Zaterdag 27/11/2021

Daan & David

In de clinch over 'Interstellar': "Christopher Nolan is een IMAX-oplichter"

null Beeld rv
Beeld rv

Schrijvers en cinefielen Daan Heerma van Voss en David Pefko gaan twee keer per maand in de clinch over hun dada's: film en literatuur. Vandaag sluiten ze deze rubriek op intergalactische manier af.

Daan: "Gisteren zat ik voor de tweede maal in de zaal voor 'Interstellar', de laatste film van Christopher Nolan. (Dat is in totaal dus zes uur.) Een geliefd regisseur, met ook veel tegenstanders. Maar ik was gek van de 'Batman'-trilogie, van 'Memento', van 'Inception'. Nolan is de A.F.Th. van der Heijden van de cinema. Enorm lange films maakte hij, behoorlijk pompeus, veel op aan te merken, maar unlike anything else."

David: "Ik ben vorige week gegaan."

"Oké. Nou. Dus. Vertel."

"Ik ben geen Nolan-fan, dat weet je denk ik wel, maar ik vind Matthew McConaughey elk jaar beter worden, dus ik ging. De film was veel te lang en McConaughey's accent is vast leuk in een Amerikaans landschap, in de ruimte werkt het niet. En ik stoorde me verschrikkelijk aan iets, misschien kun jij raden wat?"

"Laten we eerst beginnen met de positieve dingen, pik. Dat vinden de mensen leuk. Ik zou geen ambitieuzer regisseur kunnen noemen dan Nolan. Grote thema's. Over relativiteit, liefde, tijd. Hij speelt nooit op veilig. En zeg even iets over de cinematografie, David."

"Oké, maar je laat me wel vertellen waar ik me aan stoorde toch?"

"Ik zal nooit tussen jou en je ergernis komen."

"Ja, ik weet het niet Daan, ik vind Nolan eigenlijk een beetje een nepper. Ik weet dat het pijn doet, maar ik vind juist dat hij elk thema wat hij aanpakt niet echt aanpakt. Hij tast een beetje af, lardeert elk beeld met een enorme berg muziek en alles wordt meteen te vet. Ik vind Nolan eigenlijk een soort satékroket."

"Ik vind jou een satékroket."

"Dank. Je bent het helemaal niet met me eens hè?"

"Ik vind het makkelijke kritiek."

"Hoezo makkelijke kritiek?"

"Als je grote thema's behandelt, kan men altijd zeggen dat je 'niet echt tot de kern doordringt'. Nolan beweert grote dingen over de liefde, naast zwaartekracht het enige element dat sterker is dan tijd en ruimte. Oh, voor we het vergeten, even het verhaal. Matthew is een astronaut die erop wordt uitgestuurd om een nieuwe leefplaneet te zoeken, want de aarde is vol stof. Hij laat zijn kinderen achter. Klaar."

"Alleen al wat je nu zegt, over liefde, wat een onzin. Ik ga alleen naar Nolan voor de cast, niet voor het verhaal. Ik voel me bijna altijd opgelicht. Ik was met een vriend en die schreeuwde om de zoveel tijd 'Fuck you!' tegen het scherm. En nee: niet klaar, want Nolan heeft natuurlijk een soort intrige bedacht."

"Je kunt het onzin vinden, maar het gaat wel ergens over. (Ik vind het eigenlijk ook onzin.)"

"Quasizweverige binnenwerelden, verschuivingen in tijd, altijd een soort liefdesverhaaltje tussendoor en mannen die ergens niet bij kunnen komen. Nee, dat is zeker geen onzin, ware het niet dat het allemaal gewoon veel en veel te lang duurt. Weet je hoeveel handen er in denkbeeldige boekenkasten worden gestoken in 'Interstellar'? Mag ik wat pluspunten noemen dan, voor we een onherstelbare ruzie krijgen?"

"Ga je gang."

"Oké, de beelden van de ruimteschepen vond ik heel ontroerend. De stoom die afgeblazen wordt, de zichtbaar oude machinerie. Dat vond ik heel mooi."

"De beelden van de ruimteschepen vond je 'ontroerend'. Oké. Whatever."

"Nolan heeft wat mij betreft meesterlijk neergezet hoe eenzaam het in de ruimte moet zijn."

"Kijk, het is een bijzondere film, daar zijn we het over eens. Als je houdt van spacefilms, 'Gravity', 'Apollo 13', haast je naar de bios, en kijk hem in IMAX. Nog een pluspunt van Nolan: hij gelooft niet in 3D. Oké, een bijzondere film. Maar dan. Ineens."

"Dan ineens kijk je op je horloge..."

"... Dan blijkt het centrum van het heelal, de kern van het zwarte gat dat de aarde zou moeten redden... ZICH PRECIES ACHTER DE BOEKENKAST VAN ZIJN DOCHTERTJE TE BEVINDEN, DIE INMIDDELS OUDER IS DAN HIJ!"

"Dat is toch debiel?"

"Dat slaat nergens op! Als je lawaai hoort achter een kast, dan kijk je toch achter de kast? Dan stap je toch niet naar de NASA! Dit is geen plotwending, dat is een hele crew scenaristen die tegen elkaar zegt: 'Oké, we weten het ook niet meer. We doen gewoon dat hij dan achter de boekenkast van zijn dochtertje in de verleden tijd komt, goed? Ja, everybody? That's lunch'. Het is de raarste wending die ik in jaren heb meegemaakt. Alleen daarom al de tien euro waard."

"Oké, maar hoe kun je dan positief zijn over dit meesterwerk? Nolan is een IMAX-oplichter, met zijn Anne Frank-space-boekenkast en zijn fijnstof."

"Hoe? Gewoon na 2, 5 uur weglopen, simpel. Op een gegeven moment dobbert Matthew door de ruimte, je denkt: 'Gaat hij nou dood?' En dan beslis je: 'Ja, fuck it, hij gaat dood.' Je staat op. Loopt de bioscoop uit. Eet in het restaurant aan de overkant een goede steak. Klaar. Eigenlijk zou je veel boeken ook niet moeten uitlezen. Gewoon stoppen op twee derde. Het einde maakt het per definitie niet waar, want het sluit af."

"Goed, kunnen we het dan nu even hebben over het meest storende detail uit de hele film?"

"Shoot."

"De wasknijper."

"Wat?"

"Elke keer als ik dacht: toch wel een mooie en indrukwekkende film, liep er een enorme stalen wasknijper door het beeld. Een soort robot natuurlijk, een robot die voor ongeveer het enige stukje humor zorgde in de film, al was ook dat totaal niet grappig. Ik wilde mijn geld terug."

"Toen ik de bioscoop uitliep, heb ik een Magnum Dolce & Gabbana-editie gestolen. Telt dat ook?"

null Beeld AP
Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234