Vrijdag 04/12/2020

Games

In deze najaarsgames is de toekomst even hoogtechnologisch als somber

Keanu Reeves als personage Johnny Silverhand (zie die indrukwekkende armprothese) in 'Cyberpunk 2077'.Beeld CD Projekt Red

De hoogtechnologische dystopie tiert welig in de nieuwe lichting najaarsgames. Hoe hebben de makers geprobeerd om een allegorie te maken op de hoogtechnologische toekomst die we collectief lijken in te slaan, waarin de mens dreigt overbodig te worden door robotica en AI, en we ons zorgen moeten maken over onze privacy?

Het ziet er maar belabberd uit in het Londen van de nabije toekomst, dat het decor vormt van de nieuwe videogame Watch_Dogs: Legion. Het vuilnis hoopt zich op in de straten, de muren hangen vol graffiti, bewoners dwalen doelloos (want vooral werkloos) over het plaveisel, en de situatie is zo grimmig dat de overheid een beroep heeft gedaan op een private politiemacht om het volk in ’t gareel te houden. Watch_Dogs: Legion gaat over hoe kwade krachten de mensheid haar fascinatie voor technologie tegen haar hebben gebruikt om de macht te grijpen.

“Het feit dat er op het hele grondgebied van de stad één bewakingscamera per dertien inwoners is, maakte het voor ons heel relevant om Londen als setting te kiezen”, zegt scenarist Cameron Labine. “We hadden een wereld nodig waarin we een geloofwaardige toekomstige dystopie konden creëren, gebouwd op thema’s die we vandaag zien in de echte wereld. Het is volgens ons niet zo moeilijk om, vanuit de technologie van vandaag, een toekomstige maatschappij te zien die lijkt op die van Watch_Dogs: Legion.”

Het spelerpersonage op de vlucht voor de autoriteiten in 'Watch_Dogs: Legion'.Beeld Ubisoft

Cyberpunk

Het is allerminst de enige nieuwe videogame die dit najaar het onderwerp van de technologische dystopie ter harte neemt. Vanuit Polen komt er later deze maand ook Cyberpunk 2077 aan, een game die – behalve het feit dat acteur Keanu Reeves er een rol in speelt – ook opvalt door de hoogtechnologische maar groezelige toekomstige wereld waarin hij de speler katapulteert. Net als Watch_Dogs: Legion zit de game vol referenties aan wat technologie met ons kan doen wanneer we ons er te veel aan overgeven, door geïmplanteerde technologie bijvoorbeeld, of met de opmars van robotica.

Cyberpunk is tout court een geijkt genre in entertainment (zie ook films als Blade Runner), dat vandaag nieuwe dimensies krijgt, zei conceptartieste Marthe Jonkers tijdens het videogamefestival Gamescom in Keulen. “Het draait onder meer om hoe technologie en AI steeds geavanceerder worden, en wat er daardoor overschiet van onze menselijkheid. Of hoe grote bedrijven het overnemen, en hoe technologie de kloof tussen arm en rijk kan vergroten. Allemaal kwesties die vandaag relevanter worden.”

Cover van 'Observer: System Redux' met Rutger Hauer.Beeld Bloober Team

Revolte

Dat soort technologieparabels bestaat natuurlijk al langer in het videogame-aanbod. The Red Strings Club (2018) was twee jaar geleden ook al een speelbare cyberpunk-mijmering. Maar games met dat thema liepen nog nooit zo dik als in 2020. Een ander voorbeeld is Gamedec, een later dit jaar nog te verschijnen game waarin de speler een flik speelt die misdaden in virtuele werelden moet oplossen. Eerder dit jaar was er al de vr-game Half-Life: Alyx, die ook al een beklemmend totalitaire wereld van de toekomst rond de speler zijn helm optrok. Nog uit hetzelfde vaatje tappen Observer: System Redux (met stemmenwerk van wijlen Rutger Hauer), Ghostrunner en Beyond a Steel Sky. Bovendien zijn er nog nooit zulke grote games over het thema verschenen: Watch_Dogs: Legion en Cyberpunk 2077 zijn blockbusterproducties waaraan honderden ontwikkelaars hebben meegewerkt.

Willen de gamemakers daar iets mee zeggen? Zulke zeitgeist-invloeden vallen bij videogames moeilijk vast te stellen, omdat de ontwikkeling van een gemiddelde game twee tot drie jaar duurt. Maar games voegen een extra dimensie toe aan de manier waarop onze maatschappelijke angst voor technologie al decennialang wordt gesublimeerd in fictie. De invloed van technologie wordt niet alleen in beeld gebracht, maar ook gesimuleerd. Ze is – zie de hackingsmartphone in Watch_Dogs: Legion, of de implantaten in Cyberpunk 2077 – bijna tastbaar. En zo kan ze, zo proberen de games te tonen, ook door de speler worden ingezet tégen de kwade machthebbers. “Technologie kan net zo goed een werktuig voor onze bevrijding zijn”, zegt Labine. “Ze kan ons ketenen, maar ze kan ook onze bestaande ketens losmaken.”

'Gamedec': misdaden oplossen in virtuele werelden (buiten dan de zogeheten 'echte' wereld van de game).Beeld Anshar Studios
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234