FilmsDe Morgen gidst
In de ban van de knal: de beste speelfilms van deze week
De Morgen gidst u door het allerbeste wat er aan langspelers op het scherm te zien is.
Plantkundige Jessica (Tilda Swinton) raakt in de ban van de oorverdovende knallen die ze in haar hoofd hoort en gaat het geluid achtervolgen. Het leidt haar naar de Colombiaanse jungle, waar ze nieuwe inzichten krijgt. Memoria van Apichatpong Weerasethakul is een mysterieuze mijmering over de jachtigheid van ons bestaan.
Memoria, nu in de bioscoop
Undercover poetsen
In Ouistreham kruipt Juliette Binoche in de huid van een succesvolle schrijfster die voor een boek als schoonmaakster gaat werken. Ze ervaart er de onzekerheid en gebrek aan erkenning, maar ook de onderlinge solidariteit. Ouistreham is zo een realistische, op de hedendaagse samenleving reflecterende film.
Ouistreham, nu in de bioscoop
Inspiratie in de klas
Deze drieënhalf uur durende documentaire toont hoe Herr Bachmann zijn veelkleurige schoolklas inspireert. Bachmann is een onderwijzer die met geduld en humor leert hoe je het leven met elkaar leeft. De sterkeren steunen de zwakkeren, en met elkaar muziek maken is minstens zo belangrijk als de stelling van Pythagoras.
Herr Bachmann und seine Klasse, vanaf 19 januari in de bioscoop
Een prent als een vulkaan
The Card Counter, de nieuwste worp van Paul Schrader, vertelt het verhaal van een mysterieuze man die in de gevangenis belandde voor zijn rol in de martelingen in de Iraakse Abu Ghraib-gevangenis en nu casino’s afschuimt op zoek naar meer geluk. Een film die volgens onze recensent suddert als een vulkaan, tot de uitbarsting komt.
The Card Counter, nu in de bioscoop
Hoge what the fuck-factor
De IJslandse film Lamb is het verhaal van een kinderloos koppel dat op hun afgelegen boerderij in IJsland een mysterieuze boreling aantreft: een kind met de kop van een schaap, en het lijf van een gezonde mensenbaby. Lamb is een film met een torenhoge what the fuck-factor, en dat levert een uiterst bevreemdende filmervaring op.
Lamb, nu in de bioscoop
Let it Byrne!
Met de concertfilm David Byrne’s American Utopia laat regisseur Spike Lee zien dat voor een uitstekende concertregistratie geen toeters en bellen nodig zijn. Zeker niet als David Byrne, ex-frontman van Talking Heads, op het podium staat. Lee legt het geheel vast alsof je er zelf bij bent. Een pracht van een ervaring in concertarme tijden.
American Utopia, nu op VRT.NU
Bezeten door Diana
Vijf jaar geleden ontwikkelde de Chileense regisseur Pablo Larraín (El Club) met Jackie een nieuw, opwindend soort biopic. In Spencer krijgt prinses Diana nu ook zo’n behandeling. De film straalt één en al beklemming uit, maar voelt als verhaal wat statisch. Gelukkig is er Kristen Stewart: zij lijkt wel bezeten door de geest van Diana.
Spencer, nu in de cinema
Roemeense hypocrisie
Bad Luck Banging or Loony Porn begint met een seksfilmpje van lerares Emi en haar man dat online wordt opgemerkt door ouders en leerlingen van de school waar Emi werkt. Het is de aanleiding voor regisseur Radu Jude om de hypocrisie in haar thuisland Roemenië te fileren. De film heeft iets drammerigs, maar de inktzwarte humor redt veel.
Bad Luck Banging or Loony Porn, nu in de cinema
Indrukwekkend debuut
De grootste lof voor The Lost Daughter zal weer naar de opnieuw uitmuntende Olivia Colman gaan. Maar het is ook de vaste hand van debuterend regisseur Maggie Gyllenhaal die de bewerking van Elena Ferrantes bestseller onder je huid doet kruipen. Prachtig is het verhaal van de zwijgzame literatuurprofessor Leda Caruso.
The Lost Daughter, nu in de cinema
Opgefriste klassieker
In West Side Story gaat Steven Spielberg aan de slag met de culturele nalatenschap van een musicalklassieker die zowel iconisch als achterhaald is. De liedteksten en grote delen van de oude choreografie bleven intact, maar anno 2021 legt hij wel andere klemtonen. Zo worden de Puerto Ricaanse personages op een meer evenwichtige manier voorgesteld, wat de film zowel frisser als interessanter maakt.
West Side Story, nu in de bioscoop
Iraans meesterwerk
There Is No Evil vertelt vier verhalen die tonen hoe de levens van gewone Iraniërs worden getekend door een regime dat jaarlijks zo’n 250 doodstraffen uitvoert. Regisseur Mohammad Rasoulof maakt er geen politiek pamflet van, maar een intiem drama. Met kleine details weet hij grote emoties los te maken. Zo wordt There Is No Evil een belangrijk en beklijvend meesterwerk.
There Is No Evil, nu in de bioscoop
Indrukwekkend debuut
De grootste lof voor The Lost Daughter zal logischerwijs naar de wederom uitmuntende hoofdrolspeelster Olivia Colman gaan. Maar het is ook de vaste hand van debuterend regisseur Maggie Gyllenhaal die de bewerking van Elena Ferrantes bestseller onder je huid doet kruipen. Zonder overbodige, visuele krachtpatserij brengt ze het verhaal van de eenzame, zwijgzame literatuurprofessor Leda Caruso (Colman) die zich terugtrekt op een Grieks strand.
The Lost Daughter, vanaf 15/12 in de bioscoop
Meesterlijke Almodóvar
Madres paralelas gaat over twee alleenstaande moeders die troost vinden bij elkaar, maar Pedro Almodóvar maakt er geen voorspelbare film over de moeilijkheden van het moederschap van. De film is een meesterlijk melodrama dat ook dient als een metafoor voor de Spaanse samenleving sinds de Burgeroorlog, een samenleving waarin mannen afwezig zijn en vrouwen op elkaar moeten terugvallen.
Madres paralelas, nu in de cinema
Tragische herinnering
Paolo Sorrentino, dat zijn sierlijke camerabewegingen, bloedmooie muziek (en vrouwen), en gelaten getouwtrek tussen ironie en melancholie. Met The Hand of God voegt hij een ingrediënt toe: zijn eigen leven. Hij dook diep in zijn herinneringen aan zijn familie, het Napels van de jaren 80 en Diego Maradona. In zijn meest persoonlijke film rijdt Sorrentino vreemd genoeg wel met de handrem op.
The Hand of God, nu in de cinema
Betoverend Colombia
Disney is aan zijn zestigste animatiefilm toe, en buigt zich daarin over zijn favoriete thema: familie. Encanto is een kleurrijke, betoverende, maar ook gevoelige fabel over familiale druk en eigenwaarde, vol aanstekelijke Colombiaanse deuntjes. Deze film raakt diepe thema’s aan waar ook volwassenen misschien een traan om zullen laten.
Encanto, nu in de cinema
Iraanse terreur
There Is No Evil won vorig jaar de Gouden Beer in Berlijn. De film bestaat uit vier verhalen met een (bloed)rode draad: de executies in Iran en de mensen die ze – vaak tegen hun wil – uitvoeren. Dat het dictatoriale regime nog steeds heerst, toont het lot van regisseur Mohammad Rasoulof. Hij werd al meermaals opgepakt en veroordeeld.
There Is No Evil, vanaf 1 december in de cinema
Moord en bedrog
De geschiedenis van de Gucci-dynastie heeft alles om een groots, tragisch filmspektakel op te leveren. Helaas slaagt de film er niet in om het fascinerende verhaal naar het grote scherm te brengen. Gelukkig zijn er nog Al Pacino en Lady Gaga. Zij schittert, vooral in de eerste helft, als Patrizia: ferm, levenslustig, maar ook een tikje gaga.
House of Gucci, nu in de cinema
Instant klassieker
Als het over een complex liefdesleven gaat, kan Julie (Renate Reinsve) daar vast een aardig woordje over meepraten. Het hoofdpersonage van Joachim Triers briljante The Worst Person in the World is een vrouw van 30 die het allemaal niet goed weet: welke baan haar roeping is, welke man ze het liefst ziet. Het verdict van de critici? ‘Een instant klassieker.’
The Worst Person in the World, nu in de bioscoop