Dinsdag 31/01/2023

Podgrond

In deze podcast mogen muzikanten het nog eens over muziek hebben

Een van de artiesten die Job De Wit in zijn studio ontvangt is Big2 van The Opposites, een groep die enkele jaren geleden plots uit de spotlights verdween. Beeld Alex Vanhee
Een van de artiesten die Job De Wit in zijn studio ontvangt is Big2 van The Opposites, een groep die enkele jaren geleden plots uit de spotlights verdween.Beeld Alex Vanhee

In de rubriek PODGROND gaan we op zoek naar de beste podcasts. Deze week: Studio De Wit, waarin muzikanten het voor één keer gewoon over muziek mogen hebben.

Thomas Smolders

‘Job de Witmang, schrijf een goede recensie voor me, toch’, rapt artiest Fresku in een van zijn nummers. De ‘Witmang’ waar hij naar verwijst is Job De Wit, een popjournalist die bij onze Noorderburen even bekend is als Serge Simonart bij ons, maar dan om fijnere redenen. Al zijn hele leven schrijft hij over muziek, voor media als OOR, Noisey en Nieuwe Revu. Sinds een aantal weken heeft hij ook een podcast die zijn naam draagt: Studio De Wit. Daarin ontvangt hij artiesten als Big2 (bekend van The Opposites) en Amber Arcades, een Nederlandse indiemuzikante die furore maakt in de UK.

‘Ik ben altijd al fan van podcasts geweest, en wilde er ook zelf wel eentje’, klinkt het ergens aan het begin van Studio De Wit. Niet echt de meest overtuigende binnenkomer, vooral als de insteek van de podcast dezelfde is als die van de duizenden anderen die net als Job ‘eens een eigen podcastje wilden maken’. Twee mensen zitten rond een microfoon en praten met elkaar over een specifiek onderwerp. Gelukkig blijkt al snel dat Studio De Wit meer is dan zomaar oeverloos ouwehoeren rond een microfoon.

Drie sterkhouders

Dat is vooral te danken aan Job De Wit, die na een carrière van meer dan twintig jaar een goed zicht heeft op de trends en de geschiedenis van de muziekscene. De ideale basis om diepgaande vragen te stellen en zijn gasten naar waarde te schatten. Hopelijk speelt hij die kennis in de toekomst wat vaker uit, door het werk van de muzikanten in zijn studio nog meer te kaderen. Waarom zijn ze zo belangrijk geweest? En door welke muzikanten zijn ze zelf beïnvloed?

Daarnaast is Studio De Wit ook productioneel goed gemaakt. Er is zwaar in de gesprekken gemonteerd, zodat onbelangrijke passages eruit zijn geknipt en er goede vaart in het gesprek zit. Af en toe wordt de conversatie onderbroken voor een nummer, maar alleen als dat inhoudelijk aansluit bij wat er wordt gezegd.

Is dit iets wat op de traditionele radio had gekund? Ja. Tuurlijk. Prima. Maar dat kan je over verschillende podcasts zeggen, en toch wordt het te weinig gedaan. Er is geen tijd om eens goed met een popartiest samen te zitten en diens oeuvre te bekijken, klinkt het, want er moet aandacht worden geschonken aan een nieuwsstroom die maar niet lijkt op te drogen. Die waan van de dag ontbreekt volledig in Studio De Wit, en dat is misschien wel de grootste sterkte van de podcast. Er wordt niet over actuele onderwerpen gepraat, omdat een podcast enkele weken na de ‘uitzending’ nog steeds relevant moet zijn - mensen kiezen namelijk zelf wanneer ze luisteren.

Voor één keer hoeven de artiesten in de studio geen mening te geven over wat er in het nieuws gebeurt, maar kunnen ze het gewoon een uur lang ononderbroken over hun muziek hebben. Dat we dat nog mogen meemaken.

Studio De Wit is te beluisteren via iTunes en podcast-apps als Pocket Casts en Podcast Addict. www.dagennacht.nl

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234