Donderdag 06/05/2021

FotografieDieren

In de ban van de kat: nieuw kunstig fotoboek legt relatie tussen kat en hun baasje bloot

‘Evie’, 2016, door Pete Thorne. ‘Evie’ maakt deel uit van de reeks ‘Fat Cats’ door een Canadese fotograaf gespecialiseerd 
in dierenportretten. Pete Thorne: “Evie is een zachtaardige kat, die graag schaduwen achternazit. 
Ook houdt ze van verfijnde paté.”
 Beeld © Pete Thorne
‘Evie’, 2016, door Pete Thorne. ‘Evie’ maakt deel uit van de reeks ‘Fat Cats’ door een Canadese fotograaf gespecialiseerd in dierenportretten. Pete Thorne: “Evie is een zachtaardige kat, die graag schaduwen achternazit. Ook houdt ze van verfijnde paté.”Beeld © Pete Thorne

In meer dan 200 prachtige beelden van fotografen en kunstenaars belicht het boek POES - hoe de kat de mens vangt onze bijzondere relatie met miauwende vrienden.

Op het moment van schrijven ligt mijn eigen donzige duivel uitgeput onder mijn bureaustoel. Het voorbije kwartier heeft hij ogenschijnlijk onvermoeibaar een paasei door mijn woonkamer achtervolgd, en nu duwt hij zijn nagels ritmisch in mijn onderbenen om te tonen dat hij gelúkkig is. Ik gedoog: als baasje weet je dat je toch vooral een onderdaan bent van dat brokjesverslindende monster. En als hij tevreden is, ben je dat zelf ook.

Climbing cat, 1983, door Ron Evans – Bridgeman Images. Beeld Ron Evans – Bridgeman Images
Climbing cat, 1983, door Ron Evans – Bridgeman Images.Beeld Ron Evans – Bridgeman Images
Willy Ronis, foto uit het boek 'Les Chats'. De Parijse fotograaf Willy Ronis (1910–2009) werd geboren als zoon van Joodse ­immigranten die aan het begin van de 20ste eeuw de pogroms in Oost-Europa ontvlucht waren. Hij staat bekend om zijn zwart-wit­foto's van het alledaagse leven. 
 Beeld  © Ministère de la Culture – Médiathèque de l’architecture et du patrimoine, dist. RMN-GP, donation Willy Ronis
Willy Ronis, foto uit het boek 'Les Chats'. De Parijse fotograaf Willy Ronis (1910–2009) werd geboren als zoon van Joodse ­immigranten die aan het begin van de 20ste eeuw de pogroms in Oost-Europa ontvlucht waren. Hij staat bekend om zijn zwart-wit­foto's van het alledaagse leven.Beeld © Ministère de la Culture – Médiathèque de l’architecture et du patrimoine, dist. RMN-GP, donation Willy Ronis

Dat er al behoorlijk wat boeken zijn geschreven over de unieke relatie die we er met onze katten op nahouden, is dus niet zo verrassend: het zijn gewoon érg interessante dieren. Mystiek en sfinxachtig het ene moment, compleet doorgedraaid en onhandig het volgende, maar altijd volstrekt onvoorspelbaar. Ook in POES - hoe een kat de mens vangt wordt die wispelturige maar liefdevolle ­relatie tussen mens en kat verder onderzocht. Het boek bevat meer dan tweehonderd wonderlijke foto’s en beeldend werk van onder anderen Stephan Vanfleteren, Andy Warhol en Willy Ronis. Teksten zijn van de hand van onder meer Delphine Lecompte en Onno Blom.

influencer

Die relatie met onze pluizige vier­voeters is doorheen de eeuwen ook al een aantal keren grondig veranderd, zo leert dit boek ons. In de Egyptische cultuur werden de dieren voor het eerst op grote schaal ­afgebeeld en werden ze vooral gelinkt aan het goddelijke. In Cyprus was er in de middeleeuwen zelfs een speciaal klooster waar monniken voor katten zorgden, en ook de profeet Mohammed zou een speciale band met zijn kat gehad hebben. Later is die symboliek weer omgeslagen, toen katten vanaf de 12de eeuw steeds vaker aan de duivel en hekserij werden gelinkt.

Gerard Reve met Justine, 1968. De Nederlandse schrijver Gerard Reve (1923–2006) leefde zijn hele leven lang 
samen met katten. Zoals vaak bij schrijvers duiken de dieren ook in zijn werk op. In 1958 schreef hij over zijn afschuw voor  ‘mooi-weer’-kattenhouders, die hun kat bij de ­eerste moeilijkheden weer buitenzwieren. Op dit portret zie je Justine, een half-­Siamese kat. Ze is vernoemd naar de roman ‘Justine’ van Markies de Sade.
 Beeld © Rijksmuseum Amsterdam
Gerard Reve met Justine, 1968. De Nederlandse schrijver Gerard Reve (1923–2006) leefde zijn hele leven lang samen met katten. Zoals vaak bij schrijvers duiken de dieren ook in zijn werk op. In 1958 schreef hij over zijn afschuw voor ‘mooi-weer’-kattenhouders, die hun kat bij de ­eerste moeilijkheden weer buitenzwieren. Op dit portret zie je Justine, een half-­Siamese kat. Ze is vernoemd naar de roman ‘Justine’ van Markies de Sade.Beeld © Rijksmuseum Amsterdam

Een boeiende geschiedenis dus, waar de diertjes ondertussen ­grotendeels van bekomen lijken te zijn, nu ze op sociale media misschien wel de allergrootste influencers zijn geworden. Zelfs de slapende kater onder mijn bureaustoel levert alleen maar diep vertederde reacties op. De scratches of love op mijn kuiten heb ik dan ook wijselijk van de foto geknipt.

POES - hoe een kat de mens vangt, verschijnt op 3 mei bij Hannibal Books, 176 p’s, 29,95 euro. De beelden zijn vanaf dit weekend ook te zien in het Yper Museum, ypermuseum.be

Maar liefst 152 zwarte katten schoven met hun baasje aan voor de audities van ‘Tales of Terror’, een horroradaptie 
van het verhaal ‘The Black Cat’ (1961) van Edgar Allan Poe. De hoofdrol ging uiteindelijk naar een professionele kat, 
die het gewoon was gefilmd te worden. De zeven poezen met de ‘gemeenste blik’ uit de auditie werden gekozen als invallers. Beeld © Ralph Crane – Getty Images
Maar liefst 152 zwarte katten schoven met hun baasje aan voor de audities van ‘Tales of Terror’, een horroradaptie van het verhaal ‘The Black Cat’ (1961) van Edgar Allan Poe. De hoofdrol ging uiteindelijk naar een professionele kat, die het gewoon was gefilmd te worden. De zeven poezen met de ‘gemeenste blik’ uit de auditie werden gekozen als invallers.Beeld © Ralph Crane – Getty Images
La chatte, 2014, door Morena Fortino. Toen de fotografe op 10 mei 2014 deze foto op de sociale media plaatste, had ze geen idee wat ze zou veroorzaken. Het sensuele beeld werd razend populair, maar werd ook veelvuldig gekopieerd en aangepast, zonder referentie aan de eigenaar. De foto leidt nu een eigen onlineleven. Fortino krijgt zelfs het verwijt zélf de foto te hebben gestolen.
 Beeld © Morena Fortino
La chatte, 2014, door Morena Fortino. Toen de fotografe op 10 mei 2014 deze foto op de sociale media plaatste, had ze geen idee wat ze zou veroorzaken. Het sensuele beeld werd razend populair, maar werd ook veelvuldig gekopieerd en aangepast, zonder referentie aan de eigenaar. De foto leidt nu een eigen onlineleven. Fortino krijgt zelfs het verwijt zélf de foto te hebben gestolen.Beeld © Morena Fortino
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234