Maandag 30/01/2023

FilmrecensieCall Jane

In ‘Call Jane’ zeggen gezichten meer dan woorden ★★★☆☆

De Janes vechten voor het recht op abortus in de VS. Beeld Wilson Webb
De Janes vechten voor het recht op abortus in de VS.Beeld Wilson Webb

De werkelijkheid heeft de fictie ingehaald en verleent de abortusfilm Call Jane een nieuwe betekenis. Het is tevens het bioscoopdebuut van Phyllis Nagy.

Christophe Verbiest

“Een therapeutische beëindiging.” Dit eufemisme voor abortus is volgens Joys gynaecoloog het enige wat haar leven met zekerheid kan redden. Maar de bestuursraad van het ziekenhuis – een mannenclubje – veegt het voorstel van tafel omdat Joys levenskansen nog altijd 50 procent zijn.

Het is augustus 1968 en abortus is strafbaar in de meeste staten van de VS. Joy, echtgenoot Will en hun vijftienjarige dochter Charlotte leiden een gezapig bestaan in een slaperige buitenwijk van Chicago. Zij wordt verondersteld het huishouden te runnen. Hij, een topadvocaat, weet niet eens hoe je een gerecht opwarmt in de oven.

In haar zoektocht naar een abortus stoot Joy op de Janes, een groep vrouwen (van revolutionairen tot een non) die seksegenoten helpen hun zwangerschap af te breken. Voor ze het goed beseft en zonder het aanvankelijk te willen, wordt Joy een essentieel radertje van die goed geoliede machine.

Verrassende songs

De geschiedenis van de Jane Collective wordt van naaldje tot draadje verteld in de eerder dit jaar verschenen documentaire The Janes. De speelfilm Call Jane is dus níét het verhaal van het collectief, maar van één (fictieve!) vrouw die erbij betrokken raakt.

Het is het bioscoopdebuut van Phyllis Nagy (scenariste van Carol) als regisseur. Met zwier en vergezeld van een resem verrassende songs uit die tijd vertelt ze Joys relaas als een variant op een bildungsroman. Ze kiest opvallend vaak voor close-ups van gezichten die veelzeggender zijn dan de uitgesproken woorden.

Het scenario van Call Jane is vijf jaar geleden al geschreven. Maar het arrest deze zomer waarmee het Amerikaanse Hooggerechtshof de staten de mogelijkheid geeft om abortus te beperken of te verbieden verleent de film een sinistere ondertoon. De Jane Collective is in 1973 opgeheven omdat abortus toen legaal werd. Call Jane richt de blik op een halve eeuw geleden én ongewild ook op een nieuwe, omineuze realiteit.

Vanaf morgen in de zalen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234