verrassende pralines, terwijl je de kunst zijn werk laat doen. Door die warme dranken en exquis uitziende chocolaatjes, is de drempel om even binnen te stappen erg laag.

Ganache is dan ook populair bij nieuwsgierige toeristen en dagjesmensen. Voor 2,50 euro heb je al een koffie, geserveerd in elegant artisanaal servies. De zaak is stemmig verlicht door de kunstenaars van Coup-de-Foudre: elk lichtje is gekneed en gegoten, in wit porselein.

Annelies Ysebaert hoopt dat kunstenaars zich laten inspireren door haar zaak en verwacht dan ook veel van de volgende expositie, van het excentrieke Gentse kunstenaarsduo Robbert&Frank/ Frank&Robbert.

Limburgstraat 14, Gent, www.galerieganache.be

Beeld Jeroen Brejou

Galerie Tatjana Pieters

Toen Tatjana Pieters' vorige gebouw werd afgebroken, dacht ze erover om te verkassen naar haar geboortestad Antwerpen. Tot ze op een oud pakhuis in de troosteloze kanaalzone botste. "Het openen van een galerie in de periferie is uitdagender dan weer eens een lucifersdoos op een zogenaamde 'centrumlocatie', waar je al snel een van de velen bent."

Dankzij haar scherpe oog en de boeiende confrontaties die ze kunstenaars laat aangaan, is haar galerie met grootstedelijke grandeur een vaste waarde voor wie de kunst op de voet volgt. Bij Tatjana Pieters loop je geregeld galeristen, critici, kunstenaars, en een enkele keer een museumdirecteur tegen het lijf. "Maar we verwelkomen graag iedereen die nieuwsgierig is", verzekert Pieters ons.

Een grote naam is Philippe Van Snick (°1946), die ondanks zijn rijpe leeftijd werk maakt dat zo fris is dat het (leef)tijdloos wordt. Onlangs kocht het prestigieuze New Yorkse MOMA werk van hem. Klinkt tamelijk highbrow allemaal, maar vergis je niet: je hebt geen dikke bankrekening nodig om bij Tatjana Pieters te kopen. Van de piepjonge beeldhouwer Rein Dufait kan je al een editie kopen voor 180 euro. Maar je kan evengoed 30.000 euro neertellen voor een unieke, gigantische sculptuur in keramiek van de befaamde Duitse kunstenares Anne Wenzel.

Een piepjonge kunstenares die het zal gaan maken, is volgens Pieters Marijke De Roover - al is de kans groter dat je een van haar alter ego's Annie Warhol, Clitt Romney of Sarah Palish ontmoet. "Met haar video's, installaties en performances op Twitter en Facebook geeft ze kritiek op de vervagende grenzen tussen persona en identiteit, tussen 'corporate' en 'private'." Kunst voor vandaag dus, vanaf eind maart te zien in de galerie.

Nieuwevaart 124, Gent, www.tatjanapieters.com

Beeld rv

These Things Take Time

In de smalle Nederkouter loop je om de tien minuten het risico om onder een voorbij denderende tram terecht te komen. Toch schieten de koffiebars, wasbars en andere hippe concept stores er de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond. Dat kan maar een ding betekenen: gentrificatie!

Een van de eerste nieuwkomers in de vroeger een beetje verloederde straat, was These Things Take Time - naar eigen zeggen geen galerie, maar een kunstenplatform. "Voor elke expo proberen we onszelf opnieuw uit te vinden. We omarmen het experiment," leggen Godart Bakkers en Matthias Yzebaert uit.

En daar komt een erg divers publiek op af: "onze openingen worden druk bezocht door jongeren, kunststudenten en kunstenaars. Die momenten zijn zo een ontmoetingsplek geworden voor een kunstminnend publiek, dat het ook erg waardeert elkaar weer eens terug te zien." Werk verkopen is niet de bedoeling, aanzetten tot kijken, voelen en denken wel. "Wij zijn geen verkoopgalerij, onze focus ligt op de expositie, de toegang is gratis."

TTTT heeft een licht anarchistische houding, die erg verfrissend is in de soms gecrispeerde kunstwereld met zijn verstikkende codes. "The next big thing, vraag je? Weet je, the hype of today is the cliche of tomorrow."

Nederkouter 36, Gent, www.thesethingstaketime.be

Beeld rv

Flinxo

Tussen de cafés en restaurants in de knusse Ottogracht, zit Flinxo verstopt, de fotogalerie van Stefaan DeWolf. Als beleidsmedewerker bij Artsen Zonder Grenzen reisde hij jarenlang de wereld rond. Dat hij nu een fotogalerie openhoudt, vindt hij een logische carrièrewissel: "Na jaren handelaar zijn in lijden en wereldmiserie, wilde ik schoonheid gaan verhandelen."

De Wolf vindt dat de fotografie, ondertussen overal wel als 'serieuze kunst' aanvaard, in de galeriewereld nog steeds te weinig aandacht krijgt. En dat terwijl de Gentse straten overspoeld worden door goed opgeleid fotografisch talent uit het KASK en Luca. Galerie Flinxo geeft dat vers talent dan ook graag een podium. Maar Flinxo beperkt zich niet tot jong geweld: ook de eerste vrouwelijke Belgische fotografe Germaine Van Parys kreeg er al een plek. En Axel Stevens cureerde een expo met verrassend vervreemdende polaroids die hij op het Vosseplein op de kop tikte.

Alles kan, als het maar boeiend is. Bovendien zijn de foto's vrij betaalbaar: "Onze prijzen gaan van 120 tot 1.000 euro. Fotografie is een toegankelijke, drempelverlagende vorm van kunst. Een sterke foto is een originele eye-catcher in je interieur."

Als we Stefaan De Wolf vragen naar fotografen die we in de gaten moeten houden, antwoordt hij dat hij alle dertig artiesten waar hij mee samenwerkt even boeiend vindt. "Ik trek niemand voor."

Ottogracht 38, Gent, www.flinxo.com

Beeld RF

Cecilia Jaime Gallery

De Argentijnse Cecilia Jaime is een wolk van gastvrijheid en lijkt in haar kleurige kleren zelf wel een kunstwerk. Haar galerie in het Patershol is een universum op zich, vol met subtiele maar toegankelijke kunst, van artiesten uit Gent en ver daarbuiten, zoals Bert De Geyter, Juan Paparella, Conrad Willems en Cecilia Jaime zelf. 's Avonds vindt er al eens een concert of een lezing plaats.

"Ons publiek is erg divers. Door onze ligging springen er ook veel voorbijgangers binnen." Die kunnen zich laten verleiden om - aan een zachte prijs - werk van een jonge kunstenaar te kopen. Ook juwelen en designobjecten zijn erg betaalbaar.

Cecilia Jaime kijkt uit naar haar volgende project, een audiovisuele installatie van Valery Vermeulen die vanaf 29 januari te zien is. Het woord interdisciplinair lijkt voor hem bedacht: hij is multimediakunstenaar, muzikant en doctor in de wiskunde, die de grenzen tussen wetenschap en kunst aftast.

Kraanlei 55, Gent, www.ceciliajaime.com

Beeld rv

KIOSK

Op de Gentse Bijlokesite, vind je in de voormalige snijzaal van het Klinisch en Poliklinisch Instituut tegenwoordig geen opengesneden kadavers, maar kunst. De ruimte is zo specifiek, dat ze kunstenaars uitnodigt ermee in dialoog te gaan.

KIOSK zet zijn deuren open voor opkomende nationale en internationale kunstenaars zoals Claudia Wieser, Runa Islam en Vincent Meessen, die op de Biënnale van Venetië zal voortborduren op een project dat hij in 2013 voor het eerst in KIOSK toonde.

Door de ligging - in het KASK - komen vooral kunststudenten over de vloer, maar ook toeristen en mensen die naar de Bijloke trekken voor een concert, waaien regelmatig binnen. Kunst kopen kán duur zijn, maar is dat niet per se, zegt Liene Aerts. "Werken in editie kunnen heel betaalbaar zijn, soms al voor 400 euro. Sinds vorig jaar brengen wij zelf ook edities uit, begin 2015 met werk van Katja Mater en Edith Dekyndt." Die laatste is in het buitenland al bekend, maar nog geen sant in eigen land.

Ook de bizarre sculpturen van het Franse duo Daniel Dewar & Gregory Gicquel, verdienen meer aandacht, vindt Liene Aerts. In 2015 bezetten zij KIOSK.

Louis Pasteurlaan 2, Gent, www.kioskgallery.be

Woord: Heleen Debruyne

Beeld rv

Leuven en Brussel: Gallery galore

Galerie Dessers

Drie generaties, meer dan 35 jaar, zolang hangt Galerie Dessers al plaatjes aan de muur. De galerie startte in Hasselt en opende in 2005 een ruimte in Leuven, op 100 meter van de grote markt. Het grote voordeel bij Dessers is dat je in een rustige sfeer kan smullen van het ruime aanbod van gevestigde kunstenaars en minder ronkende namen.

Hier monden vernissages niet uit in potsierlijke jetsetfeestjes zoals dat in de hoofdstad soms wel gebeurt. En als je lief aandringt zijn wij er zeker van dat er onder de toonbank topwerken van Alechinsky, Miro of een genummerde zeefdruk van Tuymans te vinden zijn. Hoe meer exemplaren hoe gunstiger de prijs, en voor exclusiviteit tast je - ook hier - iets dieper in de broekzak.

Naamsestraat 11, Leuven, www.galeriedessers.be

Beeld Hervé Martijn

The White House Gallery

Wie vandaag nieuw en jong wil in Leuven, moet naar het platteland, naar Lovenjoel godbetert. In een wit paviljoen op het terrein van de voormalige psychiatrische kliniek wordt hoog ingezet op kunst van eigen bodem zoals Marie-Fleur Lefebvre en Stief Desmet.

Het galeriekoppel woont zelf in het gebouw en de hemelse parksetting doet verzamelaar, kunst- en andere bezoekers meer dan deugd. Een wandeling in het groen heeft ongetwijfeld al meer personen verleid dan het klassieke verkooppraatje.

Patrick Keulemans is de artist in residence in The White House, zijn poëtisch werk versnelt de fotosynthese van het blad. Een verrijking van het galerielandschap, en slechts een beperkte verarming van de bankrekening.

Groot Park 2, Lovenjoel, www.thewhitehousegallery.be

Beeld rv

Waldburger Wouters

Je hebt een spaarpotje en je reist graag? Probeer dan op het lijstje van potentiële verzamelaars terecht te komen. Internationale kunstbeurzen zullen hard aan je mouw trekken om je naar hun beurs te lokken, dus gooien ze met vliegtuigtickets en sterrenovernachtingen. Het enige risico is dat je op andermans kosten de wereld rondreist en geen tijd overhoudt om de galerieën in je eigen stad te bezoeken.

De remedie is samenhokken, bedacht het duo Waldburger Wouters. Samen met vijf andere galerieën namen ze hun intrek in een oude drukkerij aan het Poelaertplein. De huidige tentoonstelling is behoorlijk avontuurlijk met kanaalduiken en paalspringen, en in het midden van de ruimte ligt een immens zandtapijt met pigmenttekening van Filip Van Dingenen en Ive Van Bostraeten. Elke geldbuidel kan hier terecht, maar voor enkele internationale namen zoals Mark Dion, Lynn Hersman Leeson of MadeIn Company tel je al snel het equivalent van een kwieke sportwagen neer.

Regentschapstraat 67, Brussel, www.waldburgerwouters.com

Beeld Marc Dion

The Cartoonist

Een cartoon in een krant of tijdschrift kan voor veel beroering zorgen. Bij de Cartoonist geven ze de tekeningen de honeurs die ze verdienen en worden de originelen ingekaderd. Je kan een genummerde editie kopen of een postkaart van je favoriete cartoon.

Een galerie voor perscartoons is uniek in Europa, en een perfecte aanvulling op het bestaande en uitgebreide aanbod in stripstad Brussel. Marloes De Cloedt runt de boetiek en verklapt ons haar favoriet: "Ik geniet enorm van de cartoons van Karar (Bernard Querton), hij tekent voor Moustique, hij werkt vaak met fotomontage en heeft scherpe ideeën."

De kracht van humor is vandaag belangrijker dan ooit, kom dus eens langs voor werk van Marec, Kamagurka, Kim, Ilah, Gal, Kroll en duBus. De galerie ligt in het hart van de Zavel en trekt naast liefhebbers ook toeristen aan. Voor wie niet ter plaatse raakt, is er ook de webshop waar je in enkele klikken en luttele euro's al een print op de kop kan tikken.

Hoogstraat 11, Brussel, www.thecartoonist.be

Beeld The Cartoonist

Levy.Delval

Voor wie graag over de plas naar hip Amerika koekeloert, is Levy.Delval een vaste halte om te kunstwindowshoppen. Fransman en -vrouw Florent Delval en Elaine Levy zitten vaak op het vliegtuig naar New York of Los Angeles op zoek naar nieuw artistiek geweld. Florent: "Er heerst een grote openheid, een artiest zal ons gemakkelijk een ander artiest hinten, zo ontdek je snel nieuwe kunstenaars, in Europa gaat het allemaal wat stugger."

Een van hun artiesten die vaak in de eindejaarslijstjes verscheen en waar je in 2015 nog van zal horen, is Kate Steciw. Haar techniek heet postinternet - knippen en plakken met Photoshop tot je erbij neervalt - en haar werken zijn alles behalve klassieke rechthoeken aan de muur. Je mag hier gerust In God We Trust-biljetten bovenhalen.

Als je het onderhandelen een beetje in de vingers hebt, slaag je erin om de totale factuur onder de vijf cijfers te houden. Op 22 januari opent 'What do you mean she destroyed the flash drive?' van Hugo Scibetta.

Fourmoisstraat 9, Brussel, www.levydelval.com

Beeld Marck Ganahl

Rectangle

Jonge galerieën hebben het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Een mooie ruimte huren en tegelijk je boterham verdienen is niet zo evident als het lijkt. De artist run spaces daarentegen schieten makkelijk wortel tussen de Brusselse kasseien. De naam zegt het: een stel artiesten knalt een pot witte verf tegen de muur en nodigt andere kunstenaars uit in hun off-ruimte waarvan ze gratis, of aan een zeer gunstig tarief kunnen gebruik maken. Je vind ze allemaal terug op thewalk.be.

Off betekent buiten het commerciële galeriecircuit, wat niet wil zeggen dat er niets te koop is, integendeel. Heb je een kleiner budget en wil je werk van jonge kunstenaars ondersteunen dan zijn dit soort plekken een goudmijn. Het vergt wat geduld en branie, maar over 30 jaar kan je je eigen museum achteraan in de tuin neerplanten.

Rectangle in Sint-Gillis nodigde vorige week Jean-Alain Corré uit, een laureaat van de prix fondation Ricard in Parijs, om een nieuw beeld te leveren voor hun billboard op het dak van hun garagebox/atelier. Een expo die nooit sluit dus, en waarvan de buurt 24/7 kan meegenieten. De gemeente trok de portemonnee open, en ondersteunt dit initiatief zonder winstoogmerk.

Emile Féronstraat 189, Brussel, www.rectangle.be

Beeld Jeremie Boyard

Hopstreet

Marie-Paule Grusenmeyer en Pascal Lambrecht startten hun galerie in het roemrijke schildersdorp Sint-Martens-Latem, op een boogscheut van museum Dhondt-Dhaenens. De aquarellen van Tinus Vermeersch herinneren ons aan een tijd van stro binnenhalen met de riek en schuimend gerstebier. Een pen-inkttekening van hem zet je al op de schoorsteenmantel voor iets meer dan duizend euro.

Enkele jaren geleden verhuisde de gallerie naar Brussel, in een pand in de Hopstraat - vandaar Hopstreet Gallery - en sinds september huizen ze in de Rivoli Building in Elsene naast grote broer Xavier Hufkens. Met tien galerieën onder één betonnen dak ben je hier al snel een hele zaterdag zoet.

Marie-Paule en Pascal gaan graag op talentenjacht en laten jonge veulens en volbloeden samen op de wei grazen.

Sint-Jorisstraat 109, Brussel, www.hopstreet.be

Woord: Mateus West

Beeld TV-studio
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234